Megérthető JUNIOR – ÜNNEPEK A JAZZ-BEN

Az idei sorozatunkban Puskás Csaba és a Budafok Big Band a jazz ünnepeibe, big band-re írott ünnepi zenékbe ad mélyebb betekintést.

SZIMFONIKUS FELFEDEZÉSEK – OROSZ SZÁZADFORDULÓ

A huszonnégy esztendős Balázs János rendkívüli tehetségű zongoraművész. Különleges képességeit versenyeredményei is mutatják, amelyek között megtalálható mindössze tizenhat éves korából a pécsi Liszt-verseny első díja, továbbá az egyesült államokbeli Aspenben megrendezett rangos nemzetközi zongoraverseny első díja és a magyarországi Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny harmadik helyezése. A Junior Prima-díjas művész 2010-ben – egyedülálló magyarországi turné keretében – tizenhat hangversenyen eljátszotta Chopin összes zongoraművét, beleértve a két zongoraversenyt is.

Balázs Jánoshoz a romantikus zongorairodalom virtuóz és lírai alkotásai állnak igazán közel; lenyűgöző technikájára Rachmaninov ritkán játszott III. zongoraversenyében is nagy szükség lesz. Hollerung Gábor nem véletlenül választotta vendégművésznek, hiszen a Budafoki Dohnányi Zenekar gyakran dolgozik fiatalokkal, s maga is csupa fiatalból álló együttes. A dirigens a zene közvetlenségét, testközelségét hirdeti, mondván, az előadók eltávolítják a zenétől a közönségüket azzal, hogy művészetüket misztifikálják, megértethetetlennek, különlegesnek állítják be, és azt sugallják, hogy komolyzenét csak „lábujjhegyen”, lélegzetvisszafojtva szabad hallgatni. A Hollerung Gábor irányította koncerteken a muzsika közvetlen, érzékekre ható ereje nyilvánul meg, s ez a hatás a vérbő romantikus alkotások esetében egészen rendkívülinek ígérkezik.

A koncertet 18.30 órai kezdettel Előhang címmel beszélgetés előzi meg, amelyen a fellépő művészekkel és a műsoron szereplő művekkel ismerkedhetnek meg közelebbről az előadásra jeggyel rendelkezők.

Rendező: Művészetek Palotája

 

MOZART/DVORÁK/BEETHOVEN/VASILIJEVA

1786 áprilisában, fél esztendei munka után fejezte be Mozart a Figaro házassága című olasz nyelvű vígoperát, amelynek szövegét Beaumarchais komédiája nyomán Lorenzo da Ponte írta. A bemutatót – hosszas huzavona, a szokásos intrikákat is meghaladó nehézségek és a darab forradalmi mondanivalója miatt támadt aggályoskodások legyőzése után – 1786. május 1-én tartották a bécsi Burgtheaterben.

A Figaro házassága című operához a nyitányt – szokásához híven – utólag írta Mozart, ez esetben azonban a nyitány zenéje nem áll kapcsolatban magával a darabbal, csak annak hangulatát, a „bolond nap” zűrzavarát, mámorát és életigenlését tükrözi.

Az a-moll hegedűverseny Antonín Dvořák három versenyműve közül időrendben a második. Megírásához a kezdő impulzust Johannes Brahms adta, aki a cseh zeneszerzőt neves kiadója, Nikolaus Simrock figyelmébe ajánlotta. Ő az 1870-es évek végén Dvořak több szláv ihletésű művét is megjelentette, ám a hegedűversenyt csak azzal a feltétellel volt hajlandó kiadni, hogy azt előbb a kor első számú hegedűse, a magyar származású Joseph Joachim hegedűtechnikai szempontból is jóváhagyja. Az 1879 kora őszén befejezett concertót Dvořák tehát rögtön elküldte Joachimnak, majd e szavakkal tájékoztatta kiadóját: „Joachim úr kívánságára átdolgoztam a hegedűversenyt – egyetlen ütemet sem hagytam érintetlenül. A teljes mű más arculatot kapott. Megtartottam a témákat, és újakkal is bővítettem őket, de a mű koncepciója más, mint eredetileg volt. A harmóniák, a hangszerelés, a ritmika – minden új benne”.  Az a-moll hegedűversenyt végül 1883. október 14-én a prágai Nemzeti Színházban mutatták be, s – bár Joachim végül sosem adta elő – a zeneszerzőnek elégtételül szolgálhatott, hogy másfél hónappal később Hans Richter is műsorra tűzte a Bécsi Filharmonikus Zenekar koncertjén.

Megérthető JUNIOR – TEMPLOMI ÜNNEPEK

A keresztény kultúra közösségi ünnepei évszázadokon keresztül a vallás, illetve a hit ünnepeihez kapcsolódtak. Ezeknek az ünnepeknek nélkülözhetetlen része lett a zene, így a szertartásokon az alkalomhoz illő hangulatú és hangszer-összeállítású művek szólalnak meg, amelyek az ünnephez illően sajátos, állandó illetve változó tételekkel rendelkeznek. Természetesen életünk számos ünnepe is évszázadokon keresztül a templomokhoz kötődött, legyen az egy esküvő, egy temetés vagy egy koronázás. A mai hangversenyen a templomi ünnepek zenei életébe fogunk mélyebb betekintést nyerni.

BRAHMS/KOVÁCS/BEETHOVEN/HOLLERUNG

Évadnyitó hangversenyünkön hallhatnak klasszikus műveket, illetve klasszikus igényű kortárs szimfóniát is. Nem véletlen a nyitány választása, hiszen ez az év zenekarunk számára igazi ünnep: ebben az évadban ünnepeljük a zenekar alapításának 20. évfordulóját.

A koncertet tehát Brahms Akadémiai Ünnepi Nyitánya nyitja, melyet a szerző a Boroszlói Egyetemnek dedikált hálából, hiszen díszdoktorrá avatták. Bár a zeneműnek az Akadémiai Ünnepi Nyitány címet adta, egyszerűbben csak Janicsár-nyitány néven emlegette az együttesben felhangzó nagydob, cintányér és triangulum hangzása miatt. A nyitány zenéje egyáltalán nem méltóságteljes, érezhetően közelebb áll a diáksághoz, mint a tudós professzor urakhoz. Brahms jókedű gondtalansággal halmozta fel benne a zenei témákat, nem feledkezve meg a hatásos befejezést képező Gaudeamus igitur motívumról és több, népi eredetű diákdal felidézéséről sem.

A nyitányt követően Kovács Zoltán, fiatal magyar zeneszerző I. szimfóniáját hallhatják, mely méltán kapott helyet két nagy elődje művei mellett. Másrészt a szerző, aki a fiatalabb zeneszerző generáció egyik legtehetségesebb tagja, maga is játszott zenekarunk fagott szólamában, így a jubileumi év alkalmából büszkén mutatjuk be szimfóniáját. Kovács Zoltán rendkívül szuggesztív zenét ír, művészetében sok szempontból a tanári generáció (Vajda János, Orbán György) filozófiáját követi, amely természetes elemként marad hű az előző évszázadok zenei hagyományaihoz és a 20. század kollektív zenei emlékezetéhez. Szimfóniája egy igazi nagyzenekari alkotás, amely minden hangszercsoport számára igényes feladatot ad, a közönségnek pedig egy romantikus igényű szimfónia élményét ígéri.

Kovács Zoltán szimfóniáját követi a nagy előd, Beethoven legismertebb kompozíciója, az V. szimfónia. Nevét magától a szerzőtől kapta, aki a legenda szerint azt mondta a nyitótémára: „Így zörget a sors az ajtón”. Lehet azonban, hogy közismertségének titka a nyitótéma egyszerűségében, bárki által könnyű énekelhetőségében rejlik.

Bár a zeneköltő feltehetően nyomban az Eroica után belekezdett a c-moll szimfónia komponálásába, számos vázlatot készített, majd váratlanul abbahagyta ezt a munkát, és megírta a B-dúr szimfóniát, amely ily módon szimfóniái sorában a negyedik helyre került. Az V. szimfónián tehát tulajdonképpen négy esztendeig, 1804-től 1808-ig dolgozott Beethoven. A munka java részét 1807-ben végezte. A szimfónia bemutatója 1808. december 22-én zajlott  a Theater an der Wien-ben rendezett monumentális szerzői est ( „akadémia”, ahogy akkoriban nevezték) keretében, melynek műsorán az V. és VI. szimfónia, a C-dúr mise néhány tétele, a G-dúr zongoraverseny, egy ária és a Karfantázia szerepelt. A szimfónia ajánlása ugyanannak a Razumovszkij grófnak szól, akinek nevét az 59-es opuszszám alatt összefoglalt három vonósnégyessel tette halhatatlanná a zeneszerző.

BUDAFOKI PEZSGŐ- ÉS BORFESZTIVÁL 2012

Budafok-Tétény és testvérvárosai – VARSÓ

A mai estét a kerület lengyel testvérvárosának, Varsónak ajánljuk. Az első műsorszám kortárs mű, Vajda János tollából, aki a zenekar egyik házi szerzőjének számít már. Hollerung Gábor pedig a Vajda-életmű egyik igaz értője és propagátora. Ezt annál is inkább jó szívvel teheti, mert a közönség is mindig  örömmel fogadja Vajda műveit, amelyekben mindig tetten érhető a homo ludens, a Vajdára oly jellemző fanyar humor és egy pátoszt látványosan kerülő, ám mégis mély érzelmesség. Addinsell leginkább filmzenéiről vált ismertté, és a mai estén felhangzó Varsói koncert című, egytételes zongoraversenye is egy filmhez készült: a Suicide Squadron (Öngyilkos osztag) főhőse egy lengyel pilóta, aki egyben amatőr zongorista is. A film készítői először Rachmaninovot kérték fel a filmzene megírására, de nem tudtak megegyezni, így Addinsell, brit zeneszerző kapta a megbízást.

Az est zárószáma Csajkovszkij III. szimfóniája, mely több szempontból is unikum a szerző életművében: egyrészt ez az egyetlen dúrban írott, másrészt az egyetlen öt tételes szimfóniája. A lengyel melléknevet az utolsó tétel lengyel táncritmusa miatt akasztották rá az első londoni bemutató alkalmával.

HAYDN: TEREMTÉS

Haydn 1791–1792-ben és 1794–1795-ben járt Angliában, ahol megismerkedett a helyi zenei élettel, és több Händel-mű, többek között oratóriumok előadásain is részt vett.

Haydnt lenyűgözték Händel oratóriumai, és – noha korábban már írt oratóriumot – a kórus alkalmazása, a zenekar, a kórus és szólóének felhasználásának a drámai hatás szolgálatába állítása újszerű élményt adott számára. Peter Salomon, Haydn első angliai útjának szervezője, megmutatta neki Thomas Linley (1733–1795) költő szövegét (The Creation of the World, A Világ teremtése), ami John Milton Elveszett Paradicsom című műve nyomán született. Ezt a szöveget már Händel is megkapta, de ő túl aprólékosnak, részletezőnek találta a szöveget, ezért nem foglalkozott vele.
Haydnt viszont éppen a részletesen megírt természeti képek ragadták meg, ezért hazavitte magával Bécsbe. Ott Gottfried van Swieten báró, diplomata, irodalmár, a bécsi zenei élet egyik központi alakja fordította le németre, és néhány zsoltáridézetet is hozzáfűzött. Bécsen kívüli első előadására 1800. március 8-án, Budán került sor Haydn vezényletével, József nádor és Alekszandra Pavlovna Romanova esküvői-születésnapi ünnepségei keretében. A darab annyira népszerű volt Magyarországon, hogy 1820-ban utcát neveztek el róla – tévesen fordítva: a budapesti Alkotás utcát.

