ANDORKA/BARTÓK/BERLIOZ/DOBSZAY

A mai estén a balladák és a képzelet világába kalauzoljuk hallgatóinkat. Az elsőként felcsendülő Fehér László balladája című, baritonszólóra és zenekarra írt kantáta a fiatal zeneszerző diplomamunkája volt. Egy kifejezetten szép, drámai, lírai kantáta, mely a népballada alapján a lovat lopó Fehér László és a mellette kiálló húga, Anna megcsalatásának történetét dolgozza fel.
Bartók Cantat profanaja eredetileg egy trilógia első darabja lett volna, melyből sajnos csak ez az egy rész valósult meg. Bartók interpretációjában az eredeti román népköltés a természeti világ tisztaságát áhító, a társadalomból kilépő, csodaszarvasokká váló fiúk meséje. A mű a benne eszményként emlegetett tiszta forrás szellemében zeneileg is kristályosan tiszta kompozíció.
A Fantasztikus szimfónia Berlioz öttételes műve. A darab egy ún. programzenei alkotás, melyben a szerző egy fiatal művész álomszerű látomásait, képzeletbeli kalandjait eleveníti fel. A zenemű különlegessége az Idée fixe jelenléte, mely egy rögeszmésen visszatérő zenei motívum, mely mindig új hangulatot, érzelmet ébreszt a hallgatóban. Berlioz Fantasztikus szimfóniája a szimfonikus költemények előfutára.

BEETHOVEN BUDÁN – HŐSIESSÉG ÉS SZABADSÁG

Napóleon francia seregei az 1800-as évek elején kétszer is elfoglalták Bécset, menekülésre késztetve a városból az uralkodócsalád és a felsőbb osztályok több tagját, köztük Rudolf főherceget is. Rudolf főherceg nem ok nélkül írta be magát Beethoven egyik legfontosabb támogatójaként a zenetörténetbe: két arisztokrata barátjával, Lobkowitz herceggel és Kinsky herceggel nagyobb összegeket fizettek Beethovennek azért, hogy ne hagyja el Ausztriát. A főurak hittek abban, hogy Beethoven csak akkor szentelheti magát teljesen művészetének, ha nem nehezednek rá anyagi terhek, és ahogy ők fogalmaztak „ily módon eltávolították útjából azokat az akadályokat, amelyek meggátolhatták volna géniuszának megnyilatkozását”.

A napóleoni háborúk idején komponálta Beethoven ötödik és egyben utolsó befejezett zongoraversenyét, melyet 1811-ben Friedrich Schneider szólójával a Gewandhaus Zenekara mutatott be Lipcsében. Egy évvel később, a Beethoven-tanítvány Carl Czerny közreműködésével került sor a darab bécsi premierjére, amelyen egy francia katonatiszt vakmerően a következő szavakat kiabálta be: „C’est l’Empereur!”, azaz „Ez a császár!”. Beethoven Napóleonhoz való ambivalens viszonyát tekintve ironikus, hogy az „Emperor” jelzőt – melyet marketingfogásként véglegesen egy angol kiadó ragasztott rá a darabra – ma is összekapcsoljuk a zongoraversennyel.

1810. június 15-én – az Esz-dúr zongoraverseny előtt nem sokkal – mutatta be a bécsi Hoftheater Beethoven kísérőzenéjével Goethe Egmontját, mely az elnyomás és a szabadság, a fény és a sötétség, a jó és a gonosz harcának és együttélésének örök kérdéseit járja körbe. A Leonóra óta az Egmont volt Beethoven első lehetősége, hogy színpadra komponáljon, a jó ügyért meghalni is képes hős, Egmont története pedig egyszerre volt személyes és időszerű számára. Goethe színjátékának főszereplője, Egmont gróf a 16. századi Hollandiában a spanyol uralommal szembeszálló flamand ellenállás fontos alakja volt, aki mártírhalált halt a függetlenségért.

