ZENEÉRTŐ LESZEK – ISMERKEDÉS A BILLENTYŰS ÉS A PENGETŐS HANGSZEREKKEL
Bemutatkozik a zongora, a harmonika, a hárfa és a gitár
Bemutatkozik a zongora, a harmonika, a hárfa és a gitár
Strauss: Till Eulenspiegel – részletek
Mozart: Variációk egy francia gyermekdalra (K 265)
Dohnányi: Variációk egy gyermekdalra – részletek
Orbán György 4. szerenád című művét 2011-ben írta a Mahler-ünnepre, és a szerző elmondása szerint Bartók és Mahler munkássága előtt tiszteleg a pentaton szellemében. „Zeneszerzői pályámon Bartók és Mahler gyakorolta rám a legmélyebb benyomást, amiben az a különös, hogy két ilyen eltérő zenei habitust egyáltalán sikerült elhelyezni egymás mellett. A pentatónia Bartóknál esszenciális, hiszen erre alapozza nagy korszakait. Viszont furcsa módon előfordul Mahlernél is; persze az ő zenéjében csak színezék, játék, futó pasztorál-pillanat.” A darab egy igazi zenei kavalkád, örökmozgó ritmusokkal, a zenei stílusok teljes skáláját felvonultató dallamaival.
Jelen van benne a korai Stravinsky, Sosztakovics, a XIX. század leső felének jazz-világa, de a filmzenéket idéző elemek hatására felsejlenek a hallgatók előtt a romantikus filmek, vagy akár a kacagtató rajzfilmek legismertebb jelenetei.
Ezt követően Kovács Zoltán alkotását hallhatjuk, amely a Debreceni Filharmonikus zenekar felkérésére íródott 2007-ben. Az Operaház fagott művésze számos zenekari és oratorikus művet írt neves magyar szimfonikus együttesek megrendelésére, ezzel az alkotásával pedig 2008-ban elnyerte a Magyar zeneszerzők egyesülete negyven évnél fiatalabb zeneszerzőknek odaítélhető Istvánffy Benedek-díját.
„Régi csibésztörténet – rondóformában”: ez az alcíme Richard Strauss Till Eulenspiegel című szimfonikus költeményének, mely egy feltételezhetően valós személy polgárpukkasztó csínytevésit tárja elénk. A pikareszkregényt felépítő, egymással össze nem függő kalandokat a rondóforma epizódjai, a főhős személyiségének kontinuitását pedig az epizódok között mindig visszatérő téma, egyfajta refrén modellálja a zenében. A zene rajzfilmeket idéző képszerűséggel idézi meg, amint till a kofák sátrai közé ugrat és szétszórja áruikat; lelkipásztornak öltözve gúnyolja a papok kenetteljességét; udvarol egy leánynak, ám nem jár sikerrel; vagy éppen tekintélyes filisztereket tesz nevetségessé.
A hangverseny zárószáma Dohnányi: Szimfonikus percek című műve. 1933-ban, a Filharmóniai társaság zenekarának 80. születésnapját ünnepelték a három legjelentősebbnek számító magyar szerző egyegy művével. Kodály a Galántai táncokat, Bartók öt zenekari kíséretes népdalfeldolgozást, Dohnányi pedig a Szimfonikus percek című művet mutatta be ebből az alkalomból. Jóllehet Dohnányi műve a zenetörténeti asszociációk tárháza, együtt meghallgatva a tételeket tisztán kirajzolódik egy nagyszerű muzsikus összetéveszthetetlen egyénisége.
Magyarország egyik legnépszerűbb jazz formációja, a Fonogram-díjas Balázs elemér group fennállásának 15. évfordulója alkalmából “Örök szerelem” címmel új lemezt készített.
A közönségük által választott legnépszerűbb darabokat, különleges (Balázs József és a mindössze 14 éves ifj. Balázs elemér által készített) hangszerelésben, a széles körben ismert és elismert, a hazai zenei élet innovatív, meghatározó szereplőjével, a Hollerung Gábor érdemes művész által vezetett Budafoki Dohnányi Zenekarral vették fel és mutatják be a klasszikus zene és a jazz újszerű, izgalmas és egyedi fúziójaként

Kedves Közönségünk!
A múlt héten bejelentett szigorítások okán a Zeneakadémia március 31-ig nem rendez koncerteket. Emiatt a március 14-ére tervezett Megérhető zene sorozatunk „A szimfonikus költemény születése” című hangversenyét nem tudjuk megtartani, online közvetíteni. A Zeneakadémia tájékoztatóját az elmaradt koncertekről ide kattintva olvashatja.
A koncert pótlásának lehetőségein még dolgozunk.
Az elmaradt hangversenyre szóló érvényes jegyének, bérlethányadának árát az alábbi űrlap kitöltésével igényelheti vissza.
Köszönjük türelmét és megértését!
——————————————————————————————————————————————————–
A Megérthető zene sorozatunk mai előadásán a szimfonikus költemény jellegzetességeivel foglalkozunk.
A szimfonikus költemény a 19. század második felének jellegzetes műfaja. Közvetlen előzményei közé tartoznak azok az operanyitányok (programnyitányok), amelyekben a nyitány maga már tartalmazza az opera legfontosabb zenei motívumait, karaktereit.
A szimfonikus költemény hátterében egyrészt mindig egy program rejlik, amelyet a szerző adott esetben utólag fogalmaz meg, másrészt felfedezhető benne a romanticizáló eszméket hirdető irodalom hatása, melynek általános érvényű gondolatai (élet-halál, elkárhozás-megdicsőülés) bőséges inspirációt adnak a zenei kifejezésre.
Mai előadásunkon megmutatunk egy jellegzetes programnyitányt, a Tannhäusert, amely magába sűríti az opera legfontosabb motívumait, majd a szimfonikus költemény műfajának egyik alapvetését, a Les Préludes-öt ismertetjük meg kedves közönségünkkel.
Beethoven operája a szabadság és a szeretet erejének dicsőítő himnusza. A főhős Leonóra férfiruhába öltözve a börtönőr segédjeként menti meg férjét a börtönigazgató bosszújától. A szerző egy operaszínpad elvárásait teljesíteni igyekvő, kicsit kusza első felvonás után az opera második felvonásában lélegzetelállító, modern thrillernek is becsületére váló feszültséget teremt, dramaturgiailag is remekül felépítve.
A zárójelenet Beethoven IX. szimfóniája 4. tételének méltó társa.
Bemutatkozik a fuvola, az oboa, a klarinét és a fagott.