Megérthető zene junior – ÉSZAK ZENÉJE

A skandináv zene kevéssé ismert Magyarországon, hiszen az egyik legkésőbb – csak a XX. század elején – kialakuló nemzeti tradíció. Skandinávia tradíciói számos szállal kötődnek egymáshoz, de a nemzeti sokszínűség okán a skandináv zene igen változatos. Az egyik leghíresebb képviselője a norvég Grieg, aki nemzeti drámájukhoz, a Peer Gynt-höz írt kísérőzenéjével vált világhírűvé. A finnek nemzeti zeneszerzője, Sibelius művészetében mindig tetten érhető a jellegzetes északi komorság, leghíresebb művének fő motívuma a finnek Szózathoz hasonló nemzeti éneke. A dán Nielsen a skandináv kultúra egyik legsokszínűbb komponostája. Leghíresebb műve, az Aladdin ezúttal nem hazája világába, hanem a mesés Keletre kalauzol minket.

Budafok-Tétény és testvérvárosai – Kristianstad (Svédország)

A mai estét fenntartónk testvérvárosának, a svédországi Kristianstadnak, és a skandináv zenekultúrának ajánljuk.

A hangversenyt azonban egy kortárs magyar zeneművel nyitjuk: Tiszai Péter Belvárosi gyümölcsök című szvitjét 2010 nyarán írta egy svájci versenyre. Eredetileg az Adulti, azaz Felnőttek címet viselte, új címét Lackfi János – napjainkban egyre ismertebb – költőnek köszönheti. A mű zenei paródia – nem csak gyerekeknek. A szvit egyes részei egy-egy tulajdonságot mutatnak be, s a zenei anyagot Lackfi János versei kísérik. A hallgatóság előtt világossá válik a mű meghallgatása során, hogy milyen is a bölcs Szegfű bácsi, a kelekótya Kaktusz úr, a fejfájós Torma kisasszony, netán a hétalvó Mák bácsi.

Ezt követően a skandináv zeneirodalom három remekét hallgathatják meg:

Hugo Alfvént elsősorban népzenei ihletésű kompozíciói tették híressé. Ezek egyik kitűnő példája a mai estén felcsendülő I. svéd rapszódia, a Midsommarvaka (Szentivánéj), melyet egy vidéki lakodalomban hallott táncmuzsika inspirált. A zeneműben jól megmutatkozik talán a svéd nyelv zeneiségéből is fakadó erőteljes dallamosság, melyben éppúgy jelen van a melankólia, mint a vérpezsdítő ritmikusság.

Ibsen Peer Gynt című drámájához Grieg 1874-76-ban írt kísérőzenét, s ebből utóbb két hangverseny-szvitet állított össze. A mai estén falhangzó első szvitet megnyitó Reggeli hangulat poétikus természeti kép; az Aase halálát megjelenítő második tétel szorosan kapcsolódik a költeményhez: Peer Gynt megérkezik anyja halálos ágyához, és fantasztikus történetekkel segíti át a haldoklót a túlvilágra. Az így megelevenedő történetek füzére a zenemű: Anitra tánca vérpezsdítő keleti táncmuzsika, amelyet az arab vezér leánya Peer szórakoztatására lejt. A negyedik tétel kísérteties lidércálom a hegyi király csarnokáról.

A Finlandia Sibelius legnépszerűbb alkotása, valóságos művészi „névjegye”. A népe sorsát aggodalmasan szívén viselő zeneszerző 1899-ben részt vett abban a mozgalomban, amely tiltakozott az orosz cári hatalom februári kiáltványa ellen (ez feloszlatta a finn parlamentet, és korlátozta a sajtó- és szólásszabadságot az országban). A mozgalom irányítói demonstratív előadássorozatot rendeztek, amelyen többek között Sibelius ez alkalomra komponált négytételes szvitje, a „Finnország ébred” is elhangzott. A szvit negyedik tétele – amely a Suomi címet viselte – utóbb különvált a sorozattól és önálló darabként kezdte el pályafutását 1900 júliusában. Azóta ez a mű reprezentálja a világ szemében a finn nemzetet.

BEMUTATKOZIK A VONÓS CSALÁD

Zeneértő leszek

A hegedű, a brácsa, a gordonka és a nagybőgő

Megérthető zene junior – A német zene

A német zene mindig is az európai zenei fejlődés egyik meghatározó mozgatója volt. A sajátosan német zenéről mégis azóta beszélünk, amióta Európa sok másik országához hasonlóan a 19. század elején megteremtődik a jellegzetes német nemzeti romantika. Erre természetesen igen nagy hatással van a német romantikus irodalom, pl. Goethe, Heine, Schiller. A német zene sok szálon kapcsolódik Beethovenhez; Weberhez, a német nemzeti opera megteremtőjéhez, Liszthez, a fausti gondolat legzseniálisabb zenei megfogalmazójához, és a német zene egyik igazi poétájához, Schumannhoz.

WAGNER/FILMZENÉK

A mai este a Budafoki Dohnányi Zenekar hagyományos filmzene koncertjeinek folytatása, melynek első részében Wagner-művek csendülnek fel, amelyek már számos film betétzenéiként is hallhatók voltak már. A második részben ugyanúgy szerepelnek eredeti filmzenék, mint híres betétdalok, vagy filmekhez felhasznált klasszikus művek, ahol a zenei élményt filmklipek teszik még élvezetesebbé.

Örömmel tudatjuk, hogy elfogadta meghívásunkat az 501-es Légió Magyarországi Helyőrsége, amely nemzetközi szinten fogja össze a professzionális jelmezekkel rendelkező Star Wars rajongókat. A ma esti koncertünkön 18:30-tól a Müpa aulájában lehetőség nyílik közös fényképek készítésére a jelmezesekkel!

