ZENEPLUSZ/3 – MUSZORGSZKIJ / STRAVINSKY / DVORÁK / MANCUSI – ONLINE KONCERT

Az előadás a BDZ youtube csatornáján megtekinthető!

Amennyiben jegy/bérlethányadát visszaigényelné, az alábbi űrlap kitöltésével jelezheti felénk: https://form.jotform.com/203141994729058

A romantika szó regényességet jelent, nem véletlen, hogy a romantikus zenék sokszor elbeszélnek, mesélnek, megjelenítenek, hol konkrétabban, hol elvontabb módon. Ezen a koncerten két igazi romantikus mű szólal meg, köztük egy harmadikkal, mely a romantika és a modernség határán keletkezett, de még sok romantikus vonása van – és mesélni, ábrázolni nagyon tud… Muszorgszkij, Stravinsky és Dvořák a kínálat a ma esti koncertünkön, melyet együttesünk első vendégkarmestere, Guido Mancusi vezényel.


Muszorgszkij zenei képe, az Éj a kopár hegyen a romantika kedvelt témáját, a Berlioz által is megkomponált boszorkányszombatot idézi meg, az időpont Szent Iván éjszakája, mikor sok rémisztő dolog történik azon a bizonyos kopár hegyen. Szélsőséges zene sok festői elemmel, nemegyszer rikítókkal: egy mű, melyet nem kell megszelídíteni. A darab Rimszkij-Korszakov hangszerelésében szólal meg.

Stravinsky Tűzmadár-szvitje az orosz népmeséktől kölcsönzi a gonosz varázsló, a csodálatos madár, a bátor herceg és a fogva tartott hercegkisasszonyok motívumát. A hangvételben ott a szláv népiesség, de a rendkívül hatásos darab megszólalásmódjára hatott Rimszkij-Korszakov hangszerelőművészetének virtuozitása, a francia impresszionizmus és a születő modernség is.

Dvořák Újvilág-szimfóniájának hallgatásakor a cím ismeretében azt hihetjük, a szerző Amerikáról mesél: a végtelen prérit és a mozgalmas nagyvárosok monumentális arányait egyaránt magunk elé képzelhetjük. Valójában a műben csupán egyetlen, valóban Amerikához köthető indián dallam csendül fel, egyébként ízig-vérig szláv zene, csakúgy, mint a szerző többi szimfóniája.

ELMARAD! – MOZART: DON GIOVANNI

A jelenlegi helyzetben az opera szcenírozott megvalósítása túl nagy kockázatot jelentett volna, ezért azt későbbi időpontra halasztjuk, amikor a művet már biztonságosan elő lehet adni. Mégis szerettük volna, hogy ez a nap ne maradjon Don Giovanni nélkül, ezért kalandra hívjuk a kedves nézőket.

A Don Giovanni nem egyszerűen Mozart egyik operája, hanem többi operájához hasonlóan a szerző zenei gondolkodásának tárháza. E tárház alapelemei leginkább operaszereplőinek zenei-érzelmi megformálásában érhetők tetten, melyek a Don Giovannit megelőzően és azután is jelen vannak zongoraversenyeiben, szimfóniáiban, kamaraműveiben. Az előadás célja, hogy a Don Giovannihoz kapcsolódó zenei gondolatok világába vezesse be a közönséget egy pasticcio formájában. A pasticcio a 18. századi zene egy kedvelt műfaja volt, amelyben a szerzők különböző művekből állítottak össze egy új alkotást. Több olyan opera ismert, amelyben az áriák adott esetben öt-hat különböző zeneszerzőtől származnak (a szót egyébként fordíthatjuk pástétomnak, rendetlenségnek, illetve konkrétan egy olasz rakott tésztaételre is utal).

A Don Giovanni pasticcio-ról bővebben itt olvashat: https://bdz.hu/koncertek/don-giovanni-pasticcio/

JEGYVISSZAVÁLTÁS

Akár a későbbi időpontban megtekinthető előadást, akár a jegyvisszaváltást választja, kérjük, az alábbi űrlapot töltse ki és jelezze számunkra szándékát:

https://form.jotform.com/203222986849971

ZENEPLUSZ/1 – HÄNDEL: JÚDÁS MAKKABEUS

A Júdás Makkabeus a Messiás mellett Händel legnépszerűbb oratóriuma, melynek születését a kor eseményei ihlették. Valamennyi Händel-oratóriumnak sajátos előadói története van, s ezek az alkotások szinte minden alkalommal másképp szólaltak meg: tételek cserélődtek vagy maradtak ki, bizonyos koncertekre pedig újak íródtak. A darab legnépszerűbb részlete, a „See, the Conqu’ring Hero Comes!” kezdetű kórustétel eredetileg a Józsué című oratórium része volt, de a Júdás Makkabeus népszerűségének köszönhetően a szerző átemelte ebbe a műbe.

