A Varietas delectat – A változatosság gyönyörködtet gondolata a zeneművészetben a maga legragyogóbb valóságában különleges módon is tetten érhető. A művészetben a változatosság általában sokszínűséget, különbözőséget takar. Ugyanakkor a zeneművészet egyik legfontosabb technikája a változatok, amely az egy témából születő különböző variációk sorozata. A variációk egy alapdallamból indulnak ki, eközben a hallgatókat a változatosság legkülönbözőbb eszközeivel ajándékozzák meg. Így egy dallam virtuóz variációkkal gazdagodhat, de egyes variációk kimondottan bensőséges karakterek sorozatából is állhatnak.
Hangversenyünkön az elsőként felhangzó mű Bach szólóhegedűre írt Chaconne-ja, amely műfaj önmagában is variáció, egy ismétlődő basszus, illetve harmóniai támasz fölötti variációk, s amelyet Stokowski pazar módon hangszerelt.
Csajkovszkij Mozartianája egy stílusjáték, a szerző egy Mozart dallamra ír variációkat természetesen a saját, romantikus nyelvezetével.
A harmadik mű, Szüts Apor zongoraversenye, amelyben egy mindnyájunk által jól ismert francia gyermekdal, a Pál, Kata, Péter dallamára ír sziporkázó variáció sorozatot, s amelyben a szerző a karakterizálás minden eszközét kihasználja, legyen szó az önmaga számára írt, szinte eljátszhatatlan zongora szólamról, illetve a jól ismert, vagy szokatlan karakterekről.