SZABADOS/BARTÓK/HOLLERUNG

BUDAPESTI ŐSZI FESZTIVÁL

 

A mű címe a barokk zene egyik sajátos, különféle hangszereket és hangszercsoportokat szembeállító – mintegy versengésre késztető – műfajára utal. A három évszázados műfajjal azonban csak annyiban rokon, amennyiben zenekarának egyes hangszereit szólisztikusan foglalkoztatja. Egyebekben azonban távol áll minden stilizálástól és neobarokk utánérzéstől. A Concerto tulajdonképpen egy kortársunk vallomása mindarról, ami e nemzedék sorsának életében törést okozott, annak döntő konfliktusát jelentette. E konfliktus folyamata a mű öt tételéből folyamatos következetességgel bontakozik ki. Erre utal az első tétel – Bevezetés – káoszból kikristályosodó elszánt akarata, tettre kész elhatározása; a második tétel – Párok játéka – népi ihletésű derűje; amelynek kedvesen humoros hangszerkettősei magasztos egyszerűségű koráldallamot fognak közre. A harmadik tétellel az egyén sorsa a mélyponthoz közeledik. Elégia e tétel címe, s a honvágy gyógyíthatatlan sebei okozzák zokogó dallamának fájdalmát. Félbeszakított közjáték a negyedik tétel címe, amelyben a kíméletlen erőszak és a tönkresilányított hazafias eszmények tragikusan egyenlőtlen küzdelme zajlik le. Majd a Finálé az emberiességbe vetett hit mély optimizmusával oldja meg a mű súlyos kérdéseit egy játkos, könnyed rondó formájában.

A KIFEJEZÉS FORRÁSAI – A BESZÉD

Az idei sorozatban a zenei kifejezés forrásait mutatjuk be. Bár a sorozat évek óta éppen a zenei nyelv belső logikájából származó kifejezőeszközöknek szentel elsődleges figyelmet, ebben az esztendőben a zenén kívüli, illetve más művészeti nyelvekből származó eszközök zenei jelenlétét járjuk körbe.

Elsőként a hozzánk legközelebb álló kifejezési forrást vesszük górcső alá, ami a beszélt nyelvhez kapcsolódik. A beszéd által használt fogalmi gondolkodás legfontosabb eleme, hogy egy-egy fogalomról mindenkiből azonos képzetet, azonos érzelmeket vált ki. Wagner színpadi művészete szándékosan nemcsak a zenére, hanem az ehhez kapcsolódó valamennyi részletre koncentrál, így zenei gondolkodásának egy nagyon fontos eleme az ún. vezérmotívum-technika. E motívumok, dallamok az operái szereplőihez, helyzeteihez, legfontosabb szimbólumaihoz kapcsolódnak, így mintegy kalauzként segítik a hallgató tájékozódását a többnyire összetett, szövevényes cselekményben.

BEETHOVEN/TALLÉR/DVORÁK

Beethoven István király nyitánya az 1812-ben újonnan felavatott Pesti Magyar Színház nyitóelőadására született, ahol Kotzebue István király, vagy Magyarország első jótevője című drámáját mutatták be. A drámához Beethoven nemcsak nyitányt, hanem 9, oratórikus tételt is írt. Az utókorban azonban a mű nyitánya vált népszerűvé, leginkább a verbunkos muzsikára épülő témáinak, valamint a gyors részben felcsendülő „örömóda-téma” egyik korai változatának köszönhetően.

A nyitányt követően egy kortárs magyar zeneszerzőnő darabját hallhatják, melyet Tallér Zsófia Fejér András harsonaművész felkérésére komponált. A darab alaphangvétele a harsonához társuló primer asszociációkat eleveníti fel, úgy mint katonás jelleg, vagy akár az utolsó ítélet vésztjósló hangulata. A mű címe – szigorú concerto – a szerksztés szigorúságára utal, hiszen a versenymű mind hangulatában, mint tematikai, ritmikai, mind formai szempontból is a hagyományos irányelveket követi. A darab kettős ajánlású: Fejér Andrásnak és Petrovics Emil emlékének szól. A szerző mestere a mű befejezésének időszakában hunyt el. A címadást az ő szelleme is indukálta, hiszen Petrovics Emil mindig a zene klasszikus értékeinek szigorú őre volt.

A hangverseny második felében a népi muzsikából merítünk. Elsőként a cseh népzene kulisszatitkaiba nyerünk bepillantást, amikor is Dvorák Cseh szvitjét hallgathatják meg. A mű a cseh népzene széles palettáját mutatja be a pasztorális hangvételtől, a gyengéd, romantikus dallamokon keresztül egészen a vérpezsdítő furiantig.

Ezt követően hazánk zenei világába merülünk alá, Kodály Galántai táncok című zeneművének segítésével. A szerző a Filharmóniai Társaság nyolcvanéves fennállására írta a művet, amelyhez galántai cigánynótákat választott. Vérbő verbunkos muzsikát hallhatnak, amit virtuóz zeneszerzői technika és széleskörű zenei műveltség birtokában emelt Kodály a magasrendű szimfonikus alkotások színvonalára. A nagyszabású táncköltemény ezer arcot villant fel, ezer színt, hangulatot, ízt kínál a hallgatónak, bemutatva a magyar népi mulatságok gazdagságát, vidámsággal váltakozó mélabúját. Ezen az estén a szerző szándékaihoz hűen a népdalok először népi zenekari hangszereléssel szólalnak meg.

Ünnepi hangverseny – Bonn, Németország

Németország újraegyesítésének évfordulója alkalmából.