DOHNÁNYI BÉRLET 2.

Mai hangversenyünkön Halász Péter vezetésével egy klasszikus programot hallgathatnak meg. Elsőként Haydn „A medve” névre keresztelt szimfóniája csendül fel, mely annak a hat párizsi szimfóniának egyike, melyet a szerző a Concert de la Loge Olympique felkérésére írt 1786-ban. A darab mellékneve nem Haydntől származik, hanem az utókor akasztotta rá a zárótételben felhangzó brummogó bőgő-dudabasszus hallatán, mely egyfajta medvetánc hatását kelti.

Zarándy Ákos a fiatal zeneszerző generáció egyik kiemelkedő képviselője. Rákóczi-concertója – bár modern stílusú – mégis korhűen idézi a Rákóczi-kor hangulatát, időnként viccesen, időnként egy csipet nosztalgiával fűszerezve. A mű különleges pillanata a tárogató és a cimbalom szólókettőse.

Mozart Prágai szimfóniája az 1787-es prágai utazásának ihletében született. Szokatlan módon három tételes – Mozart a menüett tételt elhagyta. Az első tétel a Don Giovanni izgatott hangvételét, míg az andante második tétel az opera baljós, démoni hangulatát idézi. A harmadik tétel a Figaro házassága cselszövő mozgalmasságát eleveníti fel, egy oldott hangvételű, izgalmas zenei anyagban.

„GRAND OPENING – ÖSSZEFOGÁS”

A Magyar Művészeti Fesztiválok Szövetsége a nemzetközi pandémiás helyzet kezelésére hozott korlátozó intézkedések feloldását egy közös, egy hétvége alatt megvalósuló „Grand Opening – Összefogás” elnevezésű klasszikus zenei koncertsorozattal kívánja köszönteni, amely 14 helyszínen 14 egy-egy órás hangversenyt jelent.
Magyar zeneszerzők, magyar zenészek közreműködésével, szimfonikus koncertekkel, kamarazenei művekkel és könnyedebb hangvételű programokkal is készülnek az előadóhelyek. Vác, Pécs, Gödöllő, Gyula, Kecskemét, Kőszeg, Sopron, Szentendre, Nagykanizsa, Sárospatak, Eger és Budapest helyszínein ingyenes, ültetett koncertekre van lehetőség előzetesen helyet foglalni a Magyar Művészeti Fesztiválok Szövetsége (www.artfestivals.hu) és tagszervezetei honlapján, illetve a koncertek helyszínén lehet.
A Budafoki Dohnányi Zenekar Sárospatakon, az SRK Wáberer Sportcentrumban ad izgalmas műsorú koncertet, hiszen az augusztusi Zempléni Fesztivál rezidens zenekarként elsősorban a zempléni térség színpadain lép majd fel.
A koncert ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrációs jegyek igénylése: https://artfestivals.jegy.hu/program/grand-opening-sarospatak-122807/717738

MEGÉRTHETŐ ZENE 2. HAZAFIASSÁG

Mai előadásunkon Bartók Kossuth-szimfóniáját vesszük górcső alá, melyről Hollerung Gábor így nyilatkozott:

„Bartók fiatalkori műve, mely az 1900-as évek elején született, még az előtt, hogy Bartók a magyar népdalkinccsel megismerkedett volna. A témaválasztása is romantikus, egyfajta nemzeti elkötelezettséget jelenít meg. A hangszerelése, zenei gondolkodása még Brahms és Richard Strauss hatását mutatja. A darab felépítése hasonlít a programzenéhez, melyben a történetben szereplőket egy-egy témával jelenítik meg. Esetünkben Kossuthot egy verbunkos jellegű zene, míg a vele szemben állókat a Haydn által írt császári himnusz torzult verziója szimbolizálja. És bár a szerző nem adott neki opus-számot – és így az iránta érzett kegyeletből ritkán játsszák –, mégis azt kell mondanom, hogy a mű a magyar nemzeti romantika, azaz Liszt, Erkel, Mosonyi és Goldmark vonalának egyik legzseniálisabb alkotása.”

DOHNÁNYI BÉRLET 1.

