BUDAFOKI HANGVERSENYESTÉK 24-25/4 – ÚJÉVI KONCERT

Újévi koncert sok-sok zenei meglepetéssel

BUDAFOKI HANGVERSENYESTÉK 24-25/3 – ADVENTI KONCERT

A mai estén a karácsonyi készülődés hangulatát vonóskari művekkel igyekszik megidézni a Budafoki Dohnányi Zenekar.

Elsőként a fiatal magyar zeneszerző, Kutrik Bence népies hangvételű darabja csendül fel. A mű címének – Adventus – jelentése ’eljövetel’, mely Jézus születésének eseményére utal. Az adventi időszak azt a várakozást fejezi ki, amellyel az ember felkészülhet a Születés eljövetelének fogadására, ezért ezzel a művel indítjuk adventi hangversenyünket.

Ezután az itáliai barokk zeneszerző, Antonio Vivaldi két vonóskari concerto-ja hangzik el. Vivaldit legtöbben a Négy Évszak című műve alapján ismerik, pedig hatalmas életművet hagyott maga után, melyben több száz vonóskari concerto szerepel. A mai estén elhangzó művekben nincs szólista, a két hegedűszólam verseng egymással. Mindkét mű három tételes, igazi itáliai barokk zene, ami a karácsony békés hangulatát idézi meg nekünk.

A koncert első felének záró műve Samuel Barber, amerikai zeneszerző Adagio-ja. A szerző a művet egy római tartózkodása idején komponálta 1936-ban, ahol tanulmányai miatt tartózkodott egy hosszabb ideig. Itt ismerkedett meg Arturo Toscanini karmesterrel, aki két évvel később a mű bemutatóján vezényelt. Az Adagio eredetileg egy vonós kvartet második tétele volt, de Barber 1938 januárjában áthangszerelte zenekarra, és ezt a változatot elküldte Toscanininek, aki még ugyanabban az évben közönség elé vitte a darabot. Az Adagio egy érzelmes, lírai dallamokban gazdag mű, mely sok embert könnyekre fakasztott már. Ennek ellenére, vagy éppen emiatt nagyon népszerű darabbá vált, több film kisérőzenéjeként is hallhattuk már.

Végezetül adventi koncertünket Dvořák Vonósszerenádjával zárjuk, mely egy sokszínű táncmulatságba in­vitál minket, melyben vérpezsdítő és érzelem­gazdag zenék szólalnak meg a keringőtől a falusi táncmulatságig.

BUDAFOKI HANGVERSENYESTÉK – BÉCSI KÖRUTAZÁS

Franz Schubert tizenhét évesen szerezte első operáját. Az ördög kéjlaka című, három felvonásos Singspiel August von Kotzebue librettója alapján készült. A történet főszereplőjét, Oswaldot, leendő apósa különböző próbatételek elvégzésére szólítja fel, hogy a fiatal férfi ezáltal bebizonyíthassa, méltó szerelme kezére.
Oswald sikeresen kiállja a próbákat, így az opera happy enddel végződik. A mű első változata 1813-ban készült el, kevesebb mint fél év alatt, és állítólag Schubert addig nem is járt zeneórákra, amíg el nem készült az operával. Az elkészült művet megmutatta tanárának, Antonio Salierinek, aki bár nehezményezte a féléves távollétet, átnézte az operát. Schubert – valószínűleg megfogadva tanára javaslatait – átdolgozta az operát, az új változat 1814-re készült el. A művet 1879-ben mutatták be Bécsben, vagyis több mint ötven évvel a szerző halála után. Az opera máig legnépszerűbb és legtöbbet játszott részlete, a nyitány hangzik el a mai estén.

Beethoven, a bécsi klasszika harmadik nagy alakja Haydn és Mozart után, előbb volt népszerű zongoristaként, mint zeneszerzőként. Az első három zongoraversenye korai alkotói korszakában készült, amelyekben még erősen érezhető Mozart és Haydn hatása. Közülük a III. zongoraverseny az egyetlen, amely mollban íródott, ráadásul c-mollban, ami Beethovennél pályakezdése óta tragikus hangnemnek számított. Lendületes első tétellel indul a zongoraverseny, amelyben a vonósok rögtön felvezetik a főtémát. Erre válaszol majd a zongora, és ez a dialógus végig megmarad: a zenekar nem pusztán kíséri a zongorát, hanem szinte egyenrangú félként beszélget vele. Ezt egy lírai középső tétel követi E-dúrban, amelyet szinte észrevétlen átmenettel követ a zárótétel, amely gondtalan vidámságban ér véget.

Mozart 1786 végén, nem sokkal prágai útja előtt készült el a D-dúr szimfóniával, amelyet a következő év elején Prágában mutattak be – innen ered a „prágai” elnevezés – hatalmas sikerrel. A koncerten Mozart maga vezényelt, és a zongoraszólamot is ő játszotta. A prágai út nemcsak a szimfónia bemutatása miatt volt sikeres, hanem azért is, mert ekkor kapta meg a felkérést a Don Giovanni megírására, amelyben sok helyen fellelhető a „prágai” szimfónia hangulata és motívumai. Háromtételes műről van szó, mivel Mozart kihagyta a menüett tételt, tudva, hogy a prágaiak a menüett nélküli szimfóniákhoz szoktak. A D-dúr hangnem a ragyogás, pompa és vidámság hangneme. Az első tétel, amely terjedelmesebb, mint a szimfóniáknál megszokott, egy baljós hangulatú, de ugyanakkor lírai tételt követ, majd egy mozgalmas, izgatottsággal teli, oldottabb hangulatú finálé zárja a művet.

BUDAFOKI HANGVERSENYESTÉK – A SORS JÁTÉKAI

Orosz est három orosz zeneszerzővel.

Koncertünket a legfiatalabb zeneszerző művével, Dmitry Kabalevsky 1937-ben írt operájának nyitányával kezdjük. A mű Romain Rolland regényére épül, az opera címadó főhőse Colas Breugnon egy 17. századi francia kisvárosban éldegélő asztalos-fafaragó művész mester, aki elégedetten éli mindennapjait, élvezi az élet minden pillanatát és örömét. Nyugodt élete akkor borul fel, amikor egy pestisjárvány következtében elveszíti feleségét, ő maga is lebetegszik, távollétében felgyújtják a házát, széthordják a vagyonát, elpusztítják az alkotásait. A város, ahol él, rablóbandák kezére kerül, és az anarchia lesz úrrá mindenütt. Végül Colas megszervezi az életet, és rendet teremt a városban. Új háza építésekor eltöri a lábát, és végleg ágyba kényszerül. De ez nem töri le a lelkesedését, Plutarkhoszt olvasva üti el az időt. Colas az az ember, aki sosem veszíti el az életkedvét, aki minden megpróbáltatásból és veszteségből megerősödve kerül ki. Kabalevsky komoly kutatásokat végzett, hogy zenéjébe francia és burgundi népdalokat is felhasználhasson. A nyitány az opera legtöbbet játszott részlete, a főhős vitalitásának, humorának, bölcsességének zenei kifejezése.

Prokofjev az 1930-as évek elején alkotói válságba került. Az a probléma foglalkoztatta, hogy milyen zenét érdemes írni kora közönségének. Az egyik legfontosabb következtetése az volt, hogy a dallamos zenével lehet közel vinni a kortárs zenét az akkori hallgatósághoz. Így amikor 1935-ben Robert Seutance, francia hegedűművész egy hegedűverseny megírására kérte fel Prokofjevet, visszanyúlt a hagyományos formákhoz, és a dallamosságot helyezte előtérbe. A II. hegedűversenyben a klasszikus hagyományok és az új alkotóperiódus újításai keverednek. A hagyomány jól tükröződik a hegedű és a zenekar koncertáló viszonyában, a háromtételes gyors-lassú-gyors formában, a harmóniákban és a hangszerelésben. Ezt a hagyományos hangzást színezik át Prokofjev motívumai, és teszik izgalmassá a II. hegedűversenyt.

A három zeneszerző közül a rangidős, Csajkovszkij V. szimfóniája hangzik el az este második felében. A művet 1888-ban komponálta, s bár vegyes kritikákat kapott bemutatásakor, mégis a szerző legnépszerűbb, legtöbbet játszott műve lett. Sors szimfóniaként tekinthetünk rá, melynek nincs pontos programja, de maga a szerző ezt a megjegyzést írta a művéhez: „Teljes meghajlás a sors, illetve a végzet kifürkészhetetlen parancsa előtt”. A nyitótéma képviseli ezt a gondolatot, és minden tételben visszatér emlékeztetőként, annak ellenére, hogy minden tételnek saját zenei témája van. Nagy lélegzetvételű, komor hangulatú műről van szó, ami még reményteli kicsengéssel zárul.

Orff: CARMINA BURANA – A Budafoki Dohnányi Zenekar JÓTÉKONYSÁGI koncertje a tiszta lélegzetért

A Budafoki Dohnányi Zenekar jótékonysági koncertet ad a közel 30 éve működő Tüdőgyógyászatért Alapítvány javára, amely az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet támogatására jött létre. Az intézet az ország elismert tüdőgyógyászati centruma, elévülhetetlen érdemei vannak a légzőszervi betegségek megelőzésében, gyógyításában, valamint az ehhez köthető kutatásokban és oktatásban is. Az Alapítvány hozzájárul az intézetben zajló kiemelkedő szakmai munka minőségének támogatásához, valamint a munkahelyi környezet és feltételek fejlesztéséhez.

Hangversenyünkön Carl Orff 1937-ben Frankfurtban bemutatott és máig töretlen népszerűségnek örvendő művét mutatjuk be. Izgalmas zenei barbarizmusával a Carmina Burana Stravinsky nyomdokán haladva kalauzolja a hallgatót a diákdalok forgandó szerencsét és múló szerelmet hirdető világába. A dalok a 19. században a Benediktbeuren kolostorban fellelt középkori német kódexből származnak, elénk tárva azok carpe diem szellemiségét, moralizálást, hol gyengéd, hol tréfás, hol lírai, időnként akár trágár vaskosságát, pajzánságát.

Orff a bőséges anyagból mottóként a szerencse forgandóságáról szóló költeményt választotta (O Fortuna). A kantátaszerű kompozíció ezután a tavasz ébredéséről és a tavaszi réten önfeledten játszó fiatalokról szóló versekkel folytatódik. A második rész alcíme: In taberna – a kocsmában. Megjelenik a képzeletbeli színpadon a részeg pap (a rövid tétel valóságos gregorián-paródia), majd mulatságos felsorolás kezdődik, kik, hogyan isznak (Weöres Sándor halhatatlan fordításában a záró sorok: „iszik száz és iszik ezer/ egész világ nyakal, vedel”). A harmadik rész a szerelemről szól, olykor pikáns, erotikus sorokkal. Végül visszatér a mottó, az O Fortuna.

A Fúzió – Világpremier: A BDZ és a 100 tagú cigányzenekar koncertje

Izgalmas zenei utazásra invitáljuk nézőinket, melyet a klasszikus zene és a cigányzene fúziója tesz igazán egyedivé. Virtuózitás és lendület – ami a 100 tagú cigányzenekar és a Budafoki Dohnányi Zenekar védjegye is – amely a csúcsponton egyesül, és magával ragadja a hallgatót.

Danyi Lőrinc Róbert a 100 Tagú Cigányzenekar új vezetőjeként gondoskodik a nagymúltú zenekar és a magyar zenei hagyomány bemutatásáról. A zenekar világhírű művészi és hagyományőrző gyakorlata révén bekerült a Hungarikumok Gyűjteményébe.  A világon egyedülálló létszámával és színpadi hatásával garantáltan sikeres itthon és a nagyvilágban.

100 ÉVES A KÉK RAPSZÓDIA – A BDZ KAMARAMŰHELY GERSHWIN-ESTJE

George Gershwin (1898-1937) a klasszikus zenetörténet egy rendkívül különleges szigete. 2024-ben éppen száz esztendeje annak, hogy megkomponálta leghíresebb művét, a (sokszor tévesen kéknek titulált) Rhapsody in Blue című rövid zongoraversenyt, amely nem csak az alig huszonhat éves komponista életét, de az egész akkor ismert zenei világot is fenekestől felforgatta.

De miben is rejlik Gershwin zenéjének ereje? Mi az, ami igazán amerikaivá teszi? Hogyan hatott ez a mű a szerző későbbi életére, és milyen utóhatásai voltak a zenetörténetben? Valóban „csak” szimfonikus jazzről beszélünk, vagy egy ennél lényegesen komplexebb tartalomról? Ezekre, és még sok más hasonló kérdésre ad választ a Budafoki Dohnányi Zenekar kamaraegyüttese, a BDZ Kamaraműhely koncertje, ahol a Gershwin-életmű legfontosabb darabjain keresztül ismerkedünk meg a szerző világával. A BDZ Kamaraműhely a Budafoki Dohnányi Zenekar művészeiből létrejött formáció, amely különleges felállásának köszönhetően minden zeneművet új, sajátos hangszerelésben képes bemutatni, így egyszerre testesíti meg a kamarazenélés hagyományának bensőségességét és a nagyzenekari hangzás grandiozitását.

ÉNEKEL AZ ORSZÁG – HÄNDEL: IZRAEL EGYIPTOMBAN

Évről évre az ország minden tájáról, sőt határainkon túlról is több száz kórusénekes gyűlik össze, hogy több hónapos felkészülést és egy intenzív kórushétvégét követően a zeneirodalom legjelentősebb alkotásait szólaltassák meg Hollerung Gábor vezetésével. A kezdeményezést az éneklés iránti szenvedély vezérli, amely olyan fontos szerepet tölt be az amatőr kórusok életében, hogy még a pandémia alatt is meg tudott valósulni. Idén Händel Izrael Egyiptomban című nagyszabású oratóriuma kerül terítékre.

Georg Friedrich Händel 1738 őszén írta Izrael Egyiptomban című bibliai oratóriumát, melynek szövegét a Messiás librettistája, Charles Jennens állította össze. A darabot saját munkatempójának megfelelően egy hónap alatt írta meg, s a következő évadban a Saul mellett ennek bemutatása volt a szezon kiemelkedő eseménye, párdarabjával ellentétben azonban a mű nem aratott osztatlan sikert a korabeli angol közönség körében, alighanem a kórustételek túlsúlya miatt. A 19. században viszont rendkívül kedveltté vált Händel alkotása, s mint a történészek feljegyezték, éppen a kórus jelentős szerepe miatt. Ebben a maga nemében egyedülálló műben valósítja meg Händel a kórusoratórium mintapéldáját: tizenkilenc kórustétel, mindössze négy áriával és három duettel. Nem véletlenül hívják „kórus-eposznak”. A kiválasztott nép Egyiptomból való kivonulását megzenésítő, nagyszabású kompozíció páratlan leleménnyel festi meg a zenében a tíz csapást, és lenyűgöző ívet jár be a Józsefet gyászoló első résztől a zsidók megszabadulásuk fölött érzett örömét és az Úrhoz szóló hálaénekét ábrázoló harmadik részig. Hangversenyünkön a mű második és harmadik része hangzik el.

GAMER SYMPHONY

A Budafoki Dohnányi Zenekar látványos Game Music Show-ján a legnépszerűbb, ikonikus videójátékok zenéivel, tánccal és lenyűgöző látványvilággal várja a gamereket és az izgalmas szimfonikus zenére nyitott közönséget.

A látványos koncertshow-n a legnépszerűbb, mára már kultikussá vált korai videójátékzenék mellett a mai, ikonikus játékok zenéi is felcsendülnek, pazar, az eredeti videójátékok hangulatát idéző látvánnyal, táncprodukcióval.

Az alábbi játékok ikonikus zenéi biztosan felcsendülnek: Heroes of Might and Magic 3, Medal of Honor, World of Warcraft, Baldur’s Gate 3, Genshin Impact, Age of Empires, League of Legends, Assassin’s Creed.

IGAZÁBÓL KARÁCSONY A DUNA TV MŰSORÁN

A legkarácsonyibb ajándék az egész családnak: IGAZÁBÓL KARÁCSONY – szimfonikus koncertshow. A Budafoki Dohnányi Zenekar látványos ünnepe, népszerű karácsonyi dallamokkal a klasszikusok, a pop és a jazz világából, kórussal, tánccal, légtornászokkal, harangjátékkal és kiváló szólistákkal.  Vezényel: Hollerung Gábor.

Ezúttal a tavalyi, 2022-es Igazából karácsony szimfonikus koncertshow emlékezetes pillanatait követhetik nyomon a Duna TV képernyőjén.