„Az opera az érzelmek művészete”

Erin Caves amerikai operaénekes sokszínűségével tűnik fel Európa számos színpadán. Pályafutását baritonként kezdte, majd hőstenor szerepkörre váltott (Fachwechsel), amellyel repertoárja is bővült. Budapesten a Föld napján lesz majd látható és hallható erőteljes, wagneri hangja, amely játékossággal, igazi színpadi jelenléttel párosul.

Szöveg: Máté Kriszta

Erin Caves honlapján a következő idézetekbe botlik a látogató: „Az opera egy olyan univerzumban lakik, ahol a szenvedélyeink felrobbannak.” Vagy „Az opera az érzelmek művészete.” Milyen igaz, találó idézetválasztás, hiszen Erin Caves felvételeit figyelve valóban elragadja a hallgatót, nézőt a szenvedély.

Élőben persze még nagyobb lehet a katarzis-élmény. A Badische Zeitung Tristan szerepe kapcsán „tiszteletreméltó hangi adottságokkal rendelkező énekes”-nek nevezte, a kritikusok szerint „minden egyes hangot csodálatosan, gyönyörűen énekelt, a lehető legtisztábban artikulálva. Hangbéli következetességgel az erre a pályára teremtett énekes szerepének árnyalatait színes egyediséggel mutatta be.” A Tristan szerep sokakat megihletett, a Stuttgarter Zeitung is lelkesen írt róla: „Erin Caves igazán jól megbirkózott az erőt próbáló Tristan-szólammal, a líraiból felépítve a hőstenorjából kissé hiányzó átütő hangot frazírozással kiegyenlítve remekelt”.

Erin Caves tenor énekes a kaliforniai Stocktonban született, zenei képzettségét a Yale University School of Music-ban és a new yorki Juilliard Schoolban szerezte. Első tapasztalatait a Central City Operaban, az Opera Theatre—ben St Louisban, illetve a Glimmerglass Operaban szerezte. Európai énekesi karrierről álmodott, első állomása az amsterdami International Opera Centrum volt. Debütált a Weimari Nemzeti Színházban Loge szerepében A Rajna kincse és Sigmund A walkür Wagner operákban. Erin Caves igazi wagneri hang, Loge szerepéért nevezték a Seattle Opera Nemzetközi Wagner versenyére 2008-ban. Repertorájához tartozik még a Repülő Hollandi Erik-je, Stolzing szerepe a Nürnbergi mesterdalnokokból, Florestan a Fidelioból, és Cavaradossi a Toscából. Több európai operaház állandó vendége, így hallhatta már a baseli, római, esseni, madridi, berlini, zürichi és antwerpeni, és természetesen a bécsi közönség.  Weimarban hosszabb ideig volt a társulat tagja, itt a fentieken kívül Nabucco Ismaeljét vagy Sergejt a Lady Macbethből énekelt. Figyelemreméltó volt alakítása a stuttgarti operában a Sylvian Cambreling vezényletével előadott Tristan és Izolde előadásban. De Stuttgartban énekelte Maxot a A bűvös vadászban, és a 2016/17 és 2018/19-es évadban Germant a Peter Csajkovszkij Pique Dame operájában.

Koncertreperoárjához tartozik Mahler 8. szimfóniája, valamint a „Dal a Földről”, Beethoven 9. szimfóniája és tenor és zenekarra írt románcai, Schmidt Hétpecsétes titkok könyve és Schnittke Faust Cantata opus 167, „Seid nüchtern und wachet”. Az MDR (Mitteldeutscher Rundfunk – közép-német rádió és televízió) szimfonikus zenekarával énekelte tenor szóló szerepet Bernstein dalciklusában (Songfest), amely 13 amerikai vers 12 díszletéből áll, hat énekes szólókban, duettekben, trióban és három szeksztettben előadva.