MEGÉRTHETŐ ZENE 2023-24/2 – A RÍTUS

Stravinsky Tűzmadár-szvitje határkő a XIX. és XX. század között. A századforduló művészetének egyre misztifikálódó, lélekbúvár gondolkodásával szemben Stravinsky a valós folklórból merít annak minden természetességével és elementaritásával. A Tűzmadár orosz mitikus meselény, melynek karakterét felhasználva és A halhatatlan Koscsej című orosz népmesével ötvözve szerzőnk a XX. század egyik máig legjelentősebb balettzenéjét írja. A hangversenyen az ebből készült szvit szólal meg, amely megőrzi a balett koncepciójának képszerűségét, legfontosabb szerepelőit és a szituációk zenei megfogalmazását.

BDZ-NAP: MEGÉRTHETŐ ZENE – A HŐS PORTRÉJA

Beethoven életművében a hős fogalma és jelleme kiemelkedő szerepet játszik, legyen szó akár Napóleonról, vagy Prométheuszról. Beethoven utolsó és talán legjelentősebb zongoraversenye az 5. Esz-dúr zongoraverseny, melyet a nyugati világban leginkább az „Emperor” (császár, uralkodó) melléknévvel illetnek, ami elsősorban a Beethoven által sokáig istenített Napóleon személyére utal. A mű monumentalitásával, a zongorista számára sokszor heroikus feladatot jelentő szólamával és persze Beethoven más hőshöz kapcsolódó műveinek Esz-dúr hangnemével része ennek a gondolatkörnek.

DOHNÁNYI BÉRLET 2023-24/5 – A SZERELEM ARCAI

A mai estén négy kivételes művész alkotásai teremtik meg az érzelmes atmoszférát.

Fekete Gyula Cupido-szimfóniája a romantika, szenvedély és líra kifinomult harmóniájával indul, mély érzelmeket és gazdag hangzást ötvözve. A zeneszerző ezzel egy különleges zenei utazásra invitálja a hallgatót.

Ezután Nino Rota Rómeó és Júliájának varázslatos világába merülhetünk. Rota Franco Zeffirelli 1968-as azonos című filmjéhez írta a művet. Összhangban azzal a shakespeare-i gondolattal, hogy a zene a szerelem tápláléka, Rota olyan muzsikát komponált, amelynek középpontjában a szerelem áll. Zeffirelli általános elképzeléseinek megfelelően a zeneszerző is kiemelt figyelmet fordított a korhűségre, ami a hangszerelésben és a zenei stílusban nyilvánult meg. A híres szerelmi téma egyszerre idézi fel az ártatlanságot, az első szerelem érzésének hevességét és gyötrelmeit.

A szünet után Csajkovszkij Rómeó és Júlia nyitányfantáziája hozza el a romantika csúcspontját, lenyűgözően ábrázolva a szenvedélyt és a tragédiát. Csajkovszkij virtuóz módon jeleníti meg a tragédia szenvedélyét és drámáját, a zene tele van érzelmi töltettel és drámai feszültséggel. A kompozícióban megjelennek a karakterek erős érzelmi állapotai, és Csajkovszkij zseniálisan ábrázolja a tragédia fontos pillanatait.

Az est záróakkordjaként Prokofjev Rómeó és Júlia című művéből csendülnek fel részletek. A zeneszerző éles kontrasztokkal és különleges hangzásvilággal festi meg Shakespeare tragédiájának történetét. A műben a diszharmonikus elemek és a karakterek érzelmi konfliktusai különösen hangsúlyosak, tükrözve a 20. század kezdetének zenei avantgárdját. Prokofjev komplex zenei struktúrákat alkalmaz, és a zenekari hangszínek kreatív felhasználásával teremt modern hangzást. A mű a szokatlan ritmusok és hangszerelési megoldások iránti nyitottságát tükrözi, amelyekkel a zeneszerző az akkori idők zenei kísérletességét fejezi ki.

DOHNÁNYI BÉRLET 2023-24/4 – A HONVÁGY HANGJAI

A honvágy hangjai és a Bartók: Concerto köré épülő hangversenyen a Budafoki Dohnányi Zenekar folytatja azt az egyre népszerűbbé váló koncertdramaturgiáját, amelyben egyes tételekbe vagy azok közé oda illeszkedő, egyéb, izgalmas zenerészletek csendülnek fel. Hollerung Gábor, az est karmestere a tőle megszokott virtuozitással és lendülettel vezeti végig a zenészeket és a közönséget a Vidróczki balladától indulva a „Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország” kezdetű operett-részleten és egy Lehár-kuplén át a Bartók Concerto kiteljesedéséig. A folklórt, amely látszólag nincs ott, de valójában a Concerto minden elemében jelen van, Pál István Szalonna és Bandájának játéka teszi kézzelfoghatóvá és magával ragadóan élvezetessé.