Elsőként az est karmestere, Guido Mancusi trombitaversenyét hallhatják. A darab dallamossága, virtuozitása könnyen Hummel trombitaversenyeit, vagy Arban Velencei karnevál című művét juttatja eszünkbe. Záró tétele igazi bravúrszám a szólista számára, melyet egy könnyed, virtuóz zenekari anyag kísér.

Rózsalovag Richard Strauss Hugo von Hofmannsthal librettója alapján írt operája, mely egy letűnt kort (Mária Terézia korát) idéz meg némi nosztalgiával, fanyar és néhol pajzán humorral. Strauss a hangszerelés nagymestere volt, és ebbéli tudása megmutatkozik  a zenekari hangzás pazar színeiben, virtuóz és élvezetes dallamaiban. Ezen az estén a Rózsalovag szvit változatát hallhatja a közönség.

Azt est második felében Bruckner VI. szimfóniája csendül fel, melyet a szerző nem hallhatott teljes egészében életében, hiszen az 1883-as bemutatón csak a két középső tételt játszották, mert nehézsége miatt a Bécsi Filharmonikusok nem vállalkoztak a teljes mű bemutatására. Azóta is a Bruckner-repertoár legritkábban játszott darabja, bár maga Bruckner úgy vélte, ez a műve a legszemtelenebb, mely könnyedebb hangvétele, áttetsző hangszerelése miatt könnyebben befogadható a közönség számára.  Robert Simpson, angol zeneszerző szerint „a szimfónia témái rendkívül kifejezők és plasztikusak, harmóniái kifinomultak és rafináltak, a hangszerelés pedig talán a leginvenciózusabb valamennyi szimfónia közül. A klasszikus formálási elvek természetesen és magától értődően épültek be a szimfónia nyelvébe, a két bécsi mester – Brahms és Bruckner – soha ilyen közel nem volt még egymáshoz.”

BDZ-NAP 2021

2021. szeptember 26., Zeneakadémia

Egy nap Hollerung Gáborral és a BDZ-vel

Négy koncert – egy nyilvános próba – kötetlen beszélgetés

 

A Budafoki Dohnányi Zenekar nagy örömmel és izgalommal készül a 2021-22-es évadra, bízva abban, hogy közönségének újra személyes találkozásokban, valódi koncertélményekben lesz része. A hosszú online koncertélet, a sok változás és kiszámíthatatlanság időszaka, reményeik szerint, lassan véget ér. A 2021-22-es évad elején a tavaly útjára indított hagyományt követve a zenekar ismét ismét egy BDZ-NAP keretében szeretne találkozni és együtt élvezni a zenét és a közelséget közönségével, soha nem látott kapcsolódási lehetőséget kínálva színpad és közönség között. A BDZ-NAP folyamán az érdeklődők kisebb és nagyobb apparátusú koncerteken, alkotói beszélgetéseken keresztül nyerhetnek bepillantást a zenekari műhelymunkába.


11:00 Megérthető zene (a bérletsorozat 1. koncertje) Händel: Messiás

 

Hangversenyünkön Georg Friedrich Händel máig legnépszerűbb művét, egyben a világ egyik leggyakrabban játszott oratóriumának, a Messiásnak a második, Passió részét hallgathatják meg. Első alkalommal 1742. április 13-án Dublinban szólalt meg, s az alkotás diadalmenete a következő évi londoni koncertekkel folytatódott. Händel számára az általa irányított koncerteken rendkívül fontos volt, hogy minden szöveg elhangozzék, mivel – a zenetörténetben talán egyedüliként – kizárólag a Bibliából vett, szó szerinti idézeteket dolgozott fel (a szövegkönyvet barátja és munkatársa, Charles Jennens állította össze). Ezen a délelőttön a Budafoki Dohnányi Zenekar állandó partnere, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság tolmácsolásában hallgathatja meg a közönség.

 


15:00 BDZoo-Faktor – állati tehetségkutató

családi koncert mesével, zenei idézetekkel

Saint-Saëns: Állatok farsangja

Az állatok farsangjának vidám és szórakoztató előadása, oda illő zenei részletekkel és erre az alkalomra írt mesével kiegészítve. Felcsendülnek zenei részletek többek között a következő művekből is: Rimszkij Korszakov: Dongó, John Williams: Jurassic Park, Dan Brown: Wild Symphony.