1701-ben az angol parlament kizárta a Stuart-ház katolikus tagjait az utódlásból, így a Hannover-ház került trónra. A Stuartok többször próbálták visszaszerezni hatalmukat, aminek 1746-ban a cullodeni csata vetett véget. Ebből az alkalomból született Händel műve, melynek témáját nem véletlenül választotta a szerző. A makkabeusok a zsidó vallásszabadságért síkra szálló főpapok voltak, egyik vezérük, Júdás visszafoglalta a jeruzsálemi nagytemplomot (erről emlékezik meg a hanuka ünnepe). A történet ismert és népszerű volt, az angol közvélemény könnyen azonosult a hitéért küzdő zsidó néppel, különösen a katolicizmussal folytatott másfél évszázados harcuk okán, hiszen az anglikán vallás nemzeti identitásuk fontos részét képezte.
A Júdás Makkabeus talán Händel leginkább operaszerű oratóriuma, hatalmas tablók sorozata, melyben következetesen használja a korszak operastílusának toposzait, legyen szó gyászról, harci kedvről (bosszúáriákhoz hasonlító tételek), és fontos szerep jut a győzelmi zenéknek. A kor jellegzetes kifejezőeszközei is megjelennek a műben: a fájdalmat megjelenítő kromatika, a felfokozott érzelmeket jelző koloratúrák, a tettrekészség fanfármotívumai, vagy a békevágy pasztorális, hatnyolcados lüktetése. Mindemellett félreérthetetlen utalás a második felvonás vége, ahol a kórus a megingathatatlan hitről énekel, Händel pedig egy protestáns korálra emlékeztető zenei anyaggal keretezi ezt a részletet.

AZ ONLINE KÖZVETÍTÉSRE JEGYET IDE KATTINTVA VÁSÁROLHAT!

MEGÉRTHETŐ/5 – INGYENES ONLINE KONCERT – A SZIMFONIKUS KÖLTEMÉNY SZÜLETÉSE

Amennyiben a hangversenyre szóló érvényes jegyének, bérlethányadának árát szeretné visszaigényelni, azt  ide kattintva az alábbi űrlap kitöltésével teheti meg.

—————————————————

A szimfonikus költemény a 19. század második felének jellegzetes műfaja. Közvetlen előzményei közé tartoznak azok az operanyitányok (programnyitányok), amelyekben a nyitány tartalmazza az opera legfontosabb zenei motívumait, karaktereit.

A szimfonikus költemény hátterében mindig meghúzódik egy program, amelyet a szerző sokszor csak utólag fogalmaz meg. De felfedezhető a műfajban az irodalom romanticizáló eszméinek hatása is. Az olyan örök érvényű gondolatok, mint élet-halál, elkárhozás-megdicsőülés, bőséges inspirációt adnak a zenei kifejezéshez.

Ezen a koncertünkön bemutatunk egy jellegzetes programnyitányt, a Tannhäusert, amely magába sűríti az opera legfontosabb motívumait, majd a szimfonikus költemény műfajának egyik alapvetését, a Les Préludes-öt ismertetjük meg kedves közönségünkkel.

MEGÉRTHETŐ/3 – ÖRÖK FORRÁS: A klasszika harmóniája

Prokofjev Klasszikus szimfóniája közismerten egy Haydn szimfónia modern értelmezése, amelyben jól tetten érhetjük a Haydn-szimfóniák zenei karakterét és gondolkodásmódját. Mindennek szemléltetésére eljátszunk egy Haydn szimfóniát is, amely egy „virtuális szimfónia”, azaz Haydn négy különböző szimfóniájának tételeiből összeállított alkotás. A kiválasztott tételek bemutatásával jól felismerhető a haydn-i zenei világ jelenléte Prokofjev művében.