 

DOHNÁNYI BÉRLET 2023-24/3 – A NYUGALOM ARCAI

A művészet a 20. századra az izgalom és a megnyugvás folyamatos változásának, valamint újszerű, még soha nem látott, hallott gondolatoknak lett a tárháza. A mai estén megállunk egy pillanatra, hogy érezzük a művészet által adott nyugalmat, harmóniát. Ezért olyan műveket kínálunk a mai koncertünkön, amelyek egyszerre biztosítják hol a megnyugvás, hol pedig az izgalom pillanatait.

A meditatívabb zenéktől indulunk, elsőként Horváth Márton Levente, Erkel Ferenc-díjas fiatal zeneszerző és orgonaművész 2022-ben írt művét szólaltatja meg a Budafoki Dohnányi Zenekar. Egy kissé szomorkás, jellegzetes légkörű, eredeti stílusú darabot hallhat majd a kedves közönség, amiben főszerepet kap a hangszerek királynője, az orgona a szerző közreműködésével.

Schubert utolsó szimfóniája 1825 nyarán íródott sok évvel az előző szimfóniái után. Életében nem is hangzott el sosem, és a kéziratot is sok évvel a szerző halála után tudta csak megszerezni Schumann, aki rögtön Mendelssohnnak adta a partitúrát, így 1839-ben az ő vezényletével hangzott el először a Nagy C-dúr szimfónia. A 2. tétel egy légies, lebegő nyugalmú zene ritmikus háttérrel, melyet időnként drámaira színeznek az élénkebb, hangosabb részek, úgyhogy egyszerre kapunk megnyugvást és izgalmat is ebben a tételben.

Mozart húszéves korában írta a Haffner-szerenádot a salzburgi polgármester lányának, Marie Elisabeth Haffner esküvőjére. A mű az esküvő előestéjén hangzott el, és messze túllépett az alkalom diktálta kereteken, valószínűleg annak köszönhetően, hogy Mozart és édesapja is régóta baráti kapcsolatot ápolt a családdal. A mai estén a szerenád utolsó tétele hangzik el, egy adagio és allegro assai tétel, mely lassan, nyugodtan indul, majd egy vidám hangulatú, ütemes zenévé alakul át.

A koncert második felében az estet vezénylő Cser Ádám karmester és zeneszerző műve hangzik el, erről maga a szerző így ír:

„A VI. Szimfónia 2022 tavaszán készült, 2. tétele – éjjeli imádság – pedig pontosan az orosz-ukrán háború kitörésének hetében. A történelmi esemény apropója azonnal “átkomponálta” az eredeti terveket. Akkoriban gyakran került a kezembe Bach 721-es korálelőjátéka – «Erbarm’ dich mein o Herre Gott«, magyarul »Könyörülj rajtam, Uram Istenem nagy irgalmad szerint« – amit játszva el-elakadtak az akkordok a kezemben. Széttöredezett a folyamat, amit egy teljesen új statikus hangfelhőbe, harmónia közegbe ágyaztam. A tétel lélektani jelentése, hogy a BÉKE roppant törékeny felrúgása olyannyira megviseli az embert, hogy a könyörgése is csak akadozva szólal meg. Megdöbbent, bénult csodálkozás az emberi borzalmakon.  A tétel második fele személyes, szabad forma könnyed parlandoval, figyelemmel reagálva a történésekre.”

Egy örömtelibb esemény ihlette Wagner Siegfried idilljét, mely a szerző egyik legnépszerűbb zenekari műve. Második feleségének, Cosimának komponálta ajándékként a születésnapjára, egyetlen fiuk, Siegfried születése után 1870-ben. Cosima december 25-én ünnepelte születésnapját, és azon a reggelen arra ébredt, hogy ez a csodálatos, magával ragadó, bensőséges hangulatú zene árad be a szobájába. Eredetileg kamarazenekarra írta Wagner a művet, és sokáig családi darabként őrizgették, nem akarták publikussá tenni. Később írta át Wagner a művet zenekarra, amikor anyagilag megszorult, és kénytelen volt publikálni, ennek köszönhetően örülhetünk ennek a műnek a mai estén.

A koncert két Mendelssohn művel zárul, az első, a Szentivánéji álom Noktürn tétele méltó folytatása a Wagneri idillnek. Mendelssohn Shakespeare művéhez írta zenéjét, melyet 1843-ban mutattak be. Ebben a tételben egy csodálatos tündérvilág hangulat jelenik meg, elénk tárul a holdvilágba borult erdő, és a megnyugtató dallamokkal egy igazi mesevilágba kerülünk.

A koncert záró darabja Mendelssohn Olasz szimfóniája, melyet a szerző 1832-ben fejezett be. A művet egy tízhónapos itáliai utazása ihlette, a szerző maga élete legörömtelibb művének titulálta ezt a darabot. Egy csillogó hangvételű műről van szó, melynek utolsó tétele, a Saltarello egy nápolyi táncritmusra épül. Fergeteges tempójú, frenetikus tánctételt hallunk a mű és a koncert zárásaként, reménykedve abban, hogy az elhangzott művek meghallgatása után a kedves közönség sokkal kisimultabban, nyugodtabban és ugyanakkor jókedvűen tér haza.

DOHNÁNYI BÉRLET 2023-24/2 – LATIN VIRTUS

Milyen az igazi latin virtus? Perzselő szenvedély, vérpezsdítő ritmusok, feszes tánczene, kávégőzös, fülledt, karibi hangulat, megfűszerezve egy csipet dél-amerikai életérzéssel… Mai hangversenyünk ezt kínálja önöknek: egy rendkívüli utazást a spanyol, illetve a latin zene és életérzés világába.

Utazásunk első állomása Spanyolország. Chabrier művét egy spanyolországi utazás ihlette: szinte érezzük az aragóniai emberekből áradó életörömöt és boldogságot. Rodrigo műve a spanyol király Madrid melletti királyi rezidenciára, Aranjuezbe kalauzol minket. Felidézi a hely pompáját, a romantikus kerteket. A zenemű szívszorítóan gyönyörű második tétele a szerző első gyermeke elvesztése feletti fájdalmát mutatja be, csodálatos dallamokkal és hangszereléssel. A harmadik tételben visszatér a palota eleganciája és pompája. Innen egyenesen Mexikóba repülünk. A huapango egy mexikói zenei stílus, melyet José Moncayo szédületes hangszerelésben prezentál számunkra.

Maradunk Dél-Amerikában: Erwin Schulhoff zsidó származású cseh zeneszerző az elsők között ismerte fel a jazz-szerű tánczene lehetőségeit a komolyzenében. Hot-Sonate című művében felismerhetünk jazzes ritmusokat és harmóniákat is. Mai hangversenyünkön Horváth Balázs remek hangszerelésében hallhatják ezt a Piazzollát idéző zeneművet.

Marquez zeneműve Kubába repít minket. A darabot a szerző egy kubai bálon tett látogatása ihlette: szinte látjuk magunk előtt a túláradó szenvedélyt, az erőt és az életörömöt, ami egy ilyen bálteremben megtapasztalható. Feszes ritmusok, hamisítatlan latinos dallamok jellemzik ezt a kompozíciót, melyet Gustavo Dudamel és együttese vitt sikerre világszerte. Hangversenyünk legvégén pedig egy dél-amerikai kirándulásra invitáljuk önöket, belecsöppenünk az argentin vidéki életbe, mely egy vérpezsdítő tánccal ér véget.

BDZ-NAP: DOHNÁNYI BÉRLET – ÜNNEP

Mai hangversenyünkön magunkat ünnepeljük, 30 évesek lettünk. Ünnepeljen velünk!

A mai este nyitánya két száz éve született ünnepi mű, Dohnányi Ernő Ünnepi nyitánya és Bartók Táncszvitje Budapest egyesítésének ötvenedik jubileuma alkalmából rendezett koncertre, a város vezetésének felkérésére készült.

A folytatásban egy virtuális szimfóniát hallgathatnak meg, amelynek négy tételét a zenetörténet különböző korszakaiból és szerzőitől válogattuk egymáshoz: az első tétel Beethoven III. Leonóra-nyitánya a hősiességet jeleníti meg. A második tétel Brahms III. szimfóniájának 3. tétele, a zenetörténet egyik legszebb és legnépszerűbb tétele,  melyből az érzelem és a szeretet árad. A harmadik tétel Guido Mancusi, zenekarunk első vendégkarmestere, és zeneszerző erre az alkalomra komponált Születésnapi scherzo-ja. Záró tételként John Williams Star Wars-hoz írt kísérőzenéjéből a Throne Room & End Title részeket hallgathatják meg, a magasztosság érzésével zárva ünnepi “szimfóniánkat”.

