Varázslatos John Williams

VARÁZSLATOS JOHN WILLIAMS

John Williams: Harry Potter szvit

John Williams a modernkori filmzene legjelentősebb alakja, aki egyben egy új műfajt is teremtett: a filmzenékben részleteiben megszólaló effektusok dallamaiból hangversenydarabokat írt. Életművének két kiemelkedő példája a Star wars- és a Harry Potter-sorozatokhoz írt filmzenék. Bár elsősorban a film minden képzeletet felülmúló népszerűsége okán a Star Wars a legismertebb, életművének talán legfajsúlyosabb és leginkább magával ragadó sorozata a Harry Potter-zenék. John Williams zeneszerzői gondolkodásmódja leginkább Wagner vezérmotívum-technikájához hasonló, a filmsorozat kulcsszereplőinek és történéseinek  jellegzetes motívumai, zenei karakterei vannak, amelyekből a szerző mini szimfonikus költeményeket ír. A Harry Potter-zenék műfaji sokszínűsége is lenyűgöző: a romantikától a kortársig, a jazztől a zenei paródiáig szinte minden megtalálható benne, Williams zeneszerzői technikájával pedig a klasszikus nagymesterek összes kompozíciós bravúrját felmutatja.

Rossini, Mozart, Franck

Mai hangversenyünket Rossini utolsó Itáliának komponált operájának nyitányával kezdjük. A Voltaire drámáján alapuló Semiramis a mester színpadi zsenialitásának egyik legmegragadóbb példája. A Semiramishoz írt nyitány nemcsak hosszúságát, de zenei anyagainak jelentőségét és formai felépítését tekintve is felveszi a versenyt egy szimfónia nyitótételével.

Koncertünket Mozart d-moll zongoraversenyével folytatjuk, melyet a Virtuózok korcsoportgyőztese, Balázs-Piri Soma előadásában hallhatnak. Mozart 23 zongoraversenye közül mindössze kettő íródott moll hangnemben. A mollnak különleges jelentősége volt a bécsi klasszikában, ahol ez a “szomorú” hangnemfajta áltálában erős drámaisággal társul, és egy egész sor speciális harmóniai, ritmikai és dallami elemmel kapcsolódik össze, amelyek dúr hangnemű művekben ritkán fordulnak elő. A klasszikusok moll-darabjaiban érezhetjük először a romantika szellemét. A Mozart-zongoraversenyek közül a d-moll volt az egyetlen, amelyet Beethoven előadott (még a hozzáimprovizált kadenciát is leírta). A 19. században ez volt Mozart legnépszerűbb versenyműve; hallgatóit a Don Giovannira emlékeztette, amelynek szintén d-moll az alaphangneme és hasonlóan drámai az alaphangulata.

Mint a legtöbb versenymű (összesen 14), melyet saját bérleti hangversenyeire írt Mozart, a d-moll is nagy sietséggel készült el, mindössze egy nappal a bemutató előtt. Mozart apja, a zeneszerző és hegedűművész Leopold, aki éppen látogatóban járt fiánál Bécsben, a koncert után így írt haza Salzburgba lányának, Nannerlnek, aki maga is kitűnő zongorista és egykori csodagyerek volt: “Azután Wolfgang új és kitűnő zongoraversenye következett, melyet a másoló még be sem fejezett, amikor megérkeztünk; öcséd végig sem tudta játszani a rondót a koncert előtt, annyira el volt foglalva a másolat ellenőrzésével.”

Hangversenyünket egy különleges szimfónia zárja az orgonaművek komponálása terén is kiemelkedő francia romantikus, César Franck tollából, szintén d-mollban. A d-moll szimfóniája a szerző életművének tömör foglalata. Az idős művész tudása teljében valósítja meg lassan érlelődött, de annál biztosabb formát nyert művészi álmait. Három tételét tematikus rokonság kapcsolja össze. Az első tétel – szinte Liszt nyomdokain haladva – érdekesen mutatja be ugyanannak a zenei gondolatnak többféle megjelenési formáját. A második tétel a szimfóniák hagyományos lassú és scherzo tételét egyesíti, míg a harmadik az eddigi témákat igen mozgalmasan, színesen és hatásosan dolgozza fel.

ARANYBÁL 2020

ARANYBÁL – az aranykor bálja

A XXI. század fiatalos, csillogó, sokszínű társasági eseménye gyakorlott és kezdő bálozóknak

 

A Budafoki Dohnányi Zenekar 2020. február 8-án szeretettel várja Önt és partnerét, barátait a megújult Aranybálra a Pesti Vigadóba.

A Pesti Vigadó díszterme évente egyszer a BDZ és vendégei kedvéért ünnepi díszt ölt. A székeket körasztalok váltják fel, a színpad a díszpáholy elé kerül, és egy táncparkettel egészül ki. A panorámafolyosót fejedelmi ételek, pompás nedűk és ellenálhatatlan sütemények foglalják el.  A folyosókon és a teremben virágdíszek, hangulatos világítás, és az egész épületet betölti a zene.

Az Aranybál új köntösben tündököl!

Ha fiatalos, lendületes táncmulatságra és ehhez társuló ínycsiklandó ételekre vágyik, ne habozzon, jelentkezzen az Aranybálra. A bál színesebb és csillogóbb, mint valaha.

Vendégeinket üdvözlőitallal és előétellel várjuk.
A bál első csúcspontja a nyitóhangverseny, melyben a BDZ – Hollerung Gábor irányítása alatt – ötvözi a tőle megszokott sziporkázó hangulatot a magas szintű koncertélménnyel.
A hangverseny után jöhet a zenés vacsora, melyhez a BDZ zenészei szolgáltatják a muzsikát.

AZ ARANYBÁL TERVEZETT PROGRAMJA

18:00 Kapunyitás, welcome drink, vendégváró falatkák
19:00 Koncert, vezényel: Hollerung Gábor
20:30 Vacsora
22:00 Tánc a BDZ közreműködésével, vezényel: Hollerung Gábor

23:00 Műsor és tombola
23:30 Tánc – zene: BDZ Big Band
00:30 Tánc – zene: Swing á la Django
02:00 A bál vége

JEGYEK

Arany asztal – 54.900 Ft / fő (december 25-ig: 47.900 Ft)

Az arany jegyet azoknak ajánljuk, akik szeretik az igényes, személyra szabott kiszolgálást.  Az arany jegy a terem legjobb asztalaihoz szól, háromfogásos vacsorát tartalmaz felszolgálással.

Vállalatok és cégek részére is ajánljuk. Teljes asztal vásárlása esetén kérjük, keressenek!

Ezüst asztal – 44.900 Ft / fő (december 25-ig: 38.900 Ft / Fő)

Ajánljuk mindenkinek, akik szeretik az aranykor hamisítatlan báli hangulatát, a színvonalas komolyzenei élményt, a táncot és a mulatságot. A jegy büfévacsorát tartalmaz.

A belépőjegy ára mindkét kategóriában tartalmazza a bálon és a vacsorán való részvételt, a vacsora alatti korlátlan italfogyasztással. A vacsora után italok térítés ellenében fogyaszthatók.

Budafoki Újévi koncert 2020

A Budafoki Dohnányi Zenekar hagyományos, budafoki újévi koncertje, sok meglepetéssel, zenei sziporkákkal.

 

A Libri bemutatja: Ez most komoly? – szimfonikus sulikoncertek

Zenekarunk budafoki születésű, részben budafoki fenntartású, ma is erős budafoki kötődésű. Így, amikor felmerült bennünk az igény egy fiatalokat, iskolásokat célzó, ismeretterjesztő koncertsorozat megszervezésére, a budafoki iskolásokat vettük „górcső” alá. Egyeztettünk, szerveztünk, terveztünk, és az lett a vége, hogy 2019. október 15. és 21. között, öt hétköznap során valamennyi budafoki iskolásnak – legyen kisiskolás vagy középiskoláját elhagyni készülő kamasz – lehetőséget adunk, hogy iskola időben, ingyenesen, Hollerung Gábor gyerekekre szabott magyarázataival fűszerezve közelebb kerülhessen a klasszikus zenéhez. Nem zenetörténeti kiselőadásokra készülünk, hanem kulcsot szeretnénk adni a kezükbe ahhoz, hogy érteni, élvezni tudják a komolyzenét. Szimfonikus koncerteket, amolyan Megérthető zene – junior különkiadásokat tárunk a budafoki gyerekek elé; a következő műsorszámokat, azok részleteit, alapvetően ugyanarra a koncertműsorra felfűzve, de természetesen a korosztályi különbözőségeket figyelembe véve, mind a véglegesen felcsendülő zenék, mint a magyarázó szövegek tekintetében.

Kezdeményezésünkből hagyományt szeretnénk teremteni. Bízva abban, hogy jövőre már maguk a gyerekek fogják követelni a folytatást.

A koncertsorozat zártkörű, a budafoki iskolások számára kerül megrendezésre.

A program a XXII. kerület Budafok-Tétény önkormányzata támogatásával jött létre.

Igazából karácsony

2019. december 28-án, szombaton este ismét az Arénába várja közönségét, a zeneszerető családokat a Budafoki Dohnányi Zenekar. A tavalyi nagy sikerű szimfonikus koncertshow után idén is meghívjuk az igényes, a hagyományos szimfonikus koncertek kereteit feszegető törekvések iránt fogékony zeneszeretőket a karácsonyi hangulat közös ünneplésére, szívmelengető komoly- és könnyedebb zenei szimfonikus feldolgozásokkal, szólistákkal, táncosokkal, artistákkal.

„Kötelező” karácsonyi dallamokkal, zenei meglepetésekkel, show-val töltjük meg ezt a december végi estét.

A tavalyi koncepcióhoz hasonlóan most is lesznek látványelemek, légtornászok, fényjátékok, videóbejátszások, grafikai varázslatok. Lesznek, természetesen meghívott vendégek is, akik közül itt Tompos Kátyát, a zenekar egyik nagy kedvencét emelnénk ki.

Kiváló karácsonyi ajándéknak tartjuk az erre az estre szóló koncertjegyeket, és örömmel hosszabbítjuk meg a karácsonyi hangulatot önnel, szeretteivel közösen ezen az igazán egyedülálló esten.

Ha ön ott volt tavaly, akkor – reményeink szerint – nem is kérdés az ön számára, hogy most is ott a helye. Ha csak hallott róla, biztosan már bőszen tervezgeti, hogyan illessze be ezt az estét a családi karácsonyi menetrendbe. Ha pedig most hall róla először, csak bátorítani tudjuk! Vegye meg a jegyét minél előbb!

A BDZ karácsonyi koncertjével sok ezer nehéz sorsú kisgyerek karácsonyát segíti szebbé varázsolni, így támogatva a Baptista Szeretetszolgálat Cipősdoboz Akcióját.

ELMARAD! A megérthető zene 5 – HALLELUJA – Händel: Messiás II. rész

Hangersenyünkön Georg Friedrich Händel máig legnépszerűbb művét, egyben a világ egyik leggyakrabban játszott oratóriumának, a Messiásnak a második, úgynevezett Passió részét hallgathatják meg. Első alkalommal 1742. április 13-án Dublinban szólalt meg, s az alkotás diadalmenete a következő évi londoni koncertekkel folytatódott. Händel számára az általa irányított koncerteken rendkívül fontos volt, hogy minden szöveg elhangozzék, mivel – a zenetörténetben talán egyedüliként – kizárólag a Bibliából vett, szó szerinti idézeteket dolgozott fel (a szövegkönyvet barátja és munkatársa, Charles Jennens állította össze). Ezen a napon a Budafoki Dohnányi Zenekar állandó partnere, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság tolmácsolásában hallgathatja meg a közönség.

ELMARAD! Dohnányi 5 – Brandenburg / Mozart / Brahms

Brandenburg Ádám: Prieres nocturnes
Mozart: A-dúr zongoraverseny KV 488
Brahms: III. szimfónia

 

A koncerten elsőként Brandenburg Ádám Prières nocturnes (Esti imádságok) című darabja szólal meg. A fiatal zeneszerzőt korosztálya kiemelkedő tehetségének tartják, aki sok zenei műfajban tevékenykedik: koncertzenén kívül foglalkozott színház- és könnyűzenével, valamint filmzenéket is komponált. Az alkotás mellett tanít és kutat. Az egyéni hangvételű Prières nocturnes több díjat is elnyert, többek között az „Az év junior komolyzenei alkotója” díjat az Artisjus szervezésében. A műről így ír szerzője:

„Első nagyzenekari darabomat 2017-ben azzal a céllal írtam, hogy különböző éjszakai imádságok impresszióit, élményeit zeneileg illusztráljam. A nagyzenekari apparátust találtam alkalmasnak arra, hogy minél érdekesebb színeket, zenei szöveteket hozzak létre a szakrális téma ábrázolásához. A darab egy nehezen verbalizálható programzene, olyan formával, ami egy lineáris utat jár be különböző állapotok között, három nagyobb formai egységre bontva azt. Úgy gondolom, hogy sikerült a számomra igen fontos szakrális tematikának megfelelő zenei testet öltenie.”

Ezt követően Mozart A-dúr zongoraversenye szólal meg. A művet 1786-ban írta a szerző, és több érdekességet, újítást is tartalmaz. A zenekarban például megjelenik a Mozart idejében még nagyzenekari művekben ritkán használt klarinét is, emellett a fúvósok egyenrangú szerepet kapnak a vonósokkal, ami ugyancsak szokatlannak számított. A Az este utolsóként elhangzó műve Johannes Brahms 3. szimfóniája, melyet a szerző 1883-ban komponált, s elsőként Bécsben mutatták be.

ZenePlusz 4 – Mozart: Don Giovanni – szcenírozott előadás ELMARAD

A kialakult rendkívüli helyzetnek megfelelően a közeljövőben a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertjei is elmaradnak. Részletek: https://bdz.hu/tajekoztatas-koncertejinkrol/


Mozart legrejtélyesebb alkotása több mint kétszáz éve bűvöli el és készteti töprengésre közönségét. A darab rendezője, Hábetler András csavart egyet a hagyományos rendezésen: az operát a húszas évek dekadens világába helyezte: szemfényvesztés, bűvésztrükkök teszik még lebilincselőbbé Mozart legismertebb operáját.

Dohnányi 4 – Zombola / Schumann / Schubert ELMARAD

A kialakult rendkívüli helyzetnek megfelelően a közeljövőben a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertjei is elmaradnak. Részletek: https://bdz.hu/tajekoztatas-koncertejinkrol/


Mai hangversenyünkön elsőként a fiatal kortárs zeneszerző, Zombola Péter I. szimfóniája szólal meg. Az Erkel Ferenc-díjas szerző számos művét mutatták be a legrangosabb magyar és nemzetközi zenei fesztiválokon, több zeneszerzői díj birtokosa. Sokoldalúságát mutatja, hogy zenekari-, kórus-, szóló-, és színházi művek mellett filmzenéket is komponál,  emellett pedig főiskolán és egyetemen is oktat. 

Ezt követően a nagy romantikus zeneszerző, Robert Schumann egyetlen zongoraversenye csendül fel. A szerző 1841-ben fogott hozzá a darab megírásához, bár már évekkel korábban megfogalmazta tervét egy olyan mű megkomponálásáról, ahol a virtuóz zongorajáték nem verseng a zenekarral, hanem együttműködve játszik vele. Erről így ír szerelmének, későbbi feleségének, a kor egyik ismert zongoraművészének, Clara Wiecknek: “A szimfónia, a concerto és a Grande Sonata keveréke lesz, képtelen vagyok virtuózok számára komponálni, valami másra kell gondolnom.” Így születik meg a zongoraverseny első tétele, amit először Fantázia zongorára és zenekarra címmel látott el a szerző. Ebben a műben valóban megvalósul a zongora és zenekar egyenrangú játéka, a zenekar nemcsak a hátteret szolgáltatja a zongora játékához, hanem a zongora szólamát beleolvasztja a szimfonikus anyagba. A mű azonban nem talált támogatókra a korában, ezért Schumann évekkel később zongoraversennyé formálta át felesége biztatására, s így kiegészítette két tétellel. A művet Lipcsében mutatták be először, Clara Wieck tolmácsolásában.

A zongoraverseny szólistája a kétszeres Kossuth-díjas Ránki Dezső, a vele készült interjút IDE KATTINTVA olvashatják.

Az első tétel, Allegro Affettuoso keveréke zongoraversenynek, dalnak, lírai zongoradarabnak. Schumannak itt sikerült megvalósítania azt, hogy a lírai anyagot egy dinamikus forma keretein belül szólaltathassa meg. A második tétel, Intermezzo, egy lágyabb, líraibb összekötő rész a két dinamikus tétel között, zongora és zenekar bensőséges párbeszéde, mely szünet nélkül folytatódik a zongoraverseny energikus zárótételében, az Andante vivace-ban. 

Franz Schubert osztrák zeneszerző inkább romantikus dalok, szonáták, szimfóniák, vonósnégyesek szerzőjéként ismert, mint egyházi zenéjéről. Azonban jelentős egyházi műveket is komponált, bár ezeket nem gyakran játszották. Összesen hat misét írt, ezek közül a legutolsó az Esz-dúr mise, melyet halála előtt néhány hónappal fejezett be, ezért a szerző maga a művet sohasem hallhatta. Miséjét halála után mutatták be először, 1829-ben.

Míg első négy miséje még Mozartot idézi, az utolsó kettő már a romantikus hangzásvilágot képviseli, érzelemgazdag ábrázolással megjelenítve Schubert szenvedélyes találkozását a halállal. A mai estén felcsendülő miséjében a harmóniai kifejezés kivételes magasságokba jut, lírai, érzékeny muzsika, melyben  nagy drámai feszítettség és finom pillanatok váltják egymást. Dinamikus, grandiózus darab, melyben a szólistáknak kevesebb szerep jut, s inkább a nagy kórustömbök a meghatározóak.