A VIRTUÓZ FAFÚVÓSOK
ZENEÉRTŐ LESZEK
A fuvola, az oboa, a klarinét és a fagott
ZENEÉRTŐ LESZEK
A fuvola, az oboa, a klarinét és a fagott
A 11 platinalemezzel rendelkező kortárs zeneszerző és zongoraművész HAVASI, akinek a koncertjeit az elmúlt három évben több mint 200 millióan látták világszerte, 2012. december 9-én a Budapