Mozart, Szentpáli, Sosztakovics

Mozart az 1. (Esz-dúr) szimfóniát nyolcéves korában írta. Ebben az időben Európában inkább csodagyerek-előadóként volt népszerű, mint zeneszerzőként. A mű feltehetőleg a londoni Chelsea településen keletkezett, mivel abban az időben ott koncertezett a Mozart-család, 1764 nyarán oda kellett költözniük Wolfgang édesapja, Leopold Mozart betegsége miatt. Több zeneszerző hatása figyelhető meg a művön, többek között Leopold Mozarté, illetve Johann Sebastian Bach fiaié, főleg Johann Christian Baché. A háromtételes forma Mozart korai szimfóniáiban teljesen szokványos, csak később tért át a négytételes formára. Az első tétel nagyjából a szonátaforma követelményeinek tesz eleget. A c-mollban íródott második tétel alatt szinte végig ugyanazt a tizenhatod-triolákból álló kíséretet hallhatjuk. A második tételben megszólaló négyhangú motívum Mozart Jupiter szimfóniájának fináléjában is felfedezhető. A harmadik tétel élénk része a műnek és jól ütközteti a kontrasztokat a hegedűk, illetve a teljes zenekar volumene között.

Szentpáli Roland trombitaversenye 2008-ban keletkezett a MR szimfonikusok felkérésére Tarkövi Gábor trombitaművész 40. születesnapjára. A versenymű három különböző karakterű és hangulatú valamint zenei koncepciójú tételből áll. A szerző alapkoncepciója – a jazz nyelvezete iránt való érdeklődéseből adódóan – egy olyan mű komponálása volt, ami formájában és hangszerelésben hagyományos, de zenei nyelvezetében és esetenként harmonizációjaban a jazz eszközeit használja. Az első tétel loop-szerű folyamatokból építkezik. Motorja a folyamatos virtuóz belső ritmika, amire a szóló hangszer néha rácsatlakozik, de néha teljesen ellentétes karakterű anyagokat szólaltat meg.A második tétel egy intim, szenvedélyes zene, ahol a szólista nem trombitán hanem a puhább hangú szarnykurton játszik. A záró tétel lüktetése és zenei anyaga poliritmikus, a főtémája sokszor a jazzre jellemzően mixtúra-szerűen szólal meg és a tetel folyamán nem kidolgozás hallható, hanem egy írott improvizáció. A tétel végén a szólista pikkoló trombitan játszik, ezzel egy friss szint és karaktert kölcsönöz a hangszerelésnek. A versenyművet mai esténken Pálfalvi Tamás szólaltatja meg.

Sosztakovics az I. f-moll szimfóniát 1925-ben, 19 évesen komponálta a Pétervári Konzervatórium befejezésekor, diplomamunka gyanánt. A mű négy tételből áll, ám a két utolsó tétel megszakítás nélkül szólal meg.
Az első tétel bevezető Allegrettoja a szóló trombita és a fagott duettjéből bontakozik ki, majd átvezet az első témába. Ez az élénk, induló-jellegű téma a vaudeville és színházi kísérőzene hangulatát idézi. A második téma jól felismerhető keringő. A kidolgozásban visszatér a gúnyos hangvétel, noha a szerkezet szonáta formája teljesen konvencionális.A második tétel egy „látszat” téma bevezetésével indul a mélyvonós szólamokban, azonban ezután frenetikus scherzoba kezd a klarinét. Itt szólal meg először a zongora is, vad futamokkal.A harmadik tétel baljós oboa szólóval kezdődik, amelynek dallamát átveszi a szóló cselló és hatalmas crescendoval duzzad tovább, amelyben Wagner Siegfriedjének egy idézetére ismerhetünk rá. Az ezt követő pianissino vonós átmenet pedig a VIII. szimfónia passacagliáját vetíti előre.  A zárótétel attacca, dobpergéssel indul, az ezután megszólaló Allergo egy fortissimo timpani szólóban tetőzik, melynek ritmikája visszaidézi az előz tételt. A cselló szóló és szordínós vonóskar ravaszul használja fel ezt a motívumot és átvezet a codá-hoz amely végül a rézfúvós szólamok fanfárjával zárja a művet.

SORSOK ÜTKÖZÉSE – Verdi: Rigoletto

Az opera műfaj egyik csodája, mint minden drámai műfajnál, az idő megállításának és felgyorsításának képessége. A másik csodája viszont kizárólag a zenés drámai műfajok sajátja, hogy a szereplők adott esetben egyszerre fejezhetik ki érzelmeiket. A duettek döntő többsége emberek egyetértését, egymás iránti szeretetét fejezi ki, de megjelenítheti a szembenállásukat is.

A sokszereplős jelenetek, kvartettek, kvintettek, szextettek többnyire az abban szereplők egy adott helyzetre adott különböző reakcióit képesek egyidejűleg megjeleníteni. A Rigoletto negyedik felvonása az öt szereplő egymáshoz való szövevényes viszonyát a szereplőket jellemző zenei karakterek lélegzetelállító szembeállításával jeleníti meg. Ez a jelenet az operatörténet egyik csúcspontja.

Élet, öröm, zene

A Budafoki Dohnányi Zenekar és Hollerung Gábor közös életéről, hétköznapjairól, küzdelmeiről, csodáiról, zeneiségéről szóló szimfonikus dokumentumfilmjében Sólyom András a kulisszák mögé kalauzolja a nézőt. Oda, ahol a zenészek, az irodisták, a “főnök” emberként is megjelenik. Az ismert és elismert operatőr, rendező – aki egyben a film társproducere is zenekarunkkal karöltve – Élő Nóra, zenekarunk mecénása felkérésre és ötlete nyomán kezdett el forgatni próbáinkon, koncertjeinken 2018 áprilisában, 25 éves születésnapunk apropóján. Rengeteg felvétel készült, András pedig zenekarunk „foglya” lett. Több mint egy éven át velünk élt, lélegzett, utazott, ugyanazt a próbajelenetet vagy akár koncertjelenetet több kameraállásból, több nekifutással is rögzítette, célzottan, tervezetten beszélgetett zenészekkel, szervezőkkel, és a végén, hosszú, fáradalmas munkával összeállított a sok nyersanyagból egy pörgős, lendületes, izgalmas filmet. Büszkék vagyunk arra, hogy ilyen csodálatos formában léphetünk közönségünk elé! Bízunk benne, hogy aki megnézi a filmet, az még jobban megérzi, megérti majd a BDZ jelenséget, a BDZ-örömzenélés titkát.

Sólyom Andrással, zenészeinkkel, Hollerung Gáborral és a BDZ-mecénás Élő Nórával is találkozhat közönségünk a filmpremieren. A vetítést követő, az alkotókkal és néhány érintettel folytatott beszélgetés a moziterem színpadán Juhász Anna vezeti majd.

A film premierjével 2019. november 9-én, szombaton 15.30 órakor az Uránia moziban várjuk közönségünket. Aki esetleg nem jut be a premierre, vagy akit annyira lenyűgöz a film, hogy újra megnézné, az jegyezze föl magának a következő két vetítés időpontját, szintén az Urániában: december 17., kedd, 18.30 és 2020. január 19., vasárnap 15.30.

Janacek, Smetana, Haydn

Ezen az estén a tavalyi karmesterkurzusunkon résztvevők közül, a zenekar által legjobbnak ítélt ifjú cseh karmester, Břetislav Hera vezényel. Műsorában Haydn egyik szimfóniája mellett két világhírű cseh zeneszerző művét dirigálja.

Koncertünket Haydn az Oxfordi szimfónia néven híressé vált művével kezdjük. Az 1788-ban komponált szimfónia melléknevét három évvel később nyerte: 1791. július 7-én ezt a művet játszották Oxfordban, Haydn díszdoktorrá avatása alkalmából. Eredeti rendeltetése szerint ez is a párizsi szimfóniák sorába tartozik, betetőzve, sőt, valósággal megkoronázva a sorozatot. Részben az 56 éves mester érett művészete, részben Mozart nyilvánvaló hatása eredményezte azt a mesterségbeli virtuozitást és kifejezésbeli koncentrációt, ami az „Oxford” szimfóniát remekművé avatja. A lassú előjáték nyomán felhangzó gyors első tétel (Allegro spiritoso) kidolgozási szakasza a motivikus munka remeke és egyben a koncentrált szerkesztés mintapéldája is. A második tétel (Adagio) derűs poézisét a középső szakasz drámai moll-epizódja árnyékolja be. A zárótétel szokásos rondó formáját a szonáta összetettebb képletével helyettesíti a mester.