Budafoki hangversenyesték 2023-24/7

Borodin Igor herceg című operájának nyitányával indul a Budafoki hangversenyesték 2023-24-es évadjának utolsó koncertje. Borodin orosz zeneszerző volt, ám mellette komoly tudományos pályát is befutott kémikusként. Zenéjébe behozta a közép-ázsiai népek zenei gazdagságát, amivel olykor merész zenei nyelvezetet keresett a klasszikus hagyományok tisztelete és szeretete mellett. Az Igor herceg egy négyfelvonásos opera, szövegkönyve a 12. századi Ének Igor hadáról című orosz eposz alapján született, melyben II. Igor fejedelem hadjáratait beszélik el a betörő polovecek ellen. Az operát Borodin majdnem húsz évig írta, váratlan halála akadályozta meg az opera befejezésében. Barátai, Rimszkij-Korszakov és Glazunov szerkesztette meg és egészített ki az operát, melyet végül 1890-ben mutattak be Szentpéterváron. A mai estén az opera nyitányát adja elő a Budafoki Dohnányi Zenekar.

Gyöngyösi Levente Pikolóversenye 2022 tavaszán keletkezett Peter Verhoyen belga piccoloművész, az Antwerpeni Szimfonikus Zenekar szóló-piccolósának felkérésére. A művet 3 másik pikolóversennyel együtt a művész lemezre vette és megjelentette.

A versenymű 4 tételből áll: egy rövid, improvizatív nyitótétel (Rubato) után, mely magyar népi hatásokat (tilinkó) mutat, következik a 2. tétel (Allegro moderato), a mű súlypontja, egy nagyszabású szonátaforma. Ennek zenei gyökerei a magyar népzene mellett Bartók Béláig és a jazzig vezetnek. A rövid 3. tételben (Andantino) a hárfa, szólóhegedű és fuvola által teremtett romantikus, álomszerű hangulatot időről időre megszakítja a pikoló egyre kétségbeesettebbé váló, beszédszerű gesztikulálása. Végül a kirobbanó energiájú, igen virtuóz zárótétellel (Presto) ér véget a kb. húsz perces mű.

Az est második részében Smetana sokak által ismert és nagyon kedvelt Moldvája hangzik el. A Moldva egy hat részből álló mű, a Hazám ciklus egyik darabja, melynek mindegyik része egy programatikus címmel ellátott szimfonikus költemény. Smetana 1872-1879 között komponálta a művet, melyben a cseh nemzet múltjának és a cseh tájak szépségének szeretete ihlette, és Prága városának ajánlotta. A Moldva a leggyakrabban hallható részlete a teljes kompozíciónak, mely a Moldva folyó útját festi le a forrástól a cseh fővárosig, miközben különböző, a folyó partján zajló eseményeknek lehetünk részesei: egy erdei vadászatnak, egy vidéki lakodalomnak, és a tündérek táncának a holdfényben.

A koncertet záró mű a zenekar névadójának, Dohnányi Ernőnek egy pantomimjátékhoz írott műve. A Pierette fátylai Arthur Schnitzler azonos című műve alapján készült, mely egy szerelmi háromszög drámai kimenetelű történetét meséli el a nászéjszakáról a szeretőhöz szökött menyasszonnyal, méregpohár felhajtásával, halott szerető kísértetével, és végül a történtek és veszteségek miatt megőrülő menyasszonnyal. A mű bemutatója 1910-ben volt Drezdában, majd ugyanebben az évben Budapesten az Operában. A mai estén a Pierette fátylai szvit változatával búcsúzik az évad végén a Budafoki Dohnányi Zenekar, melynek élén Török Levente vezényel.

Budafoki hangversenyesték 2023-24/6

Ez alkalommal egy igazi tavaszköszöntő műsorral készül a Budafoki Dohnányi Zenekar.

Elsőként Debussy Petite suite című műve hangzik el, melyet a szerző 1886-1889 között komponált. A művet eredetileg négykezes zongoraműnek készítette, ám többször átírták, így zenekari változat is született belőle 1907-ben. A Petite Suite Debussy fiatalkori művei közé tartozik, a szerző impresszionista korszaka előtt keletkezett, ezért még érződik rajta a korabeli szerzők hatása, a francia romantika iskolájának jellegzetességei, egyszerű felépítése, érzéki harmóniákkal. A négytételes mű első két tétele, a Csónakon és a Felvonulás Verlaine verseihez kapcsolódik, a második két tétel, a Menüett és a Balett táncos karakterével sodorja magával a hallgatót.

