Budafoki hangversenyesték 2023-24/4
A Budafoki Dohnányi Zenekar hagyományos újévi koncertje sok-sok meglepetéssel, zenei sziporkával.
A Budafoki Dohnányi Zenekar hagyományos újévi koncertje sok-sok meglepetéssel, zenei sziporkával.
A BDZ Kamaraműhely a karácsonyi koncertjére egy különleges műsorösszeállítással készül, melynek központi témája természetesen a karácsonyi ünnepkör. Ennek apropóján a koncert első felében a barokk zene legkiválóbb mestereinek karácsonyhoz, illetve a téli hangulathoz köthető zenéiből állítottak össze egyveleget. A hangverseny második felében a karácsonyi hangulathoz sokszor jól illeszkedő jazz, illetve a rendkívüli atmoszférát létrehozó 20. századi zene kerül terítékre. Gershwin, Kovács Béla, Ligeti és Rosenblatt művei az elmélyülést, a fergeteges szórakozást és a zenei bravúrt is kínálják a hangversenylátogatók számára.
Az est vendégművésze a 2014-ben a Virtuózok abszolút győzteseként országos hírnévre szert tevő Lugosi Dániel Ali, aki Debussy Első rapszódiájának különleges hangszerelésű változatát, illetve Donato Lovreglio Traviata fantázia című rendkívül virtuóz parafrázisát játssza, melynek témáit természetesen Verdi operája szolgáltatta.
A BDZ Kamaraműhely különleges hangszerösszeállításának köszönhetően minden zenemű egy új, sajátos hangszerelést kapott, amely egyszerre testesíti meg a kamarazenélés hagyományait és a nagyzenekari hangzás grandiozitását. „A kamaraműhely végül is pontosan azt teszi, amit a zenészek évszázadok vagy inkább évezredek óta művelnek: meglevő zenéket a saját hangszerük, lehetőségeik, ízlésüknek, közönségüknek, horribile dictu érdekeiknek megfelelően adják elő, eközben hol az eredetinél kevésbé értékes, hol pedig akár annál is jobb eredménnyel. Nos, a BDZ Kamaraműhelye mindent megtesz azért, hogy a mérleg az utóbbiak felé billenjen. Ugyanis szinte minden, amit csinálnak, elragadó. Szüts Apor virtuózan hangszerel és virtuózan zongorázik, de mind az átiratokat, mind az előadást valamifajta könnyedség és természetesség jellemzi, a legmerészebb (hangszerelési) változtatások sem tetszenek erőltetettnek, és Szüts sziporkázó zongorajátéka sem tolakszik az előtérbe, egyszerűen az együtthangzás sajátosságának érezzük.” (Revizor – a kritikai portál)
Filmzene másképp – akár ez is lehetne a mai koncert címe, hiszen csupa olyan mű szerepel repertoáron, ami valamilyen módon, karakterének, keletkezésének vagy éppen szerzőjének köszönhetően kapcsolódik a filmes világhoz. William Walton Johannesburg fesztivál nyitánya ugyan nem filmhez készült, de lendülete, karaktere miatt azonban könnyen el lehetne képzelni akár filmzenének is. William Walton angol zeneszerző, aki az 1900-as évek elején született, és majdnem végig élte a huszadik századot. Sok műfajban és stílusban alkotott, a filmzenétől kezdve az operáig. A szerző 1956-ban írta ezt a művét Ernst Fleischmann, a Johannesburgi fesztivál zenei igazgatójának felkérésére, a város fennállásának hetvenedik évfordulójára. Fleischmann külön kérése volt, hogy a műben legyen afrikai téma vagy motívum is, ezt Walton az ütősökkel oldotta meg. Ő maga is úgy jellemezte ezt a művét, hogy ez egy lendületes vágta, ami nagy figyelmet és technikai felkészültséget kér a zenekartól.
Nino Rotát talán nem kell bemutatni azoknak, akik látták a nagysikerű Keresztapa című trilógiát. Nino Rotanak köszönhetjük a film fülbemászó – egyébként Oscar-díjjal jutalmazott – dallamait. Sokan azonban talán nem tudják, hogy Nino Rota rengeteg komolyzenei művet hagyott hátra, a filmzene csak egy része volt zenei munkásságának. 1972-ben írta a mai estén elhangzó I. csellóversenyét késő romantikus stílusban, mely a szólistától komoly technikai felkészültséget igényel a zenekar szintén hangsúlyos szerepe mellett. A csellószólót Hartmann Domonkos játssza, aki a Zeneakadémián Rohmann Ditta és Kokas Dóra, Bécsben Várdai István tanítványa. 2022-ben Junior Prima Díjat vehetett át.
A Budafoki Dohnányi Zenekarról köztudott, hogy szívesen játssza és népszerűsíti kortárs magyar zeneszerzők műveit, ehhez minden évben lehetőséget ad a zeneszerzőknek egy-egy újabb művük benyújtására. Az idei évadra az egyik kiválasztott Kovács Levente műve, mely profi módon tálalt és meghangszerelt hollywoodi jellegű filmzene annak minden kellékével.
A koncert zárásaként egy olyan szerző műve hangzik el, aki rendszeresen szerepel a Budafoki Dohnányi Zenekar filmzene koncertjein. Erich Wolfgang Korngoldról van szó, a „bécsi csodagyerekről”, akinek korán megmutatkozó zenei képességei Hollywood figyelmét is hamar felkeltették. A The Sea Hawk (Hét tenger ördöge) című kalandfilm 1940-ben készült Errol Flynn főszereplésével, melyben a főszereplő egy angol kalózt játszik, aki Anglia érdekeit igyekszik megvédeni a Spanyol Armadával szemben. Ehhez kérték fel Korngoldot zeneszerzőnek, aki egy meglehetősen hosszú darabot komponált, mely talán a legösszetettebb filmzenéjének tekinthető, és emiatt sokkal inkább hasonlít egy szimfonikus műhöz, mint filmzenéhez. Ennek szvit változatát hallhatja a mai estén a közönség.
A 2023-24-es évad első Budafoki hangversenyesték koncertjén elsőként ifj. Johann Strauss Császárkeringője hangzik el. A mű megírását I. Ferenc József 1889-ben tett látogatása ihlette II. Vilmos német császárnál. A mű egyfajta tisztelgés ez előtt a találkozás előtt. A címet – Császárkeringő – Strauss kiadója, Fritz Simrock adta, hogy ezzel is utaljanak a két birodalomra, és a két császár kedvében járjanak.
Az este második műve Bartók Két portré vagy Két arckép című műve. 1907-1908-ban írta a művet zenekarra és szólóhegedűre. A cím arra utal, hogy a zenemű ugyanannak a személynek két különböző pszichológiai pillanatát mutatja meg: az ideálisat és a torzat. Ugyanaz a motívum jelenik meg mindkét portréban, csak más karakterben. Míg az Ideálisban a szólóhegedű képviseli az arcképet, addig a Torzban a zenekar dallamfoszlányaiból bontakozik ki a portré. A mű keletkezését Geyer Stefi hegedűművész, illetve Bartók iránta érzett beteljesületlen szerelme ihlette.
Az este utolsó darabja a 100 évvel ezelőtt elhunyt Pejácsevich Dóra zeneszerző, zongoraművész és hegedűművész műve. A zeneszerző Budapesten született, magyar édesanya és horvát édesapa gyermekeként 1885-ben. Édesanyja szintén zongorista volt, ezért korán csöppent bele a zene világába. Rövid élete ellenére gazdag életművet hagyott maga után, összesen 106 darabot, főleg késő romantikus stílusban, melyek között találhatunk dalokat, zongoradarabokat, kamara műveket és zenekari műveket. Az este elhangzó fisz-moll szimfónia emelte őt a legjelentősebb horvát zeneszerzők közé.