Míg Beethoven Egmont-nyitánya állandó része a szimfonikus zenekarok műsorának, különleges alkalomnak számít, ha egy zenekar a teljes kísérőzenét megszólaltatja. Az 1956-os forradalom és szabadságharc emblematikus zenéjeként is ismert Egmont-nyitány önálló szimfonikus költeményként is megállja a helyét, a kísérőzene részeként pedig nemcsak a dráma központi konfliktusait, de egyben megoldásukat is előrevetíti. Éppúgy ott van benne a spanyol hatalom elnyomása és a hollandok felkelése, mint Egmont lázadása, majd sorsának beteljesedése. A tíz zenei számból álló műben Egmont szerelme, Klára többször is megszólal – a győzelemről ábrándozik, majd egy szenvedélyes dalt énekel, haláljelenetében azonban már nem halljuk őt, csak a hangszerek szólamát. Beethoven Goethe dramaturgiáját követve, mégis a rá jellemző egyéni szabadsággal építette fel a kísérőzenét, melynek egységét a nyitány kódáját is felidéző győzelmi szimfóniával teremtette meg.

A Beethoven Budán Fesztivál péntek esti koncertjén hazánk egyik legdinamikusabb és legsokoldalúbb szimfonikus zenekara, a Budafoki Dohnányi Zenekar hívja történelmi utazásra a közönséget. A Hollerung Gábor vezette együttes partnereként Magyarország egyik legkeresettebb és legsikeresebb zongoraművészét, Balázs Jánost hallhatja a közönség.

 

BUDAPESTI NEMZETKÖZI KÓRUSVERSENY GÁLAKONCERT

A Budapesti Nemzetközi Kórusverseny nagyközönség számára legizgalmasabb eseménye a zárókoncert, melyen a kategóriák legjobb énekkarai, mérik össze tudásukat a nagydíjért, a
közönség pedig különböző kultúrák kóruszenei hagyományaiba nyerhet bepillantást.
A nagydíjas verseny előtt, a koncert első felében Carl Orff népszerű Carmina Buranája szólal meg a Budapesti Akadémiai Kórustársaság közreműködésével.

BUDAPESTI NEMZETKÖZI KÓRUSVERSENY NYITÓHANGVERSENYE

A XVII. Budapesti Nemzetközi Kórusverseny nyitóhangversenyén a kiváló magyar zeneszerző, Gyöngyösi Levente egy hangszerkíséretes kórusműve, valamint David Fanshawe különleges, afrikai népzenét és klasszikus zenét ötvöző miséje, az African Sanctus hangzik el.
A Budapesti Nemzetközi Kórusverseny több mint 30 éves múltra tekinthet vissza, 1988-ban került első alkalommal megrendezésre. Az április 14 – 17. között zajló versenyen és fesztiválon mintegy félszáz magyar és nemzetközi kórus vesz részt.
Az esemény nyitókoncertjén először Gyöngyösi Levente In te, Domine, speravi című kórusműve csendül fel, melynek ősbemutatója 2018-ban volt éppen a Müpában. A darab a 70. zsoltár egy részletének a megzenésítése, az Istenbe kapaszkodó reményt énekli meg, a szerzőtől megszokott közérthető stílusban.
A hangverseny második részében David Fanshawe (1942-2010) angol zeneszerző, népzenetudós, felfedező legismertebb műve, az African Sanctus (1972) hangzik el. Fanshawe 1969 és 1972 között utazta be Afrikát, mindvégig első sorban a zenei, kulturális felfedezés vágya hajtotta.
Utazásai során együtt élt, együtt lélegzett az ott élőkkel, osztozott örömükben, bánatukban, részt vett szertartásaikon, betekintett ‘kulisszatitkaikba’. Afrikai gyűjtéseiből született meg az African Sanctus, ez a rendkívül izgalmas zenemű, melyben eredeti afrikai hangfelvételeket kombinál élő zenével. A mű érdekessége, hogy a mise szövegeire komponált dallamok az eredeti afrikai dallamok fölött, azokkal egyidőben szólalnak meg; többek között egy muszlim imával kombinálja a kórus Kyrie tételét.

