A XVII. Budapesti Nemzetközi Kórusverseny nyitóhangversenyén a kiváló magyar zeneszerző, Gyöngyösi Levente egy hangszerkíséretes kórusműve, valamint David Fanshawe különleges, afrikai népzenét és klasszikus zenét ötvöző miséje, az African Sanctus hangzik el.
A Budapesti Nemzetközi Kórusverseny több mint 30 éves múltra tekinthet vissza, 1988-ban került első alkalommal megrendezésre. Az április 14 – 17. között zajló versenyen és fesztiválon mintegy félszáz magyar és nemzetközi kórus vesz részt.
Az esemény nyitókoncertjén először Gyöngyösi Levente In te, Domine, speravi című kórusműve csendül fel, melynek ősbemutatója 2018-ban volt éppen a Müpában. A darab a 70. zsoltár egy részletének a megzenésítése, az Istenbe kapaszkodó reményt énekli meg, a szerzőtől megszokott közérthető stílusban.
A hangverseny második részében David Fanshawe (1942-2010) angol zeneszerző, népzenetudós, felfedező legismertebb műve, az African Sanctus (1972) hangzik el. Fanshawe 1969 és 1972 között utazta be Afrikát, mindvégig első sorban a zenei, kulturális felfedezés vágya hajtotta.
Utazásai során együtt élt, együtt lélegzett az ott élőkkel, osztozott örömükben, bánatukban, részt vett szertartásaikon, betekintett ‘kulisszatitkaikba’. Afrikai gyűjtéseiből született meg az African Sanctus, ez a rendkívül izgalmas zenemű, melyben eredeti afrikai hangfelvételeket kombinál élő zenével. A mű érdekessége, hogy a mise szövegeire komponált dallamok az eredeti afrikai dallamok fölött, azokkal egyidőben szólalnak meg; többek között egy muszlim imával kombinálja a kórus Kyrie tételét.
Gyöngyösi Levente: In te Domine speravi
David Fanshawe: African Sanctus
Rácz Rita – szoprán
Megyesi Schwartz Lúcia – mezzoszoprán
Bakos Kornélia – alt
Balog József – zongora
Réman Zsófia – fuvola
Kószás Ágnes – cselló
Pro Musica Leánykar (karigazgató: Szabó Dénes)
Budapesti Akadémiai Kórustársaság
Budapesti Lantos Kórus (karigazgató: Gerenday Ágnes)
Vezényel: Hollerung Gábor