Vigadó 1 / Schumann / Mozart

Mai hangversenyünkön a zeneirodalom két remekművét adjuk elő.

A koncert első részében Robert Schumann II. szimfóniája hangzik fel, melyet a szerző élete egyik válságos időszakában, 1845-46-ban komponált, és melyről később azt nyilatkozta, hogy rossz állapotban volt, amikor írni kezdte, és mire befejezte, lett csak ismét önmaga. Valóban, a szimfónia mintha a szerző érzelmi-pszichikai állapotát ábrázolná és gyógyulásának tükre lenne. Egyik alapvető momentuma a sötétből a fény felé törekvés, amely jelen van a Schumann számára olyan példaértékű művekben is, mint Beethoven Fideliójában, valamint 5. és 9. szimfóniájában. A szerzőt ért másik fontos hatás a zenei múlt irányából érkezett: Schumann ebben az időben feleségével, Clarával együtt behatóan tanulmányozta Bach stílusát. Nem az ihletet várta, mint korábban, hanem tudatosan fejlesztette zeneszerzői készségeit, és ennek részeként rendszeresen írt ellenpont-gyakorlatokat. 

Hangversenyünk másik szerzője, Mozart egy fél évszáaddal korábban szintén tanulmányozta Bach művészetét, mely rá is termékenyítőleg hatott. A c-moll mise keletkezéséről tudjuk, hogy Mozart házasságáért hálából fogadalmat tett, hogy misét komponál. Korábbi miséitől eltérően nagyszabású “kantáta-misét” tervezett. Még 1782 júliusában fogott hozzá a mű megírásához, és a következő év májusáig dolgozott rajta, de nem készült el vele. A mise végül töredékes maradt: a Kyrién és Glorián kívül a Sanctus és Benedictus készült el, a Credóból csupán az első két tétel (“Credo in unum Deum” és “Et incarnatus”), az Agnus Deiből pedig semmi. A mű keletkezése idején Mozart figyelme a barokk szerzők felé fordult, több Bach-fúgát lemásolt, komponált egy szvitet és számos fúgát is. A c-moll mise Mozart első nagyobb kompozíciója, amelyen nyomot hagyott a Bach és Händel művészetével való megismerkedés. Részben e találkozásnak tulajdonítható Mozart megnövekedett érdeklődése az ellenpont iránt, de talán ennél is fontosabbnak tűnik, hogy egyfajta archaizáló hangvétel jelenik meg Mozart zeneszerzői palettáján.

A c-moll mise meglévő tételeit – két új áriával kiegészítve – Mozart 1785-ben újra felhasználta a bécsi Tonkünstler-Sozietät hangversenyére komponált kantáta, a Davidde penitente (K. 469) zenéjéhez.

A méltóság hangja – újévi koncert

A Magyar Hospice Alapítvány 2020-ban ismét egy nagyszabású koncerttel köszönti az új évet, s várja partnereit, támogatóit, barátait, mindazokat, akik velük együtt hisznek az élet méltóságában.

Örömmel fogadtuk a lassan harminc éve a gyógyíthatatlan betegek ápolásával, családtagjaik támogatásával foglalkozó Magyar Hospice Alapítvány felkérését, hogy a 2020-as évet nyitó jótékonysági rendezvényük közreműködői legyünk.

Egy gyönyörű hangú énekesnő, egy világhírű jazz zongoraművész, zeneszerző és egy szimfonikus zenekar: izgalmas találkozásuk multikulturális csemegét ígér mindazoknak, akik jegyet váltanak estre. Az est fellépői külön-külön is a magyar zenei élet kiválóságai. Hollerung Gábor Liszt-díjas, érdemes művész nem kisebb dologra vállalkozik, mint hogy a Budafoki Dohnányi Zenekar élén, Radics Gigi és Szakcsi Lakatos Béla közreműködésével ötvözze a klasszikus-, a jazz- és a könnyűzene világát.

Segítse ön is az alapítvány betegellátási tevékenységét, a végstádiumú daganatos betegek szakszerű és szeretetteljes ellátását azzal, hogy jegyet vált erre a különleges estre!


A Magyar Hospice Alapítvány 1991 óta végzi a gyógyíthatatlan betegek teljes körű, magas színvonalú egészségügyi ellátását és ápolását. A hospice ellátás fő célja a beteg életminőségének javítása, a fájdalomcsillapítás és a családok lelki támogatása. A szervezet létrejötte óta folyamatosan dolgozik azért, hogy a társadalom számára is elfogadottá, természetessé tegye az odafordulást embertársaink felé.

Mese, diótörő és családi koncert – Ráadás

Hozza el ön is gyermekét, családját! A 15.00 órai előadásra elfogytak a jegyek, de a nagy érdeklődés feletti karácsonyi örömünkben 13.00 órakor Ráadás koncertet tartunk.

Csajkovszkij Diótörő című balettje a legnépszerűbb zeneművek egyike, és közkedvelt program karácsony tájékán. Rendhagyó koncertünkön elsősorban a gyerekek érdeklődésére számítunk, de izgalmas karácsonyi hangolódást ígérhetünk az egész család számára.
A körülbelül negyven perces szvit hangulatos zenéje önmagában is leköti a hallgatóságot, de koncertünk kifejezetten a gyerekeknek szóló mesével és Hollerung Gábor magyarázó értelmezéseivel is kiegészül.

Újévi Ráadás Koncert 2020

Köszönjük a bizalmat! Újévi koncertünk megtelt. De sokan keresnek minket, akik nem jutottak be. Íme, Újévi Ráadás koncertünk, a szokásos újévi meglepetés műsor-összeállítással.

Jöjjön el ön is, hozza el családját, kisebb-nagyobb gyermekét, a nagyszülőket, sőt, még a szomszédokat is az új esztendő hagyományosan kiemelkedő kulturális eseményére, a Budafoki Dohnányi Zenekar évköszöntő hangversenyére! A zenekar mindig különlegességeket mutat be hagyományos újévi koncertjén. Ezúttal komoly komolytalanságokkal, féktelen jó hangulattal, zenei sziporkákkal, zenei finomságokkal készülünk elkápráztatni közönségünket e téli nap délelőttjén is.

Szimfonikus felfedezések

Hogyan szólal meg egy romantikus zeneszerző kései klarinétszonátája egy 20. századi komponista zenekari átiratában? „Versenyművé” válik a darab attól, hogy a fúvós hangszer társául szimfonikus együttes szegődik? Milyen színeket asszociál Berio Brahms harmóniáihoz? Fedezzük fel együtt – és ne csak a régi-új művet: az előadóját is!

A fiatal belga klarinétművésznő, Annelien Van Wauwe egyaránt játszik modern klarinéton és annak historikus elődjén. Sabine Meyer növendéke volt, számos nemzetközi versenyen aratott sikert, ezek közül kiemelkedik az ARD müncheni Zenei Versenye, amelyet 2012-ben megnyert. Győzelme rendkívüli mértékben fokozta a művészete iránti nemzetközi érdeklődést: olyan zenekaroktól kapott meghívást, mint a Bajor Rádió, illetve a Stuttgarti Rádió Szimfonikus Zenekara, a Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, a Brüsszeli Filharmonikusok, a Liverpooli Filharmonikusok, a BBC Szimfonikus, valamint Filharmonikus Zenekara.
Egy pályakezdő muzsikusról sokat elárul, milyenek az ideáljai. A Győri Filharmonikus Zenekarnál Berkes Kálmán asszisztenseként dolgozó, Junior Prima-díjas Rajna Martin így nyilatkozott példaképeiről: „Számomra a legnagyobb példakép egyértelműen Carlos Kleiber. […] Rengeteget próbált, kíméletlen alapossággal, mégis próbafelvételein egy kollegiális, közvetlen személyt látunk, nem diktátort. […] A magyar dirigensek közül Kovács János személyisége és elképesztő felkészültsége példaértékű még, illetve újabban egyre nagyobb érdeklődéssel figyelem Teodor Currentzis munkáját.”

