BUDAFOKI ÚJÉVI KONCERT 2015

A Budafoki Dohnányi Zenekar sziporkázóan szellemes, szórakoztató újévi hangversenye a Klauzál Házban.

MEGÉRTHETŐ JUNIOR – KARÁCSONY

Csajkovszkij: Diótörő – szvit

BUDAFOKI KARÁCSONYI KONCERT

A Diótörő című balettet 1891-92-ben (az ebből készült hangverseny szvitet 1892-ben) komponálta Csajkovszkij, az E. T. A. Hoffmann novellája alapján írt librettóra. A színesen hangszerelt, dallami invencióban bővelkedő, hangulatos tánctételek előtt Kis nyitány hangzik fel, amely voltaképpen groteszk bábtáncot reprezentál. Ezután hat karaktertánc következik: Induló, Csokoládétündér tánca, Trepak, Arab tánc, Kínai tánc, Nádsíptánc. A látványos revüt a Virágok keringője című nagyszabású tánctablóval fejezi be a komponista.
Bach 21. kantátájának keletkezését homály fedi. Csak annyit tudunk, hogy először 1714. Szentháromság ünnepét követő 3. vasárnapon mutatták be Weimarban, de valószínüleg korábban keletkezhetett. Az is lehet, hogy Bach már meglévő, más művekhez tervezett tétéelekből „ollózta össze”. Akárhogy is történt egy biztos: a 21. kantáta mind terjedelmében, mind grandiózus szerkesztésében, mind zenei intenzitásában és drámaiságában kitűnik Bach kantátáinak sorából, és legnagyobb műveire emlékeztetik a hallgatót.

HAVASI SYMPHONIC ARENA SHOW 2014

A show folytatódik, következik a harmadik felvonás.

A tavaly decemberben megrendezett dupla teltházas HAVASI Symphonic Aréna Show a 2013-as év egyik legsikeresebb magyar koncertje volt, és ezzel a világ zenei élvonalába is bekerült.

A legnagyobb zenei produkciókat rangsoroló BILLBOARD TOP 100-as listán a HAVASI Symphonic a 16. helyre került, a zeneipar másik legjelentősebb kiadványa, a POLLSTAR magazin pedig a 9. helyre rangsorolta.

A magyar szuperprodukció ezzel olyan világsztárok koncertjei között kapott helyet, mint Bon Jovi, Justin Timberlake, a Depeche Mode vagy a Linkin Park.

Nagyobb, látványosabb produkció

HAVASI és alkotótársai az idén is lázasan dolgoznak fantasztikus újítások megvalósításán, hogy a grandiózus koncert show minden tekintetben felvehesse a versenyt a világhírű szuperprodukciók minőségével.

Egész évben rengeteg kreatív és művészeti szakember dolgozik együtt azon, hogy a közönségnek életre szóló, lélegzetelállító audiovizuális élményben lehessen része a koncert napján.

Nem megszokott élmény

A monumentális produkció megalkotásában egy 450 fős háttércsapat működik közre. A hatalmas színpadot 80 technikus és építőmunkás, továbbá 20 ipari alpinista közel 3 teljes napon át, 6000 munkaóra alatt fogja felépíteni, miközben csak a világításhoz 5000 méter kábelt használnak majd fel. Az elképesztő látványvilág létrehozásában óriási szerepet játszik a különleges,
300 négyzetméteres tűéles képernyő a színpad mögött. A hatalmas technikai apparátus 9 kamionnal érkezik majd meg a helyszínre december elején.

Lesz meglepetés

A sztárvendégek és aktuális hírek bejelentése folyamatosan történik HAVASI hivatalos Facebook oldalán és honlapján:

www.havasi.eu

ZENEÉRTŐ LESZEK – A VONÓS CSALÁD

Bemutatkozik a hegedű, a brácsa, a gordonka és a nagybőgő.

MEGÉRTHETŐ JUNIOR

DVORÁK/PROKOFJEV/CSAJKOVSZKIJ/ HARSÁNYI/WERNER

A mai este a szláv zene jegyében telik. Dvorák Scherzo capriccosoja az egyik a szerző egyik legderűsebb műve, hiszen azokban az időkben írta, amikor nemzetközi hírnevet szerzett, és az akkori lelki
állapotát tükröző öröm hatja át ezt az erőteljes, lendületes darabot.
Ezt követi Prokofjev I. hegedűversenye, mely nem a szó hagyományos értelmében vett hegedűverseny. A szólóhangszer nem lép ki virtuozitásával az együttesből, kadenciák sem csillogtatják a játékos
bravúrját; ugyanakkor a zenekar szerepe sem szorítkozik a merő kíséretre. Nyilvánvaló, hogy Prokofjev a „zenekar szólóhegedűvel” új eszményét próbálta itt megvalósítani, mindamellett nem mondott le a szólóhegedű technikájával szemben támasztott magas igényről.
Akárcsak Csajkovszkij termékeny, ihletett alkotásokban gazdag életének, a hangversenynek is méltó befejezése a Patetikus szimfónia. Valóságos hattyúdal ez a mű, végigkísérte a zeneszerző életének
utolsó esztendejét, annak örömteljes tartalmat adott; Csajkovszkij, aki 1893 novemberében, néhány héttel a mű bemutatása után halt meg, még a fogadtatás sikerében is részesülhetett. Első alkalommal 1893 elején említette a mű tervét, abban a levelében, amelyet unokaöccséhez, Vladimir Davidovhoz írt nyugat-európai útjáról. „…Egy új szimfónia eszméje támadt bennem, ezúttal programmal, ám ez a program mindenki számára talány lesz, mivel azt teljességgel szubjektív érzések alkotják. Utazásom alatt, miközben gondolatban komponáltam, nemegyszer fakadtam könynyekre. (…) Forma tekintetében sok minden új lesz ebben a műben. Például a zárótétel nem nagyszabású Allegro, hanem jelentős terjedelmű Adagio lesz. Nem is képzeled, milyen örömmel tölt el a hit, hogy időm még nem járt le és még sokat vihetek véghez…”