A zenemű három énekes szólistát (szoprán, tenor és basszus) és egy teljes vegyeskart foglalkoztat. Összesen 34 számból áll. Az első rész a teremtés első négy napjáról, a második az ötödik és hatodik napról, míg a harmadik rész az első emberpárról, Ádámról és Éváról szól.

A zenemű ezen az estén, a bérletsorozat hagyományainak megfelelően, vetítés kíséretében csendül fel.

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Zenedoboz – Oratorikus zene

16. rész Oratorikus zene

Az oratórium műfaja lényegében egyszerre született az operával, az 1600-as évek elején. Hollerung Gábor elárulja a Zenedoboz ORATORIKUS ZENE című epizódjában, hogy mi a különbség és mi a hasonlóság a két műfaj között. A zenei példák révén pedig megismerhetjük a műfaj legkiemelkedőbb alkotásainak részleteit is.

AZ EPIZÓDBAN ELHANGZIK:

Händel: Messiás
Bartók: Cantata Profana
Orff: Carmina Burana

KÖZREMŰKÖDIK:

Varga Donát – tenor
Országos Egyesített Énekkar
Budafoki Dohnányi Zenekar, vezényel: Hollerung Gábor

Hollerung Gábor ismeretterjesztő zenetanodája epizódonként egy-egy zenei témát taglal, felölelve a zenetörténet teljes spektrumát. A tizenkét perces részekből álló előadás-sorozat negyven epizódon keresztül, akár tízéves kortól élvezhető, színes, változatos módon avatja be nézőit a zene teljességébe.

A sorozatról bővebben itt olvashat: https://bdz.hu/zenedoboz/

MENDELSSOHN/BEETHOVEN/OLÁH/VÁSÁRY

Mendelssohn a Szentivánéji álom nyitányát 17 éves korában írta, a shakespeare-i vígjáték teljes kísérőzenéjét másfél évtizeddel később illesztette hozzá. Ennek ellenére, már a nyitány megírásakor, még félig gyermekként, vagy tán éppen ezért, sikerült megragadnia a tündérvilág illúzióját. A nyitány egyedülálló zenekari színei, fantáziadús ritmusai pompását kelti életre a tündérvilág meseszerűségét, a helyszínt adó erdő zsongását, valamint a drámában megjelenő szereplők jellemét.

Mendelssohn hegedűversenye a műfaj egyik kiemelkedő alkotása, mely a szerző életművének egyfajta örökségeként is értelmezhető. Életre kelnek benne Oberon tündérei és koboldjai, mely az est nyitányaként említett zenemű féktelen vidámságát és meseszerűségét idézi, de ugyanúgy jelen van benne a felhőtlen érzelmek, a Mendelssohnra annyira jellemző kicsit melankolikus, de zavartalan harmónia áradó dallamvilága is.

Beethoven kilenc szimfóniáját szinte kultikus imádat övezi. Kilenc szimfónia – kilenc karakter – mondhatnánk. Ha ez az összes szimfóniára nem is igaz, a hetedikről mindenképpen elmondhatjuk: táncos karaktere van. Richard Wagner „a tánc apoteózisának” nevezte, Bartha Dénes szerint az antik görög művészet és eszmevilág, a szüntelen napfény és derű ihlette meg Beethovent. A “Hetediknek” nincs igazi lassú tétele, valamennyi tételében a ritmikus elem uralkodik, ez adja táncos karakterét. Emellett mind a négy tételben meghatározó fontosságú az egy hosszú és két rövid hangból álló ritmusképlet, melyet a görög időmértékes verselésben daktilusnak nevezünk.