17:00 Műhelybeszélgetés

 

Hollerung Gábor, a BDZ ügyvezető zeneigazgatója és Gyöngyösi Levente a BDZ rezidens zeneszerzője beszélget egymással és a közönséggel kötetlenül fontos és – Hollerung Gábor klasszikus megfogalmazását idézve – „fontatlan” kérdésekről.


18:30 Ütőbemutató

 

A BDZ ütősei „versenyre kelhetnek” a híres magyar ütőegyüttesekkel. A változatos, izgalmas és vérpezsdítő félóras koncerten hallható lesz reneszánsz zene két marimbán, Bach, Debussy és Joplin ütőhangszereken, sok izgalmas, áthangszerelt remekmű, tanúi lehetünk továbbá egy valódi kuriózumnak: egyszerre négy ütőhangszeres fog zenélni egyetlen marimbán! A koncert végén pedig a kalandvágyóbbak még akár ütőhangszer megszólaltatási kísérletre is adhatják fejüket.


20:00 Esti nagykoncert

 

A nap vége visszakanyarodik a szó legszorosabb értelmében vett klasszikus zenéhez. A két letisztult, negyven év különbséggel született zenemű egymással teljes harmóniában és könnyedségben vezeti a hallgatót a felemelő kikapcsolódásban. Mind a két műben felfedezhetőek a közös barokk gyökerek – elsősorban Bach és Händel gondolkodásmódja érhető tetten. A BDZ-nap lezárásaként tartott esti hangverseny akár a szeptember 24-i koncertünk folytatásának is tekinthető, hiszen itt is csodagyerekek darabjait hallhatjuk, csakúgy, mint budafoki bérletünk esetében.

Műsor:

Mozart: Linzi szimfónia KV 425
Mendelssohn: I. szimfónia

 

ÉLŐ! Megérthető zene RÁADÁS – Bartók: A csodálatos mandarin – szvit – in memoriam Kocsis Zoltán

ÉLŐ KONCERT, KÖZÖNSÉG ELŐTT!

Május 28-án, Kocsis Zoltán születésnapi megemlékezésére készülődve, hosszú idő után először közönség előtt tartható koncertre várjuk közönségünket.

Bartók: A csodálatos mandarin című koncertszvitje csendül fel. A mű a XX-XXI. század örök érvényű, ma is igen aktuális kérdéseit taglalja: Mi a civilizáció és mi a barbárság? Hogyan tudjuk a bűnt és a tisztaságot megkülönböztetni? Hogyan tudunk elevickélni a mindig is létező bűnök és a reményeink szerint szintén mindig létező tisztaság között?

A kezdeményezéshez egy kifejezetten erre az alkalomra összeállított és rögzített online koncerttel csatlakozik a Budafoki Dohnányi Zenekar. A szórakoztatóan ismeretterjesztő, legendásan szuggesztív karmesteri magyarázatokkal kiegészített és átszőtt Megérthető zene sorozatukba ráadás koncertként felvett Bartók: A csodálatos mandarin – szvittel kívánnak emlékezni és tisztelegni Kocsis Zoltán előtt. Hollerung Gábor, a Budafoki Dohnányi Zenekar zeneigazgató karmestere Kocsis Zoltánhoz hasonlóan kiemelt figyelmet szentel Bartók életművének.

Hangversenyünk a 2021. május 30-án 11:00-kor a BDZ YouTube csatornáján (www.youtube.com/bdzbudapest) követhető koncert nyilvános felvétele. Jegyvásárlás a jobb oldali panelben található “jegyvásárlás” gombra kattintva lehetséges.

A törvényi előírásoknak megfelelően csak azokat a jeggyel rendelkező látogatókat tudjuk beengedni a közönség soraiba, akik felmutatják narancs-zöld színű védettségi kártyájukat és személyi igazolványukat. Megértésüket és együttműködésüket köszönjük!

Bővebb információ a biztonsági intézkedésekről: https://bdz.hu/ujra-szemelyesen/

BDZ FilmHarmonikusok koncert a Duna Plázában

A Budafoki Dohnányi Zenekar ezúttal új helyszínen várja a filmzene rajongóit!

A műfaji sokszínűségéről ismert szimfonikus zenekart Hollerung Gábor érdemes művész vezényli. A produkciót filmrészletek kísérik, összetett, magával ragadó élményt és szórákozást ígérve a közönség számára.

A Budafoki Dohnányi Zenekar (BDZ) 2007-ben rendezte első filmzene koncertjét, mellyel új műfajt teremtett Magyarországon. A rendkívül népszerű filmzenei koncertek minden évben megtöltik a hangversenytermeket, sok esetben ráadáskoncertekre is igényt teremtve. A BDZ ezúttal új helyszínen, a Duna Plázába várja a filmzene rajongókat.

Az este során olyan népszerű filmzenék szólalnak meg többek között, mint a Csillagok háborúja, az Indiana Jones Grammy-díjas zenéje, egy szám a Harry Potterből és további nagysikerű közönségkedvencek.
A koncert időtartama 1 óra. A műsor megtekintését 12 éven aluliaknak nem ajánljuk.

VADIM REPIN és a BUDAFOKI DOHNÁNYI ZENEKAR

A Budafoki Dohnányi Zenekar világsztár vendége ezen az estén az orosz Vadim Repin hegedűművész lesz, aki tizennégy éves kora óta a legnagyobb koncerttermek ünnepelt fellépője, és máig a legfiatalabb győztese a legjelentősebbek között számon tartott brüsszeli Erzsébet Királyné Zenei Versenynek. A zenekar már muzsikált vele 2020 februárjában a Cziffra Fesztivál keretében, játéka ekkor tomboló sikert aratott.

S ha már orosz vendégművészt köszönthetünk a pódiumon, a BDZ a hangverseny műsorát is az orosz zene remekműveiből válogatta. Elsőként Kabalevszkij Romain Rolland elbeszélése nyomán írt operájának nyitányát hallgathatja meg a közönség, majd Sosztakovics I. hegedűversenyét adja elő az együttes világhírű szólistájával – e darabjában a szerző szakított a műfaj hagyományosan háromtételes formájával, és a szimfóniára jellemző négy tételben fogalmazta meg a versenyművet: az éjszakai hangulatokat, gondolatokat idéző Nocturne után egy démoni Scherzo szól, majd a barokk kornak hódoló Passacaglia, végül pedig egy forgószélszerű Burlesque zárja a hegedűversenyt. A koncert befejező műveként Csajkovszkij igazi karmesteri bravúrdarabja, a közkedvelt IV. szimfónia hangzik el, melynek felépítéséről maga a szerző adott részletes leírást. Az első tétel bevezetését nevezi az egész mű magvának, szerinte itt jut kifejezésre a „végzet, az a sorsdöntő hatalom, amely megakadályozza a boldogság elérését”. A második tétel szelíd melankóliájú, nagylélegzetű dallamáról ugyancsak a szentimentális világfájdalom jegyében nyilatkozik a zeneszerző. A Scherzóról Csajkovszkij nem adott konkrét tartalmi leírást, holott ez a szimfónia egyik legizgalmasabb része: a vonós hangszereket a muzsikusok vonó nélkül, kizárólag pengetve szólaltatják meg, a trióban pedig a fafúvósok rajzolnak humoros zsánerképet egy duhaj népi mulatságról. A fináléról, s így az egész koncertről is remek összegzést adnak Csajkovszkij szavai: „Örülj mások örömének – tovább élhetsz!”

……………………………………………..
A pandémiás szabályozások értelmében ún. „pepita” ültetési rendben árusítjuk a jegyeket, azaz a helyeket székkihagyással értékesítjük. Így jegyeink korlátozott számban állnak rendelkezésre. Felhívjuk továbbá kedves közönségünk figyelmét, hogy a Müpa épületében – a közönségforgalmi területeken és a nézőtereken egyaránt – kötelező maszkot viselni.
A Müpa pandémiás szabályozásai itt olvashatók részletesen: https://www.mupa.hu/rolunk/hazirend

ONLINE: A MAGYAR KLASSZIKUS ZENE NAPJA – In memoriam Kocsis Zoltán – Hangverseny karmesteri magyarázattal

Hagyományteremtő szándékkal május 30-án, a néhai Kocsis Zoltán zongoraművész, karmester születésnapján indítja útjára A magyar klasszikus zene napja elnevezésű programsorozatát a Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok, bevonva az ország számos együttesét és oktatási intézményét. Idén öt éve annak, hogy elhunyt Kocsis Zoltán kétszeres Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas zongoraművész, karmester és zeneszerző, a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatója, az elmúlt fél évszázad egyik legnagyobb hatású magyar művésze.