Olvass tovább

ELMARAD! MEGÉRTHETŐ/2 – A SZIMFONIKUS KÖLTEMÉNY SZÜLETÉSE

Sajnálattal tudatjuk közönségünkkel, hogy a várhatón november 11-én életbe lépő szigorítások okozta bizonytalanságok miatt ez a koncertünk elmarad, így sajnos virtuális koncerttermünkbe sem tudjuk elhívni az érdeklődőket.

*********************************************************************************************************************************

Wagner: Tannhäuser-nyitány

Liszt: Les Préludes

MEGÉRTHETŐ/1 – FESTMÉNYEK – MUSZORGSZKIJ-RAVEL: EGY KIÁLLÍTÁS KÉPEI

Muszorgszkij egyik legismertebb műve az Egy kiállítás képei, jellegzetesen orosz zene, a programzene mintapéldája. A mű tulajdonképpen ciklussá fűzött karakter darabokból áll, amelyeket a szerző előző évben elhunyt építész-festő barátjának, Viktor Hartmannak posztumus kiállítása ihletett 1874-ben.

DOHNÁNYI/5 – INGYENES ONLINE KONCERT – ROSSINI / CSAJKOVSZKIJ / FEJÉRVÁRI / BARÁTI

Amennyiben a hangversenyre szóló érvényes jegyének, bérlethányadának árát szeretné visszaigényelni, azt  ide kattintva az alábbi űrlap kitöltésével teheti meg.

 

Elsőként Rossini: Tell Vilmos című, négyfelvonásos, Schiller: Wilhelm Tell című drámáját feldolgozó operájának nyitánya csendül fel. Ez Rossini utolsó operája,1829. augusztus 3-án mutatták be Párizsban. Hossza (több mint négy óra) valamint különleges követelményei (számos magas hang éneklése) miatt ritkán adják elő.
Az opera világhírű nyitánya, amely az opera motívumait idézi fel, azonban gyakran hallható filmekben, rajzfilmekben. Ma este pedig a BDZ előadásában.

Az est második műve Ravel: G-dúr zongoraversenye egy olyan alkotás, amelyet a szerző eredetileg nem is tervezett a világ elé tárni. Ezen a hangversenyen a BDZ szólistája Fejérvári Zoltán, Junior Prima díjas, nemzetközileg ismert és elismert fiatal zongoraművész.

Koncertünket Csajkovszkij egyik utolsó kompozíciójával zárjuk. A VI. (Patetikus) szimfónia bemutatója 1893. október 28-án, 9 nappal a szerző halála előtt volt. A mű ekkor, Szentpéterváron nem okozott különösebben nagy feltűnést, mérsékelt sikert aratott. Ám néhány nappal később, Csajkovszkij halála napján az emberek arról kezdtek már suttogni, hogy a szimfóniában a szerző saját halálát írta meg….

DOHNÁNYI/4 – CSAJKOVSZKIJ / SCHUMANN / LENDVAY / MANCUSI

Amennyiben jegy/bérlethányadát visszaigényelné, az alábbi űrlap kitöltésével jelezheti felénk: https://form.jotform.com/203141994729058

A BDZ hangversenyén ezúttal a zenekar első vendégkarmestere, Guido Mancusi vezényel, s a koncert az ő egyik szerzeményével kezdődik. A Tonspiele című művéről így beszél a szerző: „Olyan darabot írtam, melyben gondolatokat szerettem volna a zenébe ültetni. Egy fő motívum uralja az egész művet, különböző megjelenési formákban. Ugyanakkor a Tonspiele különböző témák és zenei gondolatok formájához, megjelenéséhez és fejlődéséhez dedikált vallomás is, mely végkifejletét a mű utolsó részében éri el.”

Csajkovszkij Hegedűversenyét 1878 tavaszán komponálta, s jó barátjának, Auer Lipótnak dedikálva jelentette meg. Auer a hegedűszólam bizonyos részeit hangszerszerűtlennek találta és szerette volna átdolgozni, de nem volt rá ideje. Így az 1789 márciusára kitűzött bemutató elmaradt, s híre ment, hogy Csajkovszkij hegedűversenye játszhatatlan… Végül az orosz származású Adolf Brodszkij mutatta be 1881-ben Bécsben, Richter János vezényletével.