A Taras Bulbát, Janáček rapszódiáját Gogol regénye ihlette. Taras Bulba alakját több 16. századi kozák történelmi személyiségből gyúrta át romantikus hőssé Gogol a regényében. A mű a regény három epizódját dolgozza fel festői programzenében, három tételben: Andrej halála; Ostap halála és Taras Bulba próféciája és halála. A darab ősbemutatója 1921-ben, a Brno-i Nemzeti Színházban volt.

Végezetül Smetana hat szimfonikus költeményből álló Hazám című ciklusának legnépszerűbb darabja, a Moldva hangzik el. A zeneszerző így foglalta össze műve tartalmát: A darab a Vltava (Moldva) folyását ábrázolja, amint elindul két forrásából a “hideg” és a “meleg” Vltava, majd egyesül a két folyó. Erdőkön és mezőkön át folyik a Vltava, keresztül a vidéken, ahol éppen vidám ünnepséget tartanak; holdvilágnál, amint a vízisellők táncolnak; sziklák alatt, ahol büszke várak, paloták és romok merednek az égnek. Vadul kavarog a víz a Szt. János-örvényben, majd széles mederben hömpölyög Prága felé közeledvén. Feltűnik Vyšehrad vára, majd a folyó eltűnik a messzeségben, mielőtt az Elbába ömlenék. Smetana mindezt gondosan feltüntette partitúrájában, de pusztán a zenét hallgatva sem tévedhetünk el. A változatos tájakat és eseményeket a híres Moldva-dallam foglalja egységbe; ezt a dallamot egy svéd népdalból alakította ki Smetana, aki az 1850-es évek második felében egy ideig Svédországban élt.

Verdi: Requiem

A Requiem ötlete Rossini halálakor fogalmazódott meg Verdiben. Elképzelése szerint zeneszerzők egész sora írt volna egy-egy tételt a Requiemhez, hogy így tisztelegjenek Rossini emléke előtt. A kezdeményezésből azonban a zeneszerzők vetélkedése miatt nem lett semmi, ám Verdi a tervezett Libera me tételhez később megzenésítette a teljes szöveget.

A XIX. századi komponisták a Dies irae látomásszerű szövegét egyre inkább dramatizált műként fogják fel. A requiemek így kinőtték a templomot, egyre inkább hangversenydarabbá váltak.

Verdi Requiemjét leegyszerűsítve legnépszerűbb operájának is tekintjük, hiszen ebben a műben a szerző konzekvensen lírai és drámai képek sorozatában gondolkodik, melyekben fantasztikus módon állítja szembe egymással az esendő embert megjelenítő szóló- és a drámai freskókat megjelenítő kórustételeket. A hallgatók fantáziáját képek és szövegek fogják segíteni.

Best of Cinemusic

A BDZ egy évtizedes múltra visszatekintő hihetetlen népszerű Cinemusic koncertje ez alkalommal a Papp László Sportarénában kápráztatja el a közönséget.
Közreműködik:Budapesti Akadémiai Kórustársaság

Vajda János 70. születésnapi koncertje

Színpadi munkáiban különösen értékes és nagyon változatos irodalmi alapanyagokhoz fordult, Thomas Mann, Csokonai Vitéz Mihály, Georg Büchner, Karinthy Frigyes vagy Federico García Lorca írásai inspirálták.

A görcsös újdonságkereséstől mindig is tartózkodott, a múlt értékei számára a jelenben is érvényes irányokat jelölnek ki. „Éppolyan izgalmas lehet az is, hogy miként tudunk élni az örökölt, sok száz éves kulturális tapasztalattal.

A zene elsősorban az érzékek felől közelít, elsődleges hatását tekintve egy primitív dolog: szíven üt, borsódzik a hátam, izzadok, sírok, nevetek… Ezt kikapcsolni nem szabad az alkotás folyamatából, mert e nélkül csak holt dolgok születhetnek” – vallotta egy interjúban.