Élet, öröm, zene

A Budafoki Dohnányi Zenekar és Hollerung Gábor közös életéről, hétköznapjairól, küzdelmeiről, csodáiról, zeneiségéről szóló szimfonikus dokumentumfilmjében Sólyom András a kulisszák mögé kalauzolja a nézőt. Oda, ahol a zenészek, az irodisták, a “főnök” emberként is megjelenik. Az ismert és elismert operatőr, rendező – aki egyben a film társproducere is zenekarunkkal karöltve – Élő Nóra, zenekarunk mecénása felkérésre és ötlete nyomán kezdett el forgatni próbáinkon, koncertjeinken 2018 áprilisában, 25 éves születésnapunk apropóján. Rengeteg felvétel készült, András pedig zenekarunk „foglya” lett. Több mint egy éven át velünk élt, lélegzett, utazott, ugyanazt a próbajelenetet vagy akár koncertjelenetet több kameraállásból, több nekifutással is rögzítette, célzottan, tervezetten beszélgetett zenészekkel, szervezőkkel, és a végén, hosszú, fáradalmas munkával összeállított a sok nyersanyagból egy pörgős, lendületes, izgalmas filmet. Büszkék vagyunk arra, hogy ilyen csodálatos formában léphetünk közönségünk elé! Bízunk benne, hogy aki megnézi a filmet, az még jobban megérzi, megérti majd a BDZ jelenséget, a BDZ-örömzenélés titkát.

A film premierjével 2019. november 9-én, szombaton 15.30 órakor az Uránia moziban várjuk közönségünket. Aki esetleg nem jut be a premierre, vagy akit annyira lenyűgöz a film, hogy újra megnézné, az jegyezze föl magának a következő két vetítés időpontját, szintén az Urániában: december 17., kedd, 18.30 és 2020. január 19., vasárnap 15.30.

Élet, öröm, zene

A Budafoki Dohnányi Zenekar és Hollerung Gábor közös életéről, hétköznapjairól, küzdelmeiről, csodáiról, zeneiségéről szóló szimfonikus dokumentumfilmjében Sólyom András a kulisszák mögé kalauzolja a nézőt. Oda, ahol a zenészek, az irodisták, a “főnök” emberként is megjelenik. Az ismert és elismert operatőr, rendező – aki egyben a film társproducere is zenekarunkkal karöltve – Élő Nóra, zenekarunk mecénása felkérésre és ötlete nyomán kezdett el forgatni próbáinkon, koncertjeinken 2018 áprilisában, 25 éves születésnapunk apropóján. Rengeteg felvétel készült, András pedig zenekarunk „foglya” lett. Több mint egy éven át velünk élt, lélegzett, utazott, ugyanazt a próbajelenetet vagy akár koncertjelenetet több kameraállásból, több nekifutással is rögzítette, célzottan, tervezetten beszélgetett zenészekkel, szervezőkkel, és a végén, hosszú, fáradalmas munkával összeállított a sok nyersanyagból egy pörgős, lendületes, izgalmas filmet. Büszkék vagyunk arra, hogy ilyen csodálatos formában léphetünk közönségünk elé! Bízunk benne, hogy aki megnézi a filmet, az még jobban megérzi, megérti majd a BDZ jelenséget, a BDZ-örömzenélés titkát.

A film premierjével 2019. november 9-én, szombaton 15.30 órakor az Uránia moziban várjuk közönségünket. Aki esetleg nem jut be a premierre, vagy akit annyira lenyűgöz a film, hogy újra megnézné, az jegyezze föl magának a következő két vetítés időpontját, szintén az Urániában: december 17., kedd, 18.30 és 2020. január 19., vasárnap 15.30.