A Budafoki hangversenyesték első koncertjén Mladen Tarbuk, horvát karmester áll a Budafoki Dohnányi Zenekar élén. Sokszor járt már Magyarországon, rendszeresen vezényli magyar zeneszerzők műveit. Karmesteri tevékenysége mellett zeneszerzéssel is foglalkozik, mintegy kilencven zenemű szerzője.
Hangversenyünkön a mindenkori Homo Ludens-t, a játékos embert idézzük meg a zenetörténet korszakaiból, stílusaiból válogatott művekkel a barokk kortól napjainkig.
Játék és muzsika 70 percben!
Aki játszik: Budafoki Dohnányi Zenekar
Aki vezényel: Hollerung Gábor
Erre a koncertshow-ra 30%-os kedvezményes vásárlási lehetőség érthető el a Budafoki Dohnányi Zenekar tavaszi akciója keretében. A kedvezményre jogosító kuponkód: GAMERTAVASZ, amit a vásárlási folyamat során a kuponkód mezőbe írva lehet érvényesíteni. A kosár tartalmának összértékéből fizetés előtt automatikusan levonódik a kedvezmény mértéke.
GAME MUSIC SHOW végre Magyarországon!
A Budafoki Dohnányi Zenekar látványos Game Music Show-ján a legnépszerűbb, ikonikus videójátékok zenéivel, tánccal és lenyűgöző látványvilággal várja a gamereket és az izgalmas szimfonikus zenére nyitott közönséget.
A látványos koncertshow-n a legnépszerűbb, mára már kultikussá vált korai videójátékzenék mellett a mai, ikonikus játékok zenéi is felcsendülnek, pazar, az eredeti videójátékok hangulatát idéző látvánnyal, táncprodukcióval.
Bár Japánban évtizedek óta rendkívül népszerű koncerttéma a videójátékzene, Magyarországra most teszi be a lábát ez a zenei világ, a Budafoki Dohnányi Zenekar és Hollerung Gábor jóvoltából.
A Budafoki Dohnányi Zenekar estjén szereplő művek a világ folyásával, az emberi útkereséssel és a luciferi szellem jelenségével, jelentőségével foglalkoznak. A közönség olyan alkotásokkal találkozhat, mint Strauss Nietzsche korszakos munkája nyomán írt szimfonikus műve, Milton hasonló szellemiséget sugárzó epikus költeménye vagy Gyöngyösi Levente darabja, mely nemzeti klasszikusunk, Madách Tragédiája nyomán született.
Gyöngyösi Levente négyrészesre tervezett szcenírozott oratóriuma, a Tragœdia Temporis első része a Teremtést, az első emberpár édenkerti életét és a paradicsomból való kitaszíttatását meséli el. A műben megragadható a zeneszerzőre olyannyira jellemző kommunikatív jelleg; különlegessége, hogy a darab főszereplőjét nem találjuk meg Madách művében: ő egy gyermek, egy angyali személy, aki már az Úr oldalán volt a Teremtés előtt is. Az Úr valódi szereplőként vesz részt a történetben, vitába száll Luciferrel és kommentálja az első emberpár cselekedeteit.
A paradicsomban játszódó jelenetekben a természet hangjai szólalnak meg. Nem más ez, mint a szépség zenei megfogalmazása, a szerző itt az Édenkert tiszta gyönyörűségét jeleníti meg. Az első emberpár egymásra találásában, szerelmi jelenetében éteri hangú, szinte naiv zenét ír. A mű a 2020-as Müpa Zeneműpályázat díjazott alkotása, mely ősbemutatóként szólal meg.
A program a 10. Színházi Olimpia részeként valósul meg.
A Budapesti Nemzetközi Kórusverseny nagyközönség számára legizgalmasabb eseménye a nagydíjas verseny, melyen a kategóriák legjobb énekkarai mérik össze tudásukat.
