Mágus az operában
Ungár Anikóval a tavalyi Zempléni Fesztiválon augusztusban debütált, majd most szombaton, szeptember 4-én a Müpa színpadán is bemutatandó ZenePlusz-előadásunkról, a Don Giovanniról beszélgettünk. Az opera jellegű koncertünkön a címszereplő szemfényvesztő bűvésztrükkökkel kápráztatja el a nagyérdeműt. A trükköket pedig Ungár Anikó állította össze és tanította be.
Szöveg: Borbély Linda
Hogyan került kapcsolatba a darabot rendező Hábetler Andrással?
Andrást és az édesanyját baráti körből ismerem. Egy közös vacsora alkalmával nagyon dicsérték András új projektjét, az Opera StandUP-ot. Ő így reagált arra az elharapódzó felfogásra, hogy az opera egy letűnőben lévő művészeti ág, hogy már túlhaladta a maga korát, ritmusát. Hábetler András új műfajával ez ellen a közfelfogás ellen dolgozik.
A mi családunk életében mindig is fontos szerepe volt az operának. Édesanyám – aki grazi születésű – állandó operalátogató volt. A gyerekkora hangos volt lírától, operától, és ebből a szemléletből nem kevés rám is átragadt. Amikor meghallottam az operának ezt az újfajta, stand-upos megközelítését, akkor rögtön tudtam, hogy ez az híd, amivel a fiatalokhoz is közel lehet hozni az operát. Hiszen a lényeg mit sem változott a nagy, klasszikus operák születéséhez képest; ugyanazok az alapvető etikai problémáink vannak most is, mint akkor, csak mások az eszközök, más a tempó, máshogy öltözködünk… De az ember alapvetően ugyanaz maradt.
A mostani Don Giovanni produkció kapcsán Andrásnak volt egy víziója. Elképzelése szerint Don Giovanni mágus, azaz tud varázsolni. Elém tárta az ötletét, elkezdtünk beszélgetni róla, megvitattuk, hogy mennyire legyen modern vagy épp klasszikus a megközelítés. És végül, egy rendezési csavarral a történetet elemelte az időtől – bármely korszakban játszódhat a rendezés alapján. A darab próbafolyamata során Holcz Gábor bűvészkollégám volt segítségünkre az illúziók betanításában.
Milyen bűvésztrükköket várhatunk az előadás alatt?
Don Giovanni tehát egy mágus lesz, aki a szó szoros értelmében, klasszikus bűvésztrükköket is csinál. De arra figyeltünk, nehogy túlcsorduljon, az egész produkció alatt csak finoman, kísérőjelenségként lesz jelen a bűvészet. Tehát nem cirkuszi produkcióra kell számítani, hanem egy személyiségjegyként megjelenő bűvész-képességre. Alapvetően könnyen és lazán történő bűvésztrükkök lesznek az előadásban. Csak Don Giovanni fog varázsolni, de ő fogja Leporellot is beavatni, akivel szintén megtörténnek a csodák.
Gondolom, nem ez az első, hogy felkérik egy színházi vagy koncerttermi darabban való közreműködésre.
Valóban nem, voltam már sokszor színházi darabra felkérve. A Cseresznyéskertben három különböző színházban, három különböző rendezésben, három Ivanovnát tanítottam be. A dramaturgiai jelentőségű, morálisan mindent eldöntő este jelenetében ad elő Ivanova egy produkciót, filozófiai megközelítéssel. Három különböző rendezői koncepcióból kellett dolgoznom – nagy élmény volt mindegyik!
Ezen felül az egyik legnagyobb élményem a Kolos István által rendezett Márió és a varázsló című előadáshoz kapcsolódik, ahol Mácsai Pál Cipollát, a varázslót személyesítette meg. A regény (és a darab) szerint 1938-ban járunk Olaszországban, a háború kitörése előtt. Palival hónapokig dolgoztunk együtt, hiszen ebben a darabban a mágia lényeges színpadi elem. Thomas Mann lényegében minden dramaturgiai részletet leírt, tehát meg volt kötve a kezünk. A 100. ünnepi előadására ismét meghívtak, ahol egyszerű nézőként még én is elhittem, hogy Cipolla (Mácsai Pál) valóban varázsló.
Ezek szerint színészből is válhat jó bűvész?
Egy színész többszörösen jobb mágus tud lenni, mint egy műkedvelő bűvész, akinek persze ügyes keze van. A színpadon a személyiségnek is bűvészkednie kell. Az a jó bűvész, akinek erős személyisége van, akire az emberek felfigyelnek. Mivel a színésznek megvan az az adaptációs készsége, amihez csak gyerekjáték megtanulnia a bűvészet technikáját.
A Don Giovanni előadást 2021. szeptember 4-én tekintheti meg közönségünk a Müpa a BDZ közös bérletsorozata, a ZenePlusz koncertek részeként. Kíváncsian várjuk, vajon Ungár Anikó itt is elbűvölve figyeli-e majd a bűvészkedő címszereplőt.