Kortárs romantikusok 3.0

Hollerung Gábor úgy véli, a 21. századi zeneszerzők között mind többen vannak azok, akik az elmúlt évszázadokban használt eszközöket nem tekintik ódivatúnak, elfogadhatatlannak, az érzelmek kifejezését pedig nem gondolják szégyellni valónak. A Kortárs romantikusok koncepciójához olyan szerzőket keresett meg, akik hasonlóan látják a modern zeneszerzés előtt álló kihívásokat.

Orbán György Hegedűversenyét a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertmestere, a különféle műfajokban jártas és sokféle muzsikusi „szerepkörben” színpadra lépő Gazda Bence szólójával ismerhetjük meg, generációjának egyik legimpulzívabb alkotója, Kutrik Bence pedig egy „trash-thriller” operával mutatkozik be.

Gyöngyösi Levente 2010-ben befejezett, az opera műfajával is rokonítható, személyes hangvételű miséje közvetett és közvetlen szálakon is kapcsolódik a szakrális zene 19. századi mintáihoz, Liszthez éppúgy, mint Brahmshoz. 

Kutrik Bence The Immortal Heart című thrillere a musical műfajához közelít. A modern kori Jancsi és Juliska sztori főszereplője két reményekkel teli színésznő Colette és Madeleine, akik színészi álmokat kergetve jutnak el egy nagy lehetőségnek ígérkező szereplőválogatásra.

A lányok érkezésük után zárt ajtók mögött találják magukat egy szervkereskedő csapdájában. A történet előrehaladtával fény derül arra, hogy Colette mindenről tudott és gyermekkori sérelmeit akarja megbosszulni Madeleine-en. Társának eladása kezdetben jó üzletnek tűnik, azonban az egyezség mégsem úgy alakul, ahogyan a bosszúszomjas színésznő eltervezte.  Szereplők: Balga Gabriella és Sáfár Orsolya, előadja a Budafoki Dohnányi Zenekar, vezényel Hollerung Gábor.

A 2014-ben bemutatott mű azóta jelentős átalakuláson esett át, így a mostani előadása szinte teljes értékű ősbemutatónak mondható. Az eredeti angol librettó magyarul lesz hallható, Turcsányi Ildikó fordításában, ezen kívül jelentős formai,  zeneesztétikai változások történtek:

A hangszerelés ki lett terjesztve teljes szimfonikus zenekarra az eredeti kis zenekari verzióhoz képest.  Számtalan referencia került a műbe az eredeti trash-thriller irányzat műfaji támogatására, ezért esztétikáját tekintve  változatosabb zenei anyagot fog hallani a közönség az eredeti 2014-es verzióhoz képest. Szándékoltan John Williams filmzenéit idéző a zenei anyag szólal meg a nyitányban. Kimondottan a Harry Potter főtéma hangszerelésére emlékeztető hangzással megteremti ennek a horrormese történetnek az enyhén szürreális hangulatát.

 „Amikor egy korábbi művemet újra kitűznek előadásra, mindig felteszem a kérdést, hogy tudok e bármit tenni a zene javításának érdekében. Hiszek a termék fejlesztésben és a verziókban. Ha egyszer az ember hónapokat, akár éveket eltöltött egy darab írásával, miért ne áldozzon még egy kis időt a mű jobbátételére, ha annak szükségét érzi és alkalma adódik rá? „

Gyöngyösi Levente: Missa Vanitas vanitatum

A Missa Vanitas vanitatum (Hiúságok hiúsága mise) ősbemutatója 2010-ben, a debreceni Bartók Béla Nemzetközi Kórusverseny megnyitó hangversenyén volt.

„A mintegy 35 perces mű különlegességét az adja, hogy  a hagyományos miseszöveget minduntalan megszakítják egy torzonborz próféta megszólalásai: néha csalódott-dühös, néha szelídebb, de mindenképp pesszimista megjegyzéseket fűz a kórus, valamint a szopránszólista által megfogalmazott hittételekhez, ezáltal a kiábrándult, kételkedő ember szerepét játssza. 

