ÚJÉVI KONCERT 2012

Az elıadással a Budafoki Dohnányi Zenekar immár hagyományossá vált, nagyszabású, újévi hangversenyére invitáljuk Önöket, ahol sok zenei csemegével,széles mőfaji spektrummal, az alkalomra íratott új mővekkel és klasszikusokkal, filmzenei meglepetésekkel, neves közremőködıkkel köszöntjük az új esztendőt.Ezen az estén a lapunkban már bemutatott, világsikert aratott, a zenekar muzsikusai által alapított együttesek – Budapest Saxophone Quartet, Corpus Harsona Quartet, Harmonia Garden – is bemutatkoznak sziporkázó, újévi műsorral.

BUDAFOKI ÚJÉVI KONCERT 2012

A BDZ hagyományos budafoki újévi koncertje

ÚJÉVI KONCERT – OLASZ INTÉZET

Az Olasz Intézet hagyományos újévi koncertje

BRAHMS/ORBÁN/WERNER

Adventi hangversenyünk első felében Brahms első szimfóniáját hallhatják. A szerző életművében nagy küzdelem volt e zenemű létrejötte. A szimfónia írásának gondolata már hosszú ideje foglalkoztatta Brahmsot, első próbálkozását végül is zongoraversennyé dolgozta át (d-moll koncert). Végül is hosszú ideig, mintegy 20 évig várt első szimfóniája megírásával, mely eltér a hagyományos szimfóniák felépítésétől.

Az első tétel elé lassú bevezetést iktatott, melynek sejtelmesen komoly hangulatát, dallamvilágának kromatikáját a főtétel pregnáns ritmusvilága váltja fel. A második tételben megszólal barátja, a tragikusan elhunyt Schumannra álomszerű világa. A harmadik, hagyományosan scherzo tételben a népet népdal ringatózó, bölcsődalszerű hangja csendül fel, melyet a zárótétel lassú bevezetőjét követően a beethoveni hangot idéző diadalmas kóda zár le.

Ádventi koncertünk ünnepi hangulatát az előadás második felében felcsendülő Orbán György Rorate coeli című oratóriuma adja meg. Bár a mű az adventi zsoltár címét viseli, a szerző emellé a legszebb zsoltárokat válogatta össze, hogy egy monumentális, ám mégis ünnepélyes zeneműben forrassza őket egybe. A zsoltárszövegek a komponista nagyon eredeti zenei nyelvén kelnek életre, melyben jelen van a blues-os hangvétel komorsága és bensőségessége, a szerzőtől megszokott pimasz virtuozitás, és az oly jellegzetes pasztell, áttetsző szín. „Egyetlen pillanat sincs, amit ne éreznénk méltónak a szöveghez. Fel tud emelkedni e csodálatos költészet szintjére.”

Köszöntsék velünk az év vége legcsodálatosabb ünnepét, ezzel a bensőséges, áhítatos ünnephez igazán méltó, kortárs magyar zeneművel.

 

Minden kedves vendégünknek békés karácsonyi ünnepeket és sikerekben gazdag, boldog új évet kívánunk.

CINEMUSIC – 2011- RÁADÁS

2 hét alatt minden jegy elfogyott a Budafoki Dohnányi Zenekar 2011. december 5-i különleges klasszikus filmzenei koncertjére. A hatalmas érdeklődésre való tekintettel december 5-én 16 órától nyilvános főpróbát tart a zenekar és sztárvendégei, így azok is meghallgathatják a filmzene-irodalom legjavából összeállított mûsort, akik még nem vettek belépőt. A Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében a Klasszik Rádió által szervezett koncerten a  Tenkes kapitányától, a Star Wars-on és a Karib-tenger kalózain át a Valami Amerikáig csendülnek fel az ismert dallamok.

CINEMUSIC – 2011

A Klasszik Rádió 92.1 bemutatja:

CINEMUSIC

klasszikus filmzenék

a Budafoki Dohnányi Zenekar filmzenékbõl összeállított koncertje

Tóth Vera és Pély Barna közreműködésével

2011. december 5-én különleges hangversenyt ad a Budafoki Dohnányi Zenekar a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében. A Klasszik Rádió által szervezett koncerten a filmzene-irodalom legjavából csendülnek fel dallamok, A Tenkes kapitányától, a Star Wars-on és a Karib-tenger kalózain át a Valami Amerikáig. Sztárvendég is közreműködik a decemberi koncerten, Tóth Vera az Oroszlánkirály és a Shrek betétdalát adja elő a Hollerung Gábor által irányított BDZ kíséretében. A Cinemusic különlegessége lesz az is, hogy a zenékhez készült kisfilmek, élő klipek élményszerűen mutatják meg a film és a zene kapcsolatát.

Filmek betétzenéjeként is ismertté vált híres klasszikus művek, illetve filmekhez komponált eredeti művek is megtalálhatóak a december 5-i koncert műsorán

BIZET/ELGAR/MARTINU/LISZT/KUGI

A BDZ koncertje Villachban (Ausztria)

A mai este bevezető száma Bizet Carmen-szvitje, mely az opera legnépszerűbb részleteit fűzi össze.

A vérpezsdítő spanyol muzsika után két kevésbé ismert versenymű csendül fel. Elsőként Edward Elgar brit zeneszerző zenekarra és vonósnégyesre írt darabja csendül fel. A barokk concerto grossók stílusát idéző versenyműben a szólókvartett nem szólal meg igazán szólistaként, szólamai egyenrangú partnerként vegyülnek el a zenekari szólamokban. E briliáns darab minden bizonnyal a zeneirodalom legnagyobb „merénylete” vonószenekarok ellen, hiszen célja, hogy minden szólam bemutathassa virtuozitását. A mű nagy része ugyan a hegedűszólamok elképesztő technikai tudására épít, ám előadása ennél is nagyobb kihívás a kevésbé mozgékony mély szólamok – cselló és bőgő – számára.