Köztudott, hogy a BDZ szívesen játssza, és igyekszik is népszerűsíteni a kortárs magyar zeneszerzők műveit. A mai estén a hangverseny karmesterének, Thomas Kornélnak a Szaxofonversenye hangzik el. A művet a szerző 2022-ben komponálta, azzal a céllal, hogy kicsit bővítse a klasszikus szaxofon repertoárt. Mivel nagyon érdekli a különböző műfajok keverése, úgy vélte, a szaxofon egy tökéletes hangszer erre a lehetőségre. A mű hallgatása során felfedezhetünk majd benne amerikai minimalizmust, Bartók-inspirálta harmóniákat, filmzene jellegű részeket, grunge-rock és funk-jazz hatásokat.

Schumann I. Tavaszi szimfóniája egy igazi tavaszváró mű, mely a szerző életének talán legboldogabb időszakában született. A tavasz fiatalos lendülete a mű keletkezéséről is elmondható, hiszen négy nap alatt vázolta fel az egész szimfóniát, és egy hónap múlva már készen is volt a partitúra. A címet maga Schumann adta a művének, melyet Adolf Böttger egyik költeményének utolsó sora ihletett: „Fordíts, fordíts az utadon, a völgyben már virágzik a Tavasz!” A szimfónia mindegyik tétele is kapott egy saját címet: Tavasz kezdete, Este, Örömteli játék, Itt a tavasz. A négy tétel végig vezet minket a borongós kezdetektől, amikor a tél és a tavasz még a harcát vívja, a tavasz kiteljesedéséig, a maga önfeledt örömével, optimizmusával. Nem véletlen, hogy Schumann egyik leginkább kedvelt és leggyakrabban játszott műve ez. Az ősbemutatója a mű megírása után közvetlenül, 1841. március 31-én volt Lipcsében, ahol Mendelssohn vezényelte a darabot.

Budafoki hangversenyesték 2023-24/5

Wagner 1845-ben Marienbad-i pihenője alkalmával olvasgatta Gervinus A német nemzeti költészetről írt könyvét, melyben először találkozott a mesterdalnokok munkásságával. Nagyon megragadta őt a történetük, és hamarosan megfogalmazódott benne egy új opera ötlete a mesterdalnokok versengéséről. Ő maga hozzá is fogott a szövegkönyv megírásához, és ezután rögtön meg is komponálta a nyitányt. Az opera további részeinek megírásához viszont különböző okok miatt csak évekkel később tudott újra nekilátni, így a mű bemutatójára csak 1862-ben került sor. Megérte azonban várni rá, mert hatalmas sikert aratott Wagner egyetlen vígoperája. A története a 16. században játszódik, a mesterdalnokok versengéséről szól, melynek főhőse, az ifjú Walter, aki a mesterdalnoki cím elnyeréséért száll versenybe. A mai estén az opera nyitánya hangzik el.

A nyitány után egy zongoraversennyel folytatjuk koncertünket, Ravel G-dúr zongoraversenye hangzik el. Ravel ezt a művét az 1930-as években kezdte el írni, és eleinte saját magának szánta a darabot. A technikai nehézségek miatt, amik meghaladták az ő zongoratudását, végül Marguerite Long zongoraművésznek ajánlotta a művet, a bemutatón így az ő előadásában hangzott el.  Az első és az utolsó tétel részletei egy korábbi művéből származnak: eredetileg hazájának, a Pireneusok vidékének szentelt volna egy művet, ahhoz vetette papírra a vázlatokat. Később ezeket a vázlatokat használta fel a zongoraversenyben. A mű címének eredetileg a Divertissement címet akarta adni, de végül concerto-ra változtatta vidám, csillogó karaktere miatt. A művet Ránki Fülöp tolmácsolásában hallhatja ezen az estén a közönség. A fiatal, Junior Prima díjas zongoraművész rendszeresen lép fel vezető zenekarok szólistájaként, a Budafoki Dohnányi Zenekarral is már többször játszott, legutóbb 2022-ben a Zempléni Fesztiválon.

Az est második felében Mahler IV. szimfóniája hangzik el. Ez a szimfónia kisebb zenekarra íródott Mahler életének egyik legboldogabb és legsikeresebb időszakában, ami meg is különbözteti karakterében a többi szimfóniájától. A művet 1899-ben kezdte el írni, és jól illeszkedik a többi dalszimfóniája közé. Az utolsó tételben ugyanis a Das himmlische Leben című versre komponált zene hangzik el egy szoprán szólista előadásában. A vers címe lefordítva Mennyei életet jelent, mely egy gyermek szemével mutatja be a mennyei élet bőségét. A négytételes művet derűs, vidám természeti képek váltják, és a dal zárja.