Legkedvesebb ószövetségi könyvem, éppen kételyeinek nagyon is emberi megfogalmazása, átmeneti jellege miatt, a Prédikátor Könyve. Többször próbálkoztam már a megzenésítésével, Vanitatum vanitas címmel kéttételes kórusművem is született erre a szövegre.”

 

STRAVINSKY/MOZART/STRAUSS/ MIKLÓSA/MANCUSI

Sztravinszkij Esz-dúr concertója a Dumbarton Oaks melléknevet a művet a 30. házassági évfordulójuk alkalmából megrendelő washingtoni Bliss házaspár birtokáról kapta. A szerző neoklasszikus korszakából származó concerto kamarazenekarra íródott, és erősen érezni rajta Bach Brandenburgi versenyeinek inspiráló hatását. Ez volt Sztravinszkij utolsó Európában befejezett műve. A zártkörű előadásra 1938 májusában került sor a Dumbarton Oaks-i birtok zeneszalonjában, miközben a zeneszerzőt épp tüdőgyulladással kórházban kezelték. A nyilvános bemutató Párizsban volt egy hónappal később.

A Vorrei spiegarvi oh Dio… kezdetű A-dúr áriát Mozart sógonője, a rendkívüli hangi adottságokkal rendelkező Aloysia Weber kisasszony számára írta 1783-ban Bécsben. Az eredeti elképzelés szerint Pasquale Antossi operájának, az Il curioso indiscreto-nak betéteként szólalt volna meg, az első felvonás végén. Az opera témája egyébként meglehetős rokonságot mutat Mozart későbbi Cosi fan tutte című operájával. 

Mozart másik, a mai estén elhangzó műve,  a Constanze áriája méltán az operairodalom egyik ékköve. A rendkívüli technikai tudást igénylő áriát Catarina Cavalieri számára írta Mozart, aki korának egyik legünnepeltebb énekesnője volt. A mai estén mindkét áriát Miklósa Erika szólaltatja meg.

Richard Strauss Don Quijotéjának alcíme: “Fantasztikus variációk egy lovagi jellegű témára, zenekarra”. A szerző a búsképű lovag történetéhez klasszikus formamodellt, variációs szerkezetet választ, melyet azonban ezúttal is szélsőséges kifejezési eszközökkel állít a feje tetejére. A jól ismert történet szerint Don Quijote lovagregény-olvasmányai hatására, elveszítvén józan ítélőképességét, elhatározza, hogy maga is kóborló lovag lesz. A műben Don Quijote témája a szólócselló által kel életre, Sancho Panza témáját a basszusklarinét, tenortuba és szólóbrácsa szólaltatja meg. Strauss tíz variácón keresztül vezeti végig a hallgatóságot a történeten

Varázslatos John Williams

VARÁZSLATOS JOHN WILLIAMS RÁADÁS

John Williams: Harry Potter szvit

John Williams a modernkori filmzene legjelentősebb alakja, aki egyben egy új műfajt is teremtett: a filmzenékben részleteiben megszólaló effektusok dallamaiból hangversenydarabokat írt. Életművének két kiemelkedő példája a Star wars- és a Harry Potter-sorozatokhoz írt filmzenék. Bár elsősorban a film minden képzeletet felülmúló népszerűsége okán a Star Wars a legismertebb, életművének talán legfajsúlyosabb és leginkább magával ragadó sorozata a Harry Potter-zenék. John Williams zeneszerzői gondolkodásmódja leginkább Wagner vezérmotívum-technikájához hasonló, a filmsorozat kulcsszereplőinek és történéseinek  jellegzetes motívumai, zenei karakterei vannak, amelyekből a szerző mini szimfonikus költeményeket ír. A Harry Potter-zenék műfaji sokszínűsége is lenyűgöző: a romantikától a kortársig, a jazztől a zenei paródiáig szinte minden megtalálható benne, Williams zeneszerzői technikájával pedig a klasszikus nagymesterek összes kompozíciós bravúrját felmutatja.