A nagydíjas verseny előtt Carl Orff népszerű Carmina Buranája szólal meg a Budapesti Akadémiai Kórustársaság közreműködésével.
A Carmina Buranát a kórusirodalom legnépszerűbb alkotásai között tartják számon, nem véletlenül: Dallamai a szívig hatolnak, a múlt álmába repítenek. Időtlen zene, amely megragadja a változó világot. Orff zenéjének legjellemzőbb sajátossága a primitív dallamkészlet, az erőteljes dinamika és a motívumok mágikus ismétlődése – ezek pedig az ősi törzsi énekek dobbal kísért lüktetését, kábító varázsát, ösztönös és erotikus szenvedélyét idézik. A Carmina Buranának nincs története, a világot mozgató erőt, az életörömöt állítja a középpontba. A mű a szerelemről, a kikeletről, az ifjúságról, a természet megújulásának élményéről szól.
Évről évre az ország minden tájáról, sőt határainkon túlról is több száz kórusénekes gyűlik össze, hogy több hónapos felkészülést és egy intenzív kórushétvégét követően a zeneirodalom legjelentősebb alkotásait szólaltassák meg Hollerung Gábor vezetésével. A kezdeményezést az éneklés iránti szenvedély vezérli, mely olyan fontos szerepet tölt be az amatőr kórusok életében, hogy még a pandémia alatt is meg tudott valósulni.
A Requiem ötlete Rossini halálakor fogalmazódott meg Verdiben. Elképzelése szerint zeneszerzők egész sora írt volna egy-egy tételt a Requiemhez, hogy így tisztelegjenek Rossini emléke előtt. A kezdeményezésből azonban a zeneszerzők vetélkedése miatt nem lett semmi, ám Verdi a tervezett Libera me tételhez később megzenésítette a teljes szöveget.
A XIX. századi komponisták a Dies irae látomásszerű szövegét egyre inkább dramatizált műként fogják fel. A requiemek így kinőtték a templomot, egyre inkább hangversenydarabbá váltak.
Verdi Requiemjét leegyszerűsítve legnépszerűbb operájának is tekintjük, hiszen ebben a műben a szerző konzekvensen lírai és drámai képek sorozatában gondolkodik, melyekben fantasztikus módon állítja szembe egymással az esendő embert megjelenítő szóló- és a drámai freskókat megjelenítő kórustételeket.
Jegyvásárlás hamarosan!
Évről évre az ország minden tájáról, sőt határainkon túlról is több száz kórusénekes gyűlik össze, hogy több hónapos felkészülést és egy intenzív kórushétvégét követően a zeneirodalom legjelentősebb alkotásait szólaltassák meg Hollerung Gábor vezetésével. A kezdeményezést az éneklés iránti szenvedély vezérli, mely olyan fontos szerepet tölt be az amatőr kórusok életében, hogy még a pandémia alatt is meg tudott valósulni.
A Requiem ötlete Rossini halálakor fogalmazódott meg Verdiben. Elképzelése szerint zeneszerzők egész sora írt volna egy-egy tételt a Requiemhez, hogy így tisztelegjenek Rossini emléke előtt. A kezdeményezésből azonban a zeneszerzők vetélkedése miatt nem lett semmi, ám Verdi a tervezett Libera me tételhez később megzenésítette a teljes szöveget.
A XIX. századi komponisták a Dies irae látomásszerű szövegét egyre inkább dramatizált műként fogják fel. A requiemek így kinőtték a templomot, egyre inkább hangversenydarabbá váltak.
Verdi Requiemjét leegyszerűsítve legnépszerűbb operájának is tekintjük, hiszen ebben a műben a szerző konzekvensen lírai és drámai képek sorozatában gondolkodik, melyekben fantasztikus módon állítja szembe egymással az esendő embert megjelenítő szóló- és a drámai freskókat megjelenítő kórustételeket.