HAVASI SYMPHONIC ARÉNA CONCERT SHOW 2012

A 11 platinalemezzel rendelkező kortárs zeneszerző és zongoraművész HAVASI, akinek a koncertjeit az elmúlt három évben több mint 200 millióan látták világszerte, 2012. december 9-én a Budapest Sportarénában mutatja be eddigi legnagyobb zenei show műsorát, a HAVASI Symphonic Arena Show-t.
A színpadi produkcióban több mint 150 művész vesz majd részt, és a szimfonikus tételek mellett az estét a magyar festőművész munkássága előtt tisztelgő Munkácsy Ecset és Zongora produkció, a Hangszerek Csatája, a Drum and Piano, vagy az elmélyült kamara pop zenét jegyző The Unbending Trees zenekar produkciója teszi majd teljessé. A HAVASI Symphonic Arena Show különleges zenei világának köszönhetően 2013-ban európai és ázsiai sportcsarnokokban is bemutatásra kerül majd, így Magyarország első számú kulturális exportcikke lehet a jövőben.

CLASSICAL DISCOVERIES – 2

A mai este különlegessége az ophicléide, mely egy hosszú küzdelem nagyszerű eredménye, ahogyan a kontrabasszus kürtöktől a szerpenteken (azok kígyószerűen kialakított, majd egyszerűen 2-3 rét meghajlítva függőlegesen álló típusain) át végül eljutottak az első tökéletesített rézfúvós csodához, az Ophilcléide-hez. A szerpenttel való közeli rokonságra utaló hangszernév a görög ophisz (kígyó) és a kleidész (billentyűk) szavakból állt össze. A 19. század elején a nagyzenekarok legmélyebb fúvós szólamait még a régi szerpenteket felváltó basszuskürtökön játszották, de a híres párizsi hangszerész, Jean-Hilaire Asté 1821-ben bejelentett szabadalma minden addigi találmány sikerét felülmúlta. A korábbi kontrabasszus kürtöknél ésszerűbb billentyűkiosztású, sokkal precízebben megépített ophicléide kúposan táguló testére már 9–12 billentyűt applikált, amelyek segítségével az instrumentum hangterjedelme több mint 3 kromatikus oktáv volt. A mai estén Szentpáli Roland Klosé Ária és variációk című darabját szólaltatja meg a hangszeren.
Az est nyitánya Mendelssohn Szentivánéji álomhoz írt kísérőzenéjének első tétele, melyet tizenhétéves korában írt. A nyitány remek érzékkel, egyedül álló színekkel és gazdag ritmikával mutatja be a tündérvilág színeit, képeit, érzeteit, a zsongást, a mesét, ugyanakkor a benne rejlő emberit is.
Az est második részében Mozart remeke, a Haffner szerenád csendül fel. Elisabeth Haffner Salzburg nagytekintélyű és számos érdemet szerzett polgármesterének (egyben dúsgazdag nagykereskedőnek) leánya volt. Az ő esküvőjére írta Mozart 1776 nyarán a D-dúr szerenádot, de a Haffner nevet utóbb egy, ugyancsak D-dúrban írt szimfóniájával is halhatatlanná tette. A szerenád a zeneszerző e korszakában delelőjére jutott „gáláns” stílus egyik remekmívű alkotása. A szerenád fényes hangzásába, terjedelmes tételeinek (közöttük három ismét miniatűr hegedűkoncert) ünnepi pompájába csak egy ízben vegyül tragikus hang: az első menüettben, amely már hangneme révén is (g-moll) Mozart fájdalmas és baljós hangulatú tételeinek sorába illik. A mini hegedűverseny Baráti Kristóf előadásában hallható.

SZIMFONIKUS FELFEDEZÉSEK 2014

A koncert ifjú szólistája a Zeneakadémián Dráfi Kálmán és Némethy Attila növendéke. Gyöngyösi Ivettnek a 20. század egyik legnagyobb formátumú zongoraművésze, Fischer Annie a példaképe, akinek akár még a nyomdokaiba is léphet, hiszen sorra nyeri a versenyeket, kiemelkedő tehetsége egészen nyilvánvaló. A Junior Prima-díjas művész a romantikus zenében érzi igazán otthon magát.
Ezen a hangversenyen is ebbe a világba kalauzol bennünket Schumann örök szépségű zongoraversenyével. Hollerung Gábor karmester e mellé olyan alkotásokat választott, amelyek ritkán hallhatók hangversenyteremben, és amelyek érdekes módon kapcsolódnak a romantikához. A 20. század második felének alapvető fontosságú kompozíciós technikája volt a szerializmus, amelynek megszületése Anton Webern nevéhez fűződik. A barokk variációs formában írt, de Brahmsra is utaló, zenekari Passacaglia azonban korai mű, diplomadarabként született 1908-ban, a késő romantika jegyeit viseli magán, s a fiatal zeneszerző Schönbergnél folytatott tanulmányait zárta le ezzel a gyönyörű tétellel Arnold Schönberg élete végéig tanított, az Egyesült Államokba való emigrálása után is. Az általa kiindulópontnak tekintett Brahms magyaros fináléjú zongoranégyesét itt írta át zenekarra 1937-ben, az izgalmas hangzású művet a Los Angeles-i Filharmonikusok mutatták be.
Nem mindennapi műsor egy nem mindennapi tehetséggel, Magyarország egyik legdinamikusabb zenekarával – ezt kínálja ez az este.
A koncertet 18.30 órai kezdettel, Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.