BDZ JUNIOR

A két bors ökröcske egy 1955-ben bemutatott magyar rajzfilm, amely egy székely népmese feldolgozása. A rajzfilmet Macskássy Gyula írta és rendezte, a zenéjét Ránki György szerezte. A székely népmese immár klasszikus feldolgozása a jószívű Gergőről szól, aki egy ősz öregembertől egy falat kenyérért cserébe két kicsi ökröcskét kap, akik semmilyen bajban nem hagyják el a fiút. A bajokból pedig most kijut neki, mert a gonosz uraság szemet vet az ökröcskékre.

ZELENKA/HAYDN/MOZART/KOCSIS-HOLPER

Mai hangversenyünkön a régizene világába kalandozunk. Kocsis-Holper Zoltán ifjú karnagykarmester három – a közönség által részben kevésbé ismert – remekművet választott.
A koncert első részében Jan Dismas Zelenka cseh zeneszerző egyik egyházi művét adjuk elő. Zelenka J. S. Bach kortársa volt, katolikus zeneszerző, legismertebb művei a miséi. Drezdában mindketten hivatalos zenei pozíciót töltöttek be az 1730-as években. Ahogy azt Bach egyik fiának későbbi leveléből tudjuk, Bach igen nagyra tartotta Zelenka művészetét. Zelenka darabjait nagyon merész kompozíciós struktúra jellemzi, művei gyakran virtuózak és nehezen előadhatók, de mindig frissek, meglepők, hirtelen harmóniaváltásokkal. A mai hallgató sok hasonlóságot fedezhet fel a két szerző művei között. A ma este előadott Misererében például a Máté passió egy részlete idéződhet fel bennünk.
Haydn Gyász (“Trauer”) szimfóniájának nevét maga Haydn adta, azt a vágyát kifejezvén, hogy a temetésén a lassú tételt játsszák majd belőle. Ez a szimfónia a Sturm und Drang stílus tipikus példája. Haydn nyelvezete, stílusa sötétedett az idők folyamán, a moll hangnem a sötét üzeneteket közvetíti. Hosszú utat járt be a fiatalkori divertimento szerkezetű szimfóniáitól eddig a drámai hangulatú művéig.
A szünet után pedig Mozart ritkábban játszott darabját, a 337-es sorszámú C-dúr misét adjuk elő. A Missa solemnis néven is ismert művet 1780-ban írta Mozart a salzburgi püspök számára. Ez volt Mozart utolsó teljes miséje. A művet később, 1791-ben, II. Leopold koronázási ünnepségén, a Szent Vitus Székesegyházban is előadták Salieri vezényletével, és Mozart jelenlétében. A darab érdekessége, hogy a Sanctus tétel egyik hegedű témáját az Idomeneo című operájában is felhasználta, a Benedictus tételben pedig archaikus stílusban írt fúgát hallhatunk.

BEETHOVEN/HOLLERUNG

Beethoven egyetlen hegedűversenye szokatlanul gyorsan, szinte lázas alkotó tempóban született 1806 vége felé – bemutatójára közvetlenül karácsony előtt került sor Bécsben, Franz Clement hegedűművész közreműködésével. Mai koncertünkön Kelemen Barnabás játssza a hegedűszólót.
Három tétele a versenyművek szokásos felépítését mutatja: az első tétel egy szonátaforma, a második lassú tempójú variációsor egy kantábilis témára és a harmadik egy lendületes rondó. Mindezek alapján azonban ne gondoljuk, hogy a darab sablonos, vagy elnagyolt volna. A részletek olykor a legkevésbé sem hagyományosak. Talán elég, ha ezúttal csak a kezdőtaktusokra hívjuk fel a figyelmet. Az első ütemben semmi mást nem hallunk, csak az üstdob négy ütését. Az ismételgetett négy mély “d” után hangzik fel a zenekar D-dúr akkordja, s szólal meg egy dallam-féle a hangszereken. Pár taktus múlva ismét a dob következik, ezúttal “a”-hanggal. Majd a hangismétlés ötletét átveszik a vonósok. “Disz” hangot ismételgetnek – ami elképesztő ötlet egy D-dúr hangnemű kompozíció elején, hiszen azonnal “kivezet” az alapul választott tonalitásból. Hasonló merészségek nemhogy Beethoven kortársainak, a sok generációval későbbi komponistáknak sem jutottak eszébe.
A hangverseny második részében Kismartoni mise csendül fel, melyről Beethoven így írt a kiadójának: „Misémről, amint egyáltalában magamról, nem szívesen mondok bármit is, de azt hiszem, úgy kezeltem benne a szöveget, ahogyan még kevesen”. És ez valóban így van: a mise hagyományos öt tételét (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei) öt zenei tételbe foglalta (azaz nem aprózta el a szövegrészeket, ahogy eddig szokás volt), melyek a hangnemi rendjük alapján akár egy szimfóniát is kiadhatnának. A művet ugyanaz az Esterházy Miklós rendelt meg, aki Haydn kismartoni miséinek megrendelője is volt.

AMADEUS – MOZART ÉLETE KÉPEKBEN

Miloš Forman Amadeus című, nagy sikerű filmje, illetve Mozart levelezése ihlette a produkciót, amely a zeneszerző életének meghatározó pillanatai köré építi fel a történetet. Négy képben jelenik meg a fiatalkor, a nagy szerelmek, az utazások és sikerek, valamint Mozartnak az életét meghatározó személyekhez, édesapjához, a császárhoz és Salierihez fűződő viszonya. Az előadás elsősorban a mozarti géniuszra összpontosít, de az életműnek a filmnél lényegesen nagyobb keresztmetszetét mutatja be. Egymást követik az oeuvre csúcspontjai, mint a Figaro házassága második felvonásának fináléja, a Davidde Penitente, A varázsfuvola és a Requiem részletei.

KÁRHOZAT ÉS MEGDICSŐÜLÉS

A Don Giovanni vitathatatlanul az operairodalom egyik mérföldköve. Mozart az első, aki az egyetemes operatörténet alig kétszáz éves fennállása alatt először lép ki a társadalmi konvenciók zárt világából, a mitológiai példázatok és a felmagasztosított társadalmi morál szorításából. Operájában az erkölcsöt az élet értelme felől közelíti meg. Don Giovanni minden kétséget kizáróan a darab abszolút főhőse; az a hős, akivel azonosulni érdemes és lehetséges. Bár az opera végén kárhozatra ítéltetik, a mű mégis a XIX., sőt a XX. század gondolati szabadságának és az egyre nyíltabban vállalt morális kétségeinek nyitánya.

HAYDN/CSEMICZKY/MENDELSSOHN/ VASHEGYI

A mai este nyitószáma Haydn Sturm und Drang korszakából származó 46. H-dúr szimfóniája, mely Haydn egyetlen szimfóniája ebben a XVIII. században szokatlannak számító hangnemben. A darab Esterházy Pál herceg megbízásából született, akinél Haydn haláláig „Kapellmeisterként” tevékenykedett.
Ezt követően korunk egyik vezető zeneszerzője, Csemiczky Miklós 2017-ben bemutatott hegedűversenyét hallhatják Kokas Katalin szólójával.
A koncert utolsó számaként felcsendülő Mendelssohn-mű kétségkívül a szerző egyik legjelentősebb egyházzenei kompozíciója. A darab Aquinoi Szent Tamás Festum Sollemnitas Sanctissimi Corporis et Sanguinis Christi című, Úrnapi szövegének egy részletét, a Lauda Siont veszi alapul. Az est karmestere, Vashegyi György így ír a darabról: „A záró Lauda Sion – mely számomra a XIX. századi katolikus miszticizmus egyik legszebb kompozíciója – ugyanakkor mindezen megelőző stílusok összegzése, s egyben határozott továbblépés is a (nem csak német) nagyromantika felé: hangvétele egyértelműen előrevetíti Brahms, Bruckner, Wagner és Liszt zenéjét, ugyanakkor Verdi Requiemjét is. Remélem, hallgatóink is egyetértenek majd velem abban, hogy e harminc perc hosszúságú remekmű önmagában méltón képvisel mindent, ami Mendelssohn művészetében csodálatra méltó és felemelő.”