VERDI/BRAHMS/SCHUBERT/FÜLEI/ORIZIO

Hangversenyünket Verdi egyik legnépszerűbb nyitányával indítjuk. Az operát magát Verdi az orosz udvar felkérésére komponálta. A tragikus történetet karakterisztikus — valósággal vígoperaian életszerű — mellékalakokkal és színes epizódokkal teszi érdekessé, de ezzel óhatatlanul megbontja a dráma egységét.

1881 nyarán ezekkel a szavakkal számolt be Brahms egyik kedves tanítványához írt levelében új művéről azt est folyamán felcsendülő B-dúr zongoraversenyéről: „…írtam egy egészen kis zongoraversenyt egy egészen kis, gyengéd scherzóval…” Brahms tréfás kedvében lehetett, hiszen a híradás a zeneirodalom egyik legmonumentálisabb zongoraversenyéről szól. Nem csak a felépítése szokatlan – hiszen 4 tételből áll, melybe Brahms a 2. tételt azért illesztette be utólag, mert anélkül túl egyszerűnek találta a versenyművet. Ez már csak azért is megdöbbentő gondolat a szerzőtől, mert a mű óriási fizikai erőt, állóképességet kíván az előadótól. A zeneműben jelen van az elsöprő erejű szenvedély, a szerző által említett „kis, gyengéd scherzo”, a líra, és a vérpezsdítő magyar tánc. Ez egyáltalán nem véletlen: a zongoraversenyt 1881-ben Budapesten mutatta be a szerző Erkel Sándor vezényletével, hatalmas sikerrel.

Schubert a „Befejezetlen” néven ismert, tévesen nyolcadiknak számozott szimfóniája komponálását 1822 októberében kezdte meg. Az elkallódott kéziratot csak évekkel a zeneszerző halála után fedezték fel, 1865-ben, akkor hangzott fel első ízben a bécsi közönség előtt a csonkán maradt mű. „Befejezetlen” mivolta a Schubert-kutatók körében sok vitára adott alkalmat, mert a reánk maradt vázlatok arra utalnak, hogy a zeneszerző nem kéttételesnek tervezte a szimfóniát. A harmadik tételt azonban nem fejezte be Schubert, tehát vélhetően nem érezte fontosnak, hogy lekerekítse mindazt, amit az első két tétellel kifejezett. A szimfónia nagy népszerűsége megerősíti Schubert igazát: ha terjedelme és felépítése nem is felel meg a műfaj klasszikus követelményeinek, a két tétel hangulata egységes, szerkesztése világos, és a hallgatóban nem kelti a befejezetlen művek okozta hiányérzetet.

Megérthető JUNIOR – Budafok Big Band műsora

A Budafok Big Band immáron sokadik éve gazdagítja a fiataloknak szánt Megérthető zene JUNIOR sorozatunkat.
Big Band-ként a zene más aspektusaival tudják megismertetni a fiatalságot, akik az előadások által közelebb kerülhetnek a könnyedebb műfajok, így a jazz, dixieland, musical, illetve a fúvószene
adta lehetőségek világához. A big band-ek muzsikájába Puskás Csaba, a zenekar vezetője kalauzolja az ifjúságot.

ORFF/FANSHAW/HOLLERUNG

A Budafoki Dohnányi Zenekar Zene-Kép sorozatában ezúttal nem is Orff népszerű Carmina buranaja a főszereplő, hanem David Fanshawe, a közelmúltban elhunyt szenvedélyes etnográfus és zeneszerző leghíresebb műve, az African Sanctus. A mű a szerző eredetei felvételeit kombinálja az élő zenével, énekkar, hangszeres együttes és technikai hangszerek előadóapparátusával. A zenemű felhangzása közben a szerző, az expedíciójáról készített afrikai útifilmjét láthatják, melyben az egyes tételekhez kapcsolódó, azokat ihlető táncok, népszokások, emberek is megjelennek. A műben fantasztikus módon kapcsolódik össze a müezzin imája a keresztény Kyrie-énekkel, az afrikai harci tánc a Crucifixus-szal. A szerző élete végéig javíthatatlanul hitt az emberek összetartozásában és mindenhol fellelhető lelki közösségében.

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Zenedoboz – Opera

18. rész Opera

Az opera viszonylag fiatal műfaj. Létrejöttének mozgatórugója az énekhang újbóli középpontba helyezésére való törekvés volt. A Zenedoboz – OPERA című részéből megtudhatjuk Hollerung Gábortól, mi az opera három fő alkotóeleme, mitől lesz opera az opera, s vajon melyik operával érdemes kezdeni a műfajjal ismerkedni akaróknak. Az epizód érdekessége, hogy az Amadeus című filmet segítségül hívva, „maga Mozart” magyarázza el nekünk a Figaro házassága II. felvonásának lényegét.

