ONLINE KÖZVETÍTÉS! Zenedoboz – Fokozás

5. rész FOKOZÁS

Az előző részben taglalt ellentét-téma mellé kívánkozik egy másik olyan eszköz, amely minden művészetnek sajátja: a fokozás. Hollerung Gábor a Zenedoboz FOKOZÁS című epizódjában bemutatja a fokozás különböző zenei eszközeit, a hangmagasság, a tempó, a zenész-szám szempontjából, Haydn művének megidézésénél képi világ bemutatásával kiegészítve.
Érdekes pillanata az epizódnak, hogy zenekarunk névadójának, Dohnányi Ernőnek egyik művének részlete is felcsendül, azt az irányelvet vallva, hogy kezdjük a darabot olyan gyorsan, ahogy csak tudjuk, aztán játsszuk még gyorsabban!

AZ EPIZÓDBAN ELHANGZIK:
Haydn: A teremtés – Napkelte
Dohnányi: Szimfonikus percek – finálé
Ravel: Bolero
Sztravinszkij: Tűzmadár
Liszt: II. magyar rapszódia

KÖZREMŰKÖDIK:
Budafoki Dohányi Zenekar, vezényel: Hollerung Gábor

Hollerung Gábor ismeretterjesztő zenetanodája epizódonként egy-egy zenei témát taglal, felölelve a zenetörténet teljes spektrumát. A tizenkét perces részekből álló előadás-sorozat negyven epizódon keresztül, akár tízéves kortól élvezhető, színes, változatos módon avatja be nézőit a zene teljességébe.

A sorozatról további információkat itt talál:
bdz.hu/zenedoboz/

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Zenedoboz – Ellentétek

4. rész ELLENTÉTEK

Az ellentét minden művészet nélkülözhetetlen jelensége. A Zenedoboz ELLENTÉTEK című epizódjában Hollerung Gábor arra világít rá, hogy a zenének többféle eszközrendszere van az ellentétek kifejezésére, a fény vagy a sötétség, a félelem vagy a magabiztosság bemutatására. Ráadásul kiemelt szerephez jut a mindenki által ismert ti-ti tá is….

AZ EPIZÓDBAN ELHANGZIK:

Haydn: A teremtés – Und es war Licht
Mozart: Varázsfuvola – Sarastro és az Éj királynője áriája
Mozart: Don Giovanni – Pezsgőária
Mozart: g-moll szimfónia (K 550) – I. tétel
Bach: h-moll mise – Et expecto

KÖZREMŰKÖDIK:

Pintér Dömötör
Horváth Evelin
Kálmán Péter

Budapesti Akadémiai Kórustársaság
Budafoki Dohnányi Zenekar, vezényel: Hollerung Gábor

Hollerung Gábor ismeretterjesztő zenetanodája epizódonként egy-egy zenei témát taglal, felölelve a zenetörténet teljes spektrumát. A tizenkét perces részekből álló előadás-sorozat negyven epizódon keresztül, akár tízéves kortól élvezhető, színes, változatos módon avatja be nézőit a zene teljességébe.

A sorozatról bővebben itt olvashat: https://bdz.hu/zenedoboz/

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Megérthető zene – Berlioz: Fantasztikus szimfónia

ÁLOMSZERŰ LÁTOMÁSOK A SZERELEMRŐL

A Fantasztikus szimfónia (Symphonie fantastique), alcíme szerint Epizódok egy művész életéből (Épisodes de la vie d’un artiste) Hector Berlioz Op. 14-es, öttételes zenekari műve. Programzenei alkotás, a mű különlegessége az „idée fixe”, a rögeszmésen vissza-visszatérő vezérmotívum, ami mindig új hangulatot, érzelmet kelt a hallgatókban. A darabhoz Berlioz részletes mesét (programot) írt, ami szerint a zenemű egy szerelmes fiatal művész álomszerű látomásairól, képzeletbéli kalandjairól szól. Ezzel a művel született meg a „romantikus szimfónia”, a szimfonikus költemények előfutára.

Berlioz 1826-tól – rövid orvosi tanulmányok után – a párizsi Conservatoire hallgatója volt és rendszeresen látogatta az operaházat, a színházakat. 1827. szeptember 11-én az Odéon Színházban látta Shakespeare Hamletjét, amelyben Ophéliát egy bizonyos Harriet Smithson (1800–1854) alakította. A zeneszerzőt azonnal elbűvölte a szép színésznő, lángoló szerelemre gyulladt iránta. Többször is megpróbált a nála négy évvel idősebb színésznővel kapcsolatba kerülni, de leveleire nem kapott választ. Két évig nem is találkoztak személyesen, de addig is – mintegy rögeszmeszerűen – őrizte magában a viszonzatlan szerelmet, bár ez a szerelem időről időre haraggá, sőt gyűlöletté változott. Plátói szerelme távolléte alatt Berlioz megismerte a szerelmet közelebbről is, de csalódás érte, bosszú, harag és öngyilkossági gondolatok vegyültek lelkébe. Amikor azonban megtudta, hogy Miss Smithson visszatért Párizsba, jegyet küldött neki, és a nő el is ment a hangversenyre, az átdolgozott Fantasztikus szimfónia előadására. Berlioz szerelme újra fellobbant iránta, és 1833 októberében feleségül vette az akkorra már népszerűségéből jócskán vesztett színésznőt.

A Fantasztikus szimfónia megírásának gondolata, annak túlságosan is romantikus programja, már korábban, szerelmi viharai előtt is foglalkoztatta Berliozt. A szerelmen kívüli másik, és zenei szempontból kétségkívül fontosabb indítéka, Beethoven iránti bámulata volt. „Ott folytattam, ahol Beethoven abbahagyta” – jelentette ki Berlioz a műve kapcsán, és ezzel arra utalt, hogy ő valóban a Beethoven kijelölte úton haladt, olyan szimfóniát írt, amely egységes mű.

A szimfóniát 1830-ban mutatták be Párizsban. A korabeli közönség elismeréssel, a kritika visszafogott dicsérettel fogadta a Fantasztikus szimfóniát; újszerű formái és szokatlan hangzása meglepetést keltettek az akkori zeneértők körében. Azóta azonban a hangversenyek népszerű darabjává vált világszerte, hangfelvételek sora jelent meg róla a legnevesebb karmesterek és szimfonikus zenekarok közreműködésével.


A felvétel 2020. február 1-jén készült a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében, a BDZ és a Müpa közös bérlet-sorozatának részeként. Online közvetítésünk kiegészül Hollerung Gábor Megérthető zene – magyarázataival, melyeket kifejezetten az online közvetítés kedvéért foglalt össze és rögzített a BDZ karmestere.

ONLINE KÖZVETÍTÉS! R. Strauss: Alpesi szimfónia

Richard Strauss, a sokoldalú zeneszerző az operáktól a szimfonikus költeményeken át a balettzenéig számos remekművet írt, de megítélése kettős volt; egyszerre volt korának ünnepelt és szidalmazott zeneszerzője.
Ő maga így vallott művészetéről: „Meglehet, nem vagyok első osztályú zeneszerző, de elsőrangú másodosztályú igen!”

Az Alpesi szimfónia a természet és ember viszonyából építkezik, s mind zenei tartalmát, mind az előadói apparátust illetően minden addigi dimenziót átlép. Az egyik legnagyszerűbb szimfonikus költemény, amelyet valaha is írtak: a zenekar és vele együtt a hallgató is nagy útra indul: a zene kifejezőeszközeinek segítségével végigjár egy teljes napot az alpesi vándorutak mentén, erdőkön, patakokon át a gleccserig.

A BDZ előadásában a ZenePlusz bérlet-sorozatba illeszkedően társművészettel kiegészülve, jelen esetben egy kifejezetten erre a koncertre készült vetítéssel együtt láthatják nézőink ezt a varázslatos szimfonikus költeményt.

A felvétel 2016. február 27-én készült a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében, a BDZ és a Müpa közös bérlet-sorozatának részeként.

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Zenedoboz – Harmónia

3. rész
HARMÓNIA

A harmónia – ami a hangok egybecsengését jelenti – az egyik legkedvesebb dolog a zenében. A harmóniát a természet alkotta, az ember csak kifigyelte, mi és hogyan rezeg jól és szépen együtt. A HARMÓNIA – epizódban szó lesz a felhangokról, a hömpölygő Rajnáról, a „csúnya akkordról”. Kiderül, hogy a harmóniát „piszkítani” is lehet, sőt, néha kell is!

AZ EPIZÓDBAN ELHANGZIK:
Wagner: Rajna kincse – Előjáték
Bach: Máté passió – Barabás akkord
Lassus: Matona mia cara
Monteverdi: Si, chi’io vorrei morire
Wagner: Trisztán és Izolda – Nyitány

KÖZREMŰKÖDIK:
Nyíregyházi Cantemus Kórus – Cantemus Choral Institute, vezényel: Szabó Soma
Banchieri Énekegyüttes
The King’s Singers
Budafoki Dohnányi Zenekar, vezényel: Hollerung Gábor

Hollerung Gábor ismeretterjesztő zenetanodája epizódonként egy-egy zenei témát taglal, felölelve a zenetörténet teljes spektrumát.A tizenkét perces részekből álló előadás-sorozat negyven epizódon keresztül, akár tízéves kortól élvezhető, színes, változatos módon avatja be nézőit a zene teljességébe.

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Zenedoboz – Dallam

2. rész
DALLAM

A dallam közel áll a beszédhez. Európában a zene lényegét jeleníti meg. A DALLAM-epizódban kiderül, hogy viszonyul egymáshoz a gregorián és a korál, hogy mit nem fütyülnek a zenészek. Lesz szó Kodályról, a népdalokról és Beethovenről is.

AZ EPIZÓDBAN ELHANGZIK:
Alleluja (gregorián dallam)
Bach: János passió – Er nahm alles wohl in Acht
Felszállott a páva (magyar népdal)
Marseillaise

KÖZREMŰKÖDIK:
Nyíregyházi Cantemus Kórus, vezényel: Szabó Soma
Budapesti Akadémiai Kórustársaság, vezényel: Hollerung Gábor
Budafoki Dohnányi Zenekar, vezényel: Hollerung Gábor

Hollerung Gábor ismeretterjesztő zenetanodája epizódonként egy-egy zenei témát taglal, felölelve a zenetörténet teljes spektrumát.A tizenkét perces részekből álló előadás-sorozat negyven epizódon keresztül, akár tízéves kortól élvezhető, színes, változatos módon avatja be nézőit a zene teljességébe.

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Megérthető zene: Bartók – „Makrokozmosz”

Az előadás a BDZ youtube csatornáján megtekinthető az alábbi linken: https://www.youtube.com/watch?v=DaB0CxGG7bo


BARTÓK: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára
Előad és vezényel: HOLLERUNG GÁBOR

Ne féljen Bartók zenéjétől! A BDZ-vel és Hollerung Gáborral csodálatos közelségbe kerülhet Bartók zenéjével is!

A Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára Bartók életművének egyik központi alkotása. Művében egyértelműen tetten érhető az évszázados zenei tradíció hagyománya: a mű négytételes szerkezete, a tételek formája, zenei szerkesztésmódja. Másrészt a mű a saját zenei nyelvének is egyfajta betetőzése, hiszen a bartóki nyelv egyfajta esszenciáját ismerhetjük meg benne. Találkozhatunk a Bartókra oly jellemző aranymetszéses szerkesztéssel, a kromatika és diatónia világával, az éjszaka zenével. Különleges a mű hangszerelése is, a központi szerepet elfoglaló zongora-ütők-cseleszta szekciót két vonószenekar egészíti ki.

A felvétel 2018. március 11-én a Zeneakadémián készült, a Megérthető zene sorozat részeként.

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Bach: – Stokowski: Chaconne Respighi: Róma fenyői

A hangverseny megtekinthető a BDZ Youtube csatornáján!


MŰSOR:

Bach – Stokowksi: Chaconne

Respighi: Róma fenyői

Bach Chaconne-ja egy szólóhegedűbe zárt világmindenség, ezért évszázadokon keresztül nem hittük el, hogy szólódarab, számos zeneszerző próbálta az elveszettnek hitt kíséretet megírni. Stokowski feldolgozása kiemelkedik a kísérletek sorából, mert monumentális zenekari hangszerelése a jelenkor embere számára érthetővé és átélhetővé teszi a bachi zene univerzumát.

Ottorino Respighi (1879 – 1936) olasz zeneszerző, zenetudós, karmester a zenei impresszionizmus jeles képviselője volt. A RÓMA FENYŐI című szimfonikus költeményét, amelyben régi, nagy történelmi pillanatok és legendák mögött húzódó, személyes érzéseket fogalmaz meg hatalmas tablóképekben, 1924-ben írta, amikor már sikeres zeneszerzőnek számított. E műve előtt hét évvel komponálta első kiemelkedő sikerét, a RÓMA KÚTJAI című szimfonikus költeményt, melynek párjául szánta a Róma fenyőit. Pár évvel később aztán megírta a harmadik Róma-darabot, a RÓMAI ÜNNEPEKET is, mintegy triptichonná alakítva a három szimfonikus költeményből álló ciklust. A RÓMA FENYŐINEK bemutatója 1924. december 14-én volt a római Augusteo színházban. A közönség és a kritika kedvezően fogadta a darabot, aminek eredményeként egy év múlva már Budapesten is előadták. A gyakorlatilag szerzői estnek számító budapesti hangversenyen maga Respighi dirigált.

A Budafoki Dohnányi Zenekar hangversenyén a Feledi Project jóvoltából nagyszabású tánckoreográfia teszi teljessé ezt a romantikához közel álló, impresszionista programzenét, amelyben a zeneszerző Róma tájait járja be, és a jellegzetes, sötét lombú fenyőfákkal a főszerepben különböző napszakokban mutatja be a város egy-egy részletét, a látványt és a táj hangulatát fogalmazva át zenévé. Először a Villa Borghese, majd a katakombák, a Giancolo és végül a Via Appia fenyői a tételek témái.

A felvétel 2016. február 27-én készült a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, a BDZ és a Müpa közös, ZenePlusz bérletsorozatának előadásán.

KÖZREMŰKÖDŐK:

Feledi Project (koreográfus: Feledi János)

Budafoki Dohnányi Zenekar

vezényel: Hollerung Gábor

(Az online közvetítés csak a meghirdetett időpontban látható, hallható, követve a Müpa online vetítési rendjét, így, a Müpával való együttműködésünk értelmében a felvétel a későbbiekben nem marad fenn a YouTube csatornán. Megértésüket köszönjük!)

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Zenedoboz – Ritmus

1. rész
RITMUS

A ritmus nem más, mint lüktetés. Olyan, mint szívünk lüktetése; hosszú és rövid, súlyos és súlytalan lüktetések sorozata adja a szív és a zene ritmusát is. A RITMUS – epizódban szó lesz a ritmus egységéről, az ütemről, páros és páratlan lüktetésekről, illetve ezek kombinációiról, a táncról, a súlytalanság érzetéről és az indulókról.

AZ EPIZÓDBAN ELHANGZIK:

Mozart: Egy kis éji zene – I. tétel
Mozart: Jupiter szimfónia (K551) – Menüett
Orff: Carmina burana – zenekari közjáték
Berlioz: Rákóczi induló

KÖZREMŰKÖDIK:

Oláh Vilmos, Berán Gábor, Markó János Zsolt, Simkó-Várnagy Mihály, Bíró Zoltán

Budafoki Dohnányi Zenekar, vezényel: Hollerung Gábor

Hollerung Gábor ismeretterjesztő zenetanodája epizódonként egy-egy zenei témát taglal, felölelve a zenetörténet teljes spektrumát.A tizenkét perces részekből álló előadás-sorozat negyven epizódon keresztül, akár tízéves kortól élvezhető, színes, változatos módon avatja be nézőit a zene teljességébe.

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Megérthető zene: Mozart: Don Giovanni – II. felvonás finálé

A 2019. március 3-ai előadás közvetítése felvételről a Budafoki Dohnányi Zenekar Facebook- és YouTube csatornáján.


A Don Giovanni vitathatatlanul az operairodalom egyik mérföldköve. Mozart az első, aki az egyetemes operatörténet alig kétszáz éves fennállása alatt először lép ki a társadalmi konvenciók zárt világából, a mitológiai példázatok és a felmagasztosított társadalmi morál szorításából. Operájában az erkölcsöt az élet értelme felől közelíti meg. Don Giovanni minden kétséget kizáróan a darab abszolút főhőse; az a hős, akivel azonosulni érdemes és lehetséges. Bár az opera végén a főhős kárhozatra ítéltetik, a mű mégis a XIX., sőt a XX. század gondolati szabadságának és az egyre nyíltabban vállalt morális kétségeinek nyitánya.
A teljes mű előadása idei évadunk kiemelt programja lett volna a Müpával közös ZenePlusz bérletsorozatunkban, a körülmények okán azonban más formában tárjuk közönségünk elé ezt az alkotást. Kisebb részét szólaltatjuk meg – a II. felvonás fináléját, részleteit-, ám jóval több magyarázattal, zenei és értelmezési megvilágítással.