 A mű 1. tételének formai érdekessége, hogy a hosszú, bravúros kadenciát a szólista nem a tétel legvégén, hanem a kétharmadánál, mintegy a visszatérésre való rávezetésként játssza el. A „Canzonetta” feliratú lassú tételt a fúvósok színpompás hangzású bevezetője indítja, s majd ez vezet rá a szünet nélkül következő fináléra is, amely a nyitótételhez hasonlóan felvonultatja a 19. századi hegedűjáték teljes technikai arzenálját, s könnyed rondótémájával és dudakíséretes, rusztikus epizódjával rendkívül hatásos kicsengést ad a műnek.

A Tavaszi szimfónia fiatalos lendületére jellemző, hogy Schumann-nak mindössze négy napra volt szüksége a mű felvázolásához, és kevesebb mint egy hónappal később már készen is állt a teljes partitúra. A cím Schumanntól ered, akit Adolf Böttger költeményének utolsó sora inspirált: “Im Thale blüht der Frühling auf!” (A völgyben kivirul a Tavasz!). Valóban a tavasz örömhírét zengi ez az alkotás, amely maga is a tavaszvárás hangulatában, januárban és februárban keletkezett. Schumann eredetileg mindegyik tételt címmel látta el (“Frühlingsbeginn” – “Abend” – “Frohe Gespielen” – “Voller Frühling”), azonban a Tavaszi szimfónia mégsem tekinthető programzenei alkotásnak: “Ábrázolni, festeni nem akartam” – írja egy levelében a zeneszerző.

ONLINE KÖZVETÍTÉS! – DOHNÁNYI/3 – RACHMANINOV / BRAHMS / BALÁZS / HOLLERUNG

A hangversenyt zárt ajtók mögött megtartjuk, kedves közönségünket a BDZ virtuális koncerttermében várjuk: https://online-bdz.jegy.hu/#/event

Jegyvisszaváltással kapcsolatban innen tájékozódhat: https://bdz.hu/az-elmaradt-koncertek-jegyeinek-visszavaltasa/

*************************************************************************************************************************************

 

A dúsgazdag földbirtokos fiaként született Rachmaninov élete első zongoraversenyét (fisz-moll) még a pétervári konzervatóriumban, alig 19 évesen írta és mutatta be. Tehetségéről sokat elmond, hogy utolsó konzervatóriumi vizsgáját azóta is példa nélküli eredménnyel zárta. A vizsgabizottság elnöke, Csajkovszkij négy plusz jellel körbevett ötösre értékelte. 1899-ben meghívták Londonba, ahol játszott és vezényelt, a sikeres út egy új megbízást hozott számára. Felkérték egy új zongoraverseny komponálására. Nehezen haladt a munkával, ezért Nyikolaj Dalh hipnotizőrhöz fordult, akinek segítségével elkészült a művel, és Dalhnak ajánlotta a II. zongoraversenyt, melyet ezen az estén a Kossuth-díjas fiatal zongoraművész, Balázs János szólaltat meg.

„Az új szimfónia olyannyira melankolikus, hogy nem fogja tudni elviselni. A partitúrának gyászkerettel kell megjelennie” – írta Brahms kiadójának, Fritz Simrocknak nem sokkal a II. szimfónia 1877. december 30-i bemutatója előtt. A premieren azonban kiderült, hogy a zeneszerző csupán tréfált, mivel a mű az életmű egészét tekintve is a zeneszerző egyik legderűsebb kompozíciójának mondható. A Brahms által ironikusan emlegetett „melankolikus” hangvétel valójában csupán a második tételben érhető tetten, míg az első hangulatát sokkal inkább a „pasztorális” jelzővel ragadhatjuk meg – annál több joggal, mivel a szimfóniát Brahms köztudomásúan az évi nyári pihenője idején, Karintia csodálatos természeti szépségei között komponálta. A harmadik tétel egyfelől kissé darabos tréfaként is felfogható, hiszen a könnyűléptű oboatéma a későbbiekben szinte önmaga torzképévé alakul – másfelől viszont a régi kották között előszeretettel búvárkodó Brahms bizonyára jól ismerte a reneszánsz muzsika hasonló metrumváltásokra épülő úgynevezett „proporciós táncpárjait”, amelyek nyilvánvaló modellként szolgálhattak e tétel karaktervariációjához is. A finálé kezdetén alig hallható, szinte kísérteties vonóstéma szólal meg, de csakhamar kiderül, hogy ezúttal sem kell a melankólia visszatérésétől tartanunk: a visszafojtott energia rövidesen kirobban, és a tétel a Brahms-életmű talán legfelszabadultabb befejezése felé ragad bennünket.