SCHUMANN/PERTIS/PUCCINI

Egy Adolf Böttger nevű költő egyik verssora volt az ihletője Robert Schumann I. szimfóniájának: „Im Tale geht der Frühling auf ” – a völgyben éled a tavasz. A négy nap alatt felvázolt mű első tételében valóban az ébredező föld hangjait érezhetjük. Egy vidám, felfelé törekvő dallamvilág jellemzi, ami nem csoda, hisz életének legboldogabb időszakát éli, boldog házasságban, jó egészségben él és végre hőn áhított zenekari műveket komponál. A második tétel a harsonások nagy kedvence lehet a pianissimo hangokkal. A fináléban a szintén négy nap alatt megalkotott romantikus  Zongoradarab, a Kreisleriana utolsó témája csendül fel.
Pertis Jenő igazi muzsikus családból származó zeneszerző, édesapja Pertis Pál, korának elismert cigányprímása volt. A Budafoki Dohnányi Zenekar – korábban még Budafoki Ifjúsági Zenekarként – számos művének bemutatására vállalkozott és vitte sikerre azokat. Az Erkel-díjas muzsikus Ritornell – változatok zongorára és kamarazenekarra című művében a szerző idősebbik fia Pertis Attila működik közre zongorán. Attila feleségével Egri Mónikával együtt koncertezik Egri & Pertis Duó néven. Munkásságukért 2002-ben Liszt Ferenc-díjat kaptak.
Puccini 22 éves volt, amikor Messa di Gloria című művét komponálta, ez volt a vizsgadarabja a luccai Institutióban, ezután a milánói Konzervatóriumban folytatta tanulmányait. Ugyan a címe Messa di Gloria, de a mű hagyományos öt egységből áll, egy teljes misét alkotva. A szóló-részeket a szerző operáival ellentétben – melyekben a központi helyet a női szólamok foglalják el -, a mise szólóit kizárólag férfiak éneklik. 1880-ban adták elő először, majd a feledés homályába merült, hogy aztán 1952-ben 72 évnyi port lefújva róla ismét megszólalhasson a mű, melynek egyes részeit később viszonthallhatjuk operáiban is, a Tosca, a Manon és az Edgar című alkotásokban a Gloria, az Agnus Dei és a Kyrie dallamai bukkannak fel.

MEGÉRTHETŐ ZENE – DOHNÁNYI ERNŐ

A zenekar névadója, Dohnányi Ernő Bartók és Kodály mellett a XX. századi magyar zeneszerzés egyik legkiemelkedőbb képviselője, mindemellett pedig világszerte ünnepelt, kivételes tehetségű előadóművész volt. Gyermekdal variációi talán a legjobban mutatják meg Dohnányi zeneszerzői és zeneművészi arcait, kivételes eleganciával, könnyedséggel, szellemességgel, zenei stílusparódiákkal. A zongoraszólam nehézsége a legnagyobb versenyművekével vetekszik, Dohnányi kivételes előadóművészi képességeit mutatja, hogy még nyolcvanas éveiben is játszi könnyedséggel tolmácsolta művét.

BACH/MENDELSSOHN/HOLLERUNG

A mai estén felhangzó művek zeneszerzői között szimbolikus kapcsolat van. Mendelssohn az, aki Bach műveinek átdolgozásával, majd bemutatásával újra felfedezte Bachot az utókor és a hangversenyélet számára. Természetesen Bach azelőtt semv számított elfeledett szerzőnek, hiszen munkássága a későbbi korok komponistái számára alap és követendő példa volt.
A romantikus korszak érdeklődése Bach felé természetes volt, egyrészt felfedezte a zenéjében levő romantikus vonásokat, másrészt mindazt, ami a kor számára értelmezhetetlen és érthetetlen volt, igyekezett a saját igényei szerint feldolgozni. Mendelssohn ebben is úttörő volt, számos Bach-művet hangszerelt és gondolt újra, így például ő is írt kíséretet a d-moll chaconne-hoz. Ez a vonal a mai napig jelen van, sokan hangszerelik újra Bach műveit, az abban meglévő grandiozitást, monumentalitást és sokszínűséget a 20. századi zenekari apparátusra adaptálva. Stokowski sok művet értelmezett újra, a Bach művekkel azonban maradandót alkotott, nem csak új dimenziókat, hanem fantasztikus színgazdagságot és sok szempontból új értelmezést kölcsönzött ezeknek a zeneműveknek. A hangverseny előadásában ez is érvényre kerül: a Stokowski-féle monumentális feldolgozások után Mendelssohn műve lényegében korhű hangzással szólal meg, régizenei artikulációval és hangzásideállal.
Maga Mendelssohn a Lobgesangot szimfónia-kantátának nevezte, hiszen a kantáta kilenc tételét egy rövid, szimfonikus bevezetés előzi meg. A mű a Gutenberg-Biblia évfordulójára született, a kantáta rész szövegét a szerző zsoltárszövegekből válogatta

ZENEÉRTŐ LESZEK – A VIRTUÓZ FAFÚVÓSOK

Bemutatkozik a fuvola, az oboa, a klarinét és a fagott.

MEGÉRTHETŐ JUNIOR

ÚJÉVI KONCERT 2015

A Budafoki Dohnányi Zenekar immár hagyományosan egy különleges hangversennyel köszönti az új esztendőt. A műsorról – amely ezúttal is titok – sokat nem árulhatunk el, csak annyit, hogy az
együttes most is „komolyan” készül, hogy egy hagyományosan „szigorúan mulatságos” koncerttel örvendeztesse meg a közönségét.

BUDAFOKI ÚJÉVI KONCERT 2015

A Budafoki Dohnányi Zenekar sziporkázóan szellemes, szórakoztató újévi hangversenye a Klauzál Házban.

MEGÉRTHETŐ JUNIOR – KARÁCSONY

Csajkovszkij: Diótörő – szvit

BUDAFOKI KARÁCSONYI KONCERT

A Diótörő című balettet 1891-92-ben (az ebből készült hangverseny szvitet 1892-ben) komponálta Csajkovszkij, az E. T. A. Hoffmann novellája alapján írt librettóra. A színesen hangszerelt, dallami invencióban bővelkedő, hangulatos tánctételek előtt Kis nyitány hangzik fel, amely voltaképpen groteszk bábtáncot reprezentál. Ezután hat karaktertánc következik: Induló, Csokoládétündér tánca, Trepak, Arab tánc, Kínai tánc, Nádsíptánc. A látványos revüt a Virágok keringője című nagyszabású tánctablóval fejezi be a komponista.
Bach 21. kantátájának keletkezését homály fedi. Csak annyit tudunk, hogy először 1714. Szentháromság ünnepét követő 3. vasárnapon mutatták be Weimarban, de valószínüleg korábban keletkezhetett. Az is lehet, hogy Bach már meglévő, más művekhez tervezett tétéelekből „ollózta össze”. Akárhogy is történt egy biztos: a 21. kantáta mind terjedelmében, mind grandiózus szerkesztésében, mind zenei intenzitásában és drámaiságában kitűnik Bach kantátáinak sorából, és legnagyobb műveire emlékeztetik a hallgatót.

HAVASI SYMPHONIC ARENA SHOW 2014

A show folytatódik, következik a harmadik felvonás.

A tavaly decemberben megrendezett dupla teltházas HAVASI Symphonic Aréna Show a 2013-as év egyik legsikeresebb magyar koncertje volt, és ezzel a világ zenei élvonalába is bekerült.

A legnagyobb zenei produkciókat rangsoroló BILLBOARD TOP 100-as listán a HAVASI Symphonic a 16. helyre került, a zeneipar másik legjelentősebb kiadványa, a POLLSTAR magazin pedig a 9. helyre rangsorolta.

A magyar szuperprodukció ezzel olyan világsztárok koncertjei között kapott helyet, mint Bon Jovi, Justin Timberlake, a Depeche Mode vagy a Linkin Park.

Nagyobb, látványosabb produkció

HAVASI és alkotótársai az idén is lázasan dolgoznak fantasztikus újítások megvalósításán, hogy a grandiózus koncert show minden tekintetben felvehesse a versenyt a világhírű szuperprodukciók minőségével.

Egész évben rengeteg kreatív és művészeti szakember dolgozik együtt azon, hogy a közönségnek életre szóló, lélegzetelállító audiovizuális élményben lehessen része a koncert napján.

Nem megszokott élmény

A monumentális produkció megalkotásában egy 450 fős háttércsapat működik közre. A hatalmas színpadot 80 technikus és építőmunkás, továbbá 20 ipari alpinista közel 3 teljes napon át, 6000 munkaóra alatt fogja felépíteni, miközben csak a világításhoz 5000 méter kábelt használnak majd fel. Az elképesztő látványvilág létrehozásában óriási szerepet játszik a különleges,
300 négyzetméteres tűéles képernyő a színpad mögött. A hatalmas technikai apparátus 9 kamionnal érkezik majd meg a helyszínre december elején.

Lesz meglepetés

A sztárvendégek és aktuális hírek bejelentése folyamatosan történik HAVASI hivatalos Facebook oldalán és honlapján:

www.havasi.eu