Ezt követően Bohuslav Martinu cseh komponista zenekarra és vonósnégyesre írt concertóját hallhatják. Martinu az 1930-es években – amikor e zeneműve született – számos stílust, műfajt fedezett fel magának, és ezek kombinációjával, ötvözésével kísérletezett. E korszakában ismerkedett meg az európai kompozíciós technikákkal (már régóta Amerikában élt), különösen nagy hatást tett rá Sztravinszkij művészete. E műfaji sokszínűség, derű, szellemesség és sziporkázás érződik a ma felcsendülő zeneműből is.

Ezt követően Liszt szimfonikus költeményét, a Mazeppát hallhatják. A szimfonikus költemény jellegzetes programzenei műfaj, mely általában irodalmi alkotáson alapul, mint pl. Dukas  A bűvészinas, Debussy Egy faun délutánja című művei, ám a műfaj legnagyobb mesterei Liszt és Richard Strauss voltak.

Mazeppa idealizált történetét Liszt Victor Hugo Keleti énekek (Les Orientalis) című kötetében, 1829-ben megjelent költeményéből ismerte meg. A történet röviden a következő: Mazeppát elfogja az ellenség, és egy megvadított lóhoz kötözik. A paripa árkon-bokron, erdőn-mezőn át vágtat az eszméletlen Mazeppával, míg össze nem rogy. A Mazeppára rátaláló emberek a sok szenvedést kiálló hőst vezérükké választják.

A mű erőteljes, lendületes darab, melyben a vágta, a szenvedés után a diadal képét is megfesti. A zeneműben olyan naturalisztikus elemek is megtalálhatók, mint az ostorcsapás, a ló nyerítése, összerogyása stb. A mű metruma egyre gyorsul, hogy a gyorsuló vágtát érzékeltesse. Trombitaszó jelzi a megmentésre érkező embereket, majd az újjászületés és a vezérré választás témája következik.

BIZET/ELGAR/MARTINU/LISZT/KUGI

A mai este bevezető száma Bizet Carmen-szvitje, mely az opera legnépszerűbb részleteit fűzi össze.

A vérpezsdítő spanyol muzsika után két kevésbé ismert versenymű csendül fel. Elsőként Edward Elgar brit zeneszerző zenekarra és vonósnégyesre írt darabja csendül fel. A barokk concerto grossók stílusát idéző versenyműben a szólókvartett nem szólal meg igazán szólistaként, szólamai egyenrangú partnerként vegyülnek el a zenekari szólamokban. E briliáns darab minden bizonnyal a zeneirodalom legnagyobb „merénylete” vonószenekarok ellen, hiszen célja, hogy minden szólam bemutathassa virtuozitását. A mű nagy része ugyan a hegedűszólamok elképesztő technikai tudására épít, ám előadása ennél is nagyobb kihívás a kevésbé mozgékony mély szólamok – cselló és bőgő – számára.

Ezt követően Bohuslav Martinu cseh komponista zenekarra és vonósnégyesre írt concertóját hallhatják. Martinu az 1930-es években – amikor e zeneműve született – számos stílust, műfajt fedezett fel magának, és ezek kombinációjával, ötvözésével kísérletezett. E korszakában ismerkedett meg az európai kompozíciós technikákkal (már régóta Amerikában élt), különösen nagy hatást tett rá Sztravinszkij művészete. E műfaji sokszínűség, derű, szellemesség és sziporkázás érződik a ma felcsendülő zeneműből is.

Ezt követően Liszt szimfonikus költeményét, a Mazeppát hallhatják. A szimfonikus költemény jellegzetes programzenei műfaj, mely általában irodalmi alkotáson alapul, mint pl. Dukas  A bűvészinas, Debussy Egy faun délutánja című művei, ám a műfaj legnagyobb mesterei Liszt és Richard Strauss voltak.

Mazeppa idealizált történetét Liszt Victor Hugo Keleti énekek (Les Orientalis) című kötetében, 1829-ben megjelent költeményéből ismerte meg. A történet röviden a következő: Mazeppát elfogja az ellenség, és egy megvadított lóhoz kötözik. A paripa árkon-bokron, erdőn-mezőn át vágtat az eszméletlen Mazeppával, míg össze nem rogy. A Mazeppára rátaláló emberek a sok szenvedést kiálló hőst vezérükké választják.

A mű erőteljes, lendületes darab, melyben a vágta, a szenvedés után a diadal képét is megfesti. A zeneműben olyan naturalisztikus elemek is megtalálhatók, mint az ostorcsapás, a ló nyerítése, összerogyása stb. A mű metruma egyre gyorsul, hogy a gyorsuló vágtát érzékeltesse. Trombitaszó jelzi a megmentésre érkező embereket, majd az újjászületés és a vezérré választás témája következik.

A KIFEJEZÉS FORRÁSAI – A KÖRNYEZET

A romantikus zeneművészet egyik fontos eszköze az adott gondolathoz kapcsolódó időbeli, térbeli környezet, az atmoszféra, illetve az ezekről szőtt elképzelések. Ez a zenei kolorit hol a mondanivaló aktualitását igyekszik tompítani, hol pedig éppen ez a különleges atmoszféra teremtette egzotikum erősíti a zenei tartalmat. Bizet operája az egyik legjellegzetesebb eszköze a cselekmény környezetének megfestése zenei eszközökkel, amely nemcsak egzotikus háttér, hanem a maga nyers valóságával a történet egyik központi dramaturgiai mozgatója.

A VIRTUÓZ FAFÚVÓSOK

Zeneértő leszek

Bemutatkozi a fuvola, az oboa, a klarinét és a fagott