A kezdeményezéshez egy kifejezetten erre az alkalomra összeállított és rögzített online koncerttel csatlakozik a Budafoki Dohnányi Zenekar. A szórakoztatóan ismeretterjesztő, legendásan szuggesztív karmesteri magyarázatokkal kiegészített és átszőtt Megérthető zene sorozatukba ráadás koncertként felvett Bartók: A csodálatos mandarin – szvittel kívánnak emlékezni és tisztelegni Kocsis Zoltán előtt. Hollerung Gábor, a Budafoki Dohnányi Zenekar zeneigazgató karmestere Kocsis Zoltánhoz hasonlóan kiemelt figyelmet szentel Bartók  életművének.

Május 30-án, Kocsis Zoltán születésnapján Bartókkal várjuk tehát közönségünket a Megérthető zene koncerten. A Bartók által írt A csodálatos mandarin koncertszvitje szólal meg, amely a hajszával záródik. A mű a XX-XXI. század örök érvényű, ma is igen aktuális kérdéseit taglalja: Mi a civilizáció és mi a barbárság? Hogyan tudjuk a bűnt és a tisztaságot megkülönböztetni? Hogyan tudunk elevickélni a mindig is létező bűnök és a reményeink szerint szintén mindig létező tisztaság között?

INGYENES ONLINE KONCERT! Karmester és szólista: Kelemen Barnabás

A koncertet 2021. április 24-én 19 órától ide kattintva tekintheti meg!

 

A mai hangversenyünk érdekessége, hogy Kelemen Barnabás nem csak hegedűjátékát csillogtatja meg a hallgatóság előtt, hanem karmesteri kvalitásairól is tanúbizonyságot tesz.

Elsőként Mendelssohn Hebridák-nyitányát hallhatják, melyet a húszéves szerző a skóciai Hebridákra tett látogatásának elementáris hatása ihletett. 1832-ben még így ír egyik levelében: „A Hebridákat…nem tudom közzétenni, mivel még nem tekintem befejezettnek… A D-dúr, forte középrész nagyon nevetséges, és a tétel állítólagos kidolgozása több kontrapunktot kóstol, mint bálnaolajat, tengeri sirályt és sózott tőkehalat – ennek épp fordítva kellene lennie.” Mendelssohn szándéka tehát az volt, hogy a műben a Bach és Mozart zenéjén nevelkedett, „tanult” komponista szerkesztőművészete rejtve maradjon, s helyette a táj- és hangulatfestés kerüljön előtérbe.

Ezt követően karmesterünk hegedűjét is előveszi, és vezetésével Mendelssohn e-moll hegedűversenye csendül fel. Ez a mű szerzőnk utolsó alkotókorszakában keletkezett. A Hegedűverseny csillogó felszíne, a szinte tüntetően egyszerű tematika, a finálé „szentivánéji” hangulata azonban némileg megtévesztő: Mendelssohn számos formai újításnak is teret engedett e művében, melyek a korabeli közönség számára igencsak meglepőek lehettek – szemben a mai hallgatók gyanútlan többségével, akik számára részben épp e mű testesíti meg a mindenkori viszonyítási alapul szolgáló „A hegedűverseny”-t.

Online koncertünk zárásaként Schubert V. szimfóniáját szólaltatjuk meg. Ez a szimfónia azon kevés Schubert-mű közé tartozik, amelyeknek ősbemutatójáról biztos adatokat tudunk; 1816-ban — a szimfónia keletkezésének évében — adta elő egy műkedvelő zenekar. Míg Schubert korábbi szimfóniának technikai megoldásai Haydnt, kifejezési formái — legalábbis ami a szándékot illeti — Beethovent követték, ezúttal Mozart útján indult el a tizenkilenc esztendős szerző. És ezt az utat sikerült is végigjárnia.