AZ EPIZÓDBAN ELHANGZIK:

Monteverdi: Poppea megkoronázása
Részlet az Amadeus című filmből (Mozart: Figaro házassága – II. felvonás – Fináléjának magyarázata Mozart szájából)
Verdi: Rigoletto – kvartet
Verdi: Nürnbergi mesterdalnokok – II. felvonás – Finálé
Erkel: Bánk bán – Hazám, hazám

KÖZREMŰKÖDIK:

Barát Emőke – szoprán
Orfeo Zenekar, vezényel: Vashegyi György
Magyar Állami Operaház művészei

Hollerung Gábor ismeretterjesztő zenetanodája epizódonként egy-egy zenei témát taglal, felölelve a zenetörténet teljes spektrumát. A tizenkét perces részekből álló előadás-sorozat negyven epizódon keresztül, akár tízéves kortól élvezhető, színes, változatos módon avatja be nézőit a zene teljességébe.

A sorozatról bővebben itt olvashat: https://bdz.hu/zenedoboz/

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Zenedoboz – Kóruszene

17. rész KÓRUSZENE

Zenedoboz – KÓRUSZENE című epizódjából megtudjuk, mely kóruszenék tartoznak a zeneirodalom csúcskompozíciói közé. Szó esik a dalárdákról és a szimfonikus zenekarral együtt, illetve külön is megélő a cappella zenélésről.

AZ EPIZÓDBAN ELHANGZIK:

Tallis: Spem in alium
Mendelssohn: Richte mich, Gott!
Beethoven: IX. szimfónia
Gyöngyösi: I. szimfónia – 4. tétel (Áldalak búval, vigalommal)

KÖZREMŰKÖDIK:

Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar
Budapesti Akadémiai Kórustársaság
Ars Nova Énekegyüttes
Budafoki Dohnányi Zenekar, vezényel: Hollerung Gábor

Hollerung Gábor ismeretterjesztő zenetanodája epizódonként egy-egy zenei témát taglal, felölelve a zenetörténet teljes spektrumát. A tizenkét perces részekből álló előadás-sorozat negyven epizódon keresztül, akár tízéves kortól élvezhető, színes, változatos módon avatja be nézőit a zene teljességébe.

A sorozatról bővebben itt olvashat: https://bdz.hu/zenedoboz/

WAGNER/MOZART/RAVEL/

Magyarország egyik legnépszerűbb zenekara, a filmzenei koncertjeikről és Sting-gel való sikeres együttműködésről ismert Budafoki Dohnányi Zenekar egy új helyszínt próbál ki népszerű művekkel. Vendégük a szintén közismert hegedűművész-házaspár: Kokas Katalin és Kelemen Barnabás.

 

 

FÉNY ÉS ÜNNEP – A RÉZFÚVÓSOK

Bemutatkoznak a rézfúvósok: a trombita, a kürt, a harsona és a tuba

Megérthető zene junior – LATIN ZENE

A latin zene és a latin világ a sajátos életérzésnek és életfilozófiának köszönhetően mindig is rendkívül vonzó volt a művészek számára. Nagyon sok zeneszerző írt spanyol témájú zeneművet, illetve sokukat ihletett meg a spanyol népzene vérperzsdítő ritmikája és dallamvilága. Az élet sajátos fintora, hogy a leghíresebb spanyol zenék többnyire nem spanyol zeneszerzők tollából születtek. A dél-amerikai zene nagyrészt az európai tradícióból származik, de a XIX. századra sajátos arculata alakul ki. Azt például kevesen tudják, hogy az egyik leghíresebb dél-amerikai tánc, a tangó, valójában európai bevándorlók kultúrájából nőtte ki magát.

Budafok-Tétény és testvérvárosai – Barót

A mai estén egy hamisítatlanul magyar mősort hallhatnak, amit Budafok testvérvárosának, az erdélyi Barótnak ajánlunk. Az est karmestere elmondása szerint a magyar zene egyfajta ívét szeretné megrajzolni, ezért négy különböző zenei korból származó, különböző karakterű zeneművet választott a koncert programjául.

Hangversenyünk első darabja Liszt Ferenc programzenéinek egy kiváló képviselője. Liszt előszeretettel komponált programzenét, amelynek lényege, hogy a zenemű egy nem zenei téma, azaz program köré épül. Ennek nagyszerű példája La notte című műve, amely a Trois Odes Funèbres (Három gyászóda) második darabja és valójában egy korábbi, zongorára írt kompozíciójának, az Il penserosónak az átdolgozása. Liszt kívánsága volt, hogy a La Nottét a temetésén játsszák majd el, tehát a La Notte (Az éjszaka) lényegében a halál zenei allegóriája. Az Il penseroso, azaz A gondolkodó Liszt egyik beceneve volt, melyet Marie d’Agoult-hoz írt korai leveleiben gyakran használt. A La Notte komponálásakor egy magyar csárdásokra emlékeztető résszel kötötte össze az Il penserosót, és a részlet kottájára ráírta …dulces moriens reminiscitur Argos, azaz haldokolva visszaemlékszik az édes Argoszra.
Mindez arra utal, hogy Liszt azt szerette volna, ha úgy emlékeznek rá, mint a zeneszerző, aki halálos ágyán is szülőhazájára, Magyarországra gondolt.

Liszt számára minden bizonnyal fontos volt a kódolt üzenet, viszont csak azon hallgatók érthették meg e programot, akik behatóan ismerték a mű keletkezési körülményeit.
Bartók Béla a II. hegedőversenyét tartotta egyetlen hegedűversenyének. Amit ma I. hegedűversenyként ismerünk, az egy korai, két tételes mű, melyet csak halála után adtak közre. Egyes kutatók szerint a mű a variációs művészet szinte felülmúlhatatlan csúcsteljesítménye. A versenymű, amely a klasszikus háromtételes, gyors-lassú-gyors felépítést követi, híven őrzi Bartók művészetének valamennyi jellegzetes vonását, köztük a szerkesztés szigorú következetességét és a dallamalkotás összetéveszthetetlenül egyedi technikáját.

Bartók dallamai megtartják a népzene egyszerű fordulatait, mégis végtelenül érzékenyek, választékosak és kifejezőek. A II. hegedűverseny valójában egyetlen, megbonthatatlan tartalmi egységbe
foglalt variációs mű, ahol a nyitó tétel páros ütemmutatója a fináléban páratlan ütemmé változik, a bevezető tétel hagyományos szonátaformája a befejezésnél táncos forgataggá, rondó szonátaformává alakul. Zenei anyagukat egységbe foglalja a dallam-, a harmóniavilág és a formai megoldások rokonsága. A hegedű, mint dallamvivő hangszer különösen a variációs második tételben jut méltó szerephez. A műben sok a verbunkos elem, ami egyébként Bartók ezen korszakának egyik jellegzetessége.
A mű hangszerelése a hegedűversenyek között egyedülállóan virtuóz és rendkívül igényes. A hangszíneffektusok és a sok különleges, kevert hangzás miatt kemény próbaköve a darab nemcsak a hegedűsöknek, hanem a zenekaroknak és a karmestereknek is.

A háború utáni korba kalauzol el Csíky Boldizsár Gulag címő műve. A darab egytételes nagyzenekari mű, amely 2008-ban keletkezett, ősbemutatóját is Selmeczi György vezényelte a Kolozsvári Magyar Opera zenekarának élén. Inspirációs forrása kétségtelenül azokban a beszámolókban keresendő, melyeket a szerző közvetlenül a túlélőktől hallott, azokról a hihetetlenül kegyetlen eseményekről, amelyek a 20. század terrorra alapozott rendszereinek megtorló színterein, az emberi méltóság meggyalázása közepette történtek meg.
A hangverseny végén Selmeczi György Spiritiszták című operájának fő tételeiből írott zenekari szvitje hangzik fel.

A KIFEJEZÉS FORRÁSAI – A MOZGÁS

Ravel Daphnis és Chloé című műve a híres balettigazgató, Gyagilev felkérésére készült. Ahogy a Gyagilev Balett forradalmi változást hozott a klaszszikus balett történetébe, úgy az általa inspirált balettzenék is teljesen megváltoztatták a balettzene fogalmát, és egyúttal a XX. század első évtizedeinek legjelentősebb darabjai lettek. Ezekre a művekre bizonyosan nem kis mértékben hatott a társulat forradalmian új, elementáris mozgáskultúrája, amely a XX. század balett kultúrájának mindmáig ható példája. Ravel művében a zene is maga a mozgás. Az impresszionista zenében oly jellegzetes és központi szerepet játszó szemlélődő tájfestésben is mindig tetten érhetők mozdulatok, gesztusok, és a balettet lezáró extatikussá fajuló, aszimmetrikus lüktetésű tánc pedig a zenetörtének egyik legnagyobb hatású fokozása.