Hollerung Gábor úgy véli, a 21. századi zeneszerzők között mind többen vannak azok, akik az elmúlt évszázadokban használt eszközöket nem tekintik ódivatúnak, elfogadhatatlannak, az érzelmek kifejezését pedig nem gondolják szégyellni valónak. A Kortárs romantikusok koncepciójához olyan szerzőket keresett meg, akik hasonlóan látják a modern zeneszerzés előtt álló kihívásokat.
Orbán György Hegedűversenyét a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertmestere, a különféle műfajokban jártas és sokféle muzsikusi „szerepkörben” színpadra lépő Gazda Bence szólójával ismerhetjük meg, generációjának egyik legimpulzívabb alkotója, Kutrik Bence pedig egy „trash-thriller” operával mutatkozik be.
Gyöngyösi Levente 2010-ben befejezett, az opera műfajával is rokonítható, személyes hangvételű miséje közvetett és közvetlen szálakon is kapcsolódik a szakrális zene 19. századi mintáihoz, Liszthez éppúgy, mint Brahmshoz.
Kutrik Bence The Immortal Heart című thrillere a musical műfajához közelít. A modern kori Jancsi és Juliska sztori főszereplője két reményekkel teli színésznő Colette és Madeleine, akik színészi álmokat kergetve jutnak el egy nagy lehetőségnek ígérkező szereplőválogatásra.
A lányok érkezésük után zárt ajtók mögött találják magukat egy szervkereskedő csapdájában. A történet előrehaladtával fény derül arra, hogy Colette mindenről tudott és gyermekkori sérelmeit akarja megbosszulni Madeleine-en. Társának eladása kezdetben jó üzletnek tűnik, azonban az egyezség mégsem úgy alakul, ahogyan a bosszúszomjas színésznő eltervezte. Szereplők: Balga Gabriella és Sáfár Orsolya, előadja a Budafoki Dohnányi Zenekar, vezényel Hollerung Gábor.
A 2014-ben bemutatott mű azóta jelentős átalakuláson esett át, így a mostani előadása szinte teljes értékű ősbemutatónak mondható. Az eredeti angol librettó magyarul lesz hallható, Turcsányi Ildikó fordításában, ezen kívül jelentős formai, zeneesztétikai változások történtek:
A hangszerelés ki lett terjesztve teljes szimfonikus zenekarra az eredeti kis zenekari verzióhoz képest. Számtalan referencia került a műbe az eredeti trash-thriller irányzat műfaji támogatására, ezért esztétikáját tekintve változatosabb zenei anyagot fog hallani a közönség az eredeti 2014-es verzióhoz képest. Szándékoltan John Williams filmzenéit idéző a zenei anyag szólal meg a nyitányban. Kimondottan a Harry Potter főtéma hangszerelésére emlékeztető hangzással megteremti ennek a horrormese történetnek az enyhén szürreális hangulatát.
„Amikor egy korábbi művemet újra kitűznek előadásra, mindig felteszem a kérdést, hogy tudok e bármit tenni a zene javításának érdekében. Hiszek a termék fejlesztésben és a verziókban. Ha egyszer az ember hónapokat, akár éveket eltöltött egy darab írásával, miért ne áldozzon még egy kis időt a mű jobbátételére, ha annak szükségét érzi és alkalma adódik rá? „
Gyöngyösi Levente: Missa Vanitas vanitatum
A Missa Vanitas vanitatum (Hiúságok hiúsága mise) ősbemutatója 2010-ben, a debreceni Bartók Béla Nemzetközi Kórusverseny megnyitó hangversenyén volt.
„A mintegy 35 perces mű különlegességét az adja, hogy a hagyományos miseszöveget minduntalan megszakítják egy torzonborz próféta megszólalásai: néha csalódott-dühös, néha szelídebb, de mindenképp pesszimista megjegyzéseket fűz a kórus, valamint a szopránszólista által megfogalmazott hittételekhez, ezáltal a kiábrándult, kételkedő ember szerepét játssza.
Legkedvesebb ószövetségi könyvem, éppen kételyeinek nagyon is emberi megfogalmazása, átmeneti jellege miatt, a Prédikátor Könyve. Többször próbálkoztam már a megzenésítésével, Vanitatum vanitas címmel kéttételes kórusművem is született erre a szövegre.”