Évről évre az ország minden tájáról, sőt határainkon túlról is több száz kórusénekes gyűlik össze, hogy több hónapos felkészülést és egy intenzív kórushétvégét követően a zeneirodalom legjelentősebb alkotásait szólaltassák meg Hollerung Gábor vezetésével. A kezdeményezést az éneklés iránti szenvedély vezérli, amely olyan fontos szerepet tölt be az amatőr kórusok életében, hogy még a pandémia alatt is meg tudott valósulni. Idén Händel Izrael Egyiptomban című nagyszabású oratóriuma kerül terítékre.
Georg Friedrich Händel 1738 őszén írta Izrael Egyiptomban című bibliai oratóriumát, melynek szövegét a Messiás librettistája, Charles Jennens állította össze. A darabot saját munkatempójának megfelelően egy hónap alatt írta meg, s a következő évadban a Saul mellett ennek bemutatása volt a szezon kiemelkedő eseménye, párdarabjával ellentétben azonban a mű nem aratott osztatlan sikert a korabeli angol közönség körében, alighanem a kórustételek túlsúlya miatt. A 19. században viszont rendkívül kedveltté vált Händel alkotása, s mint a történészek feljegyezték, éppen a kórus jelentős szerepe miatt. Ebben a maga nemében egyedülálló műben valósítja meg Händel a kórusoratórium mintapéldáját: tizenkilenc kórustétel, mindössze négy áriával és három duettel. Nem véletlenül hívják „kórus-eposznak”. A kiválasztott nép Egyiptomból való kivonulását megzenésítő, nagyszabású kompozíció páratlan leleménnyel festi meg a zenében a tíz csapást, és lenyűgöző ívet jár be a Józsefet gyászoló első résztől a zsidók megszabadulásuk fölött érzett örömét és az Úrhoz szóló hálaénekét ábrázoló harmadik részig. Hangversenyünkön a mű második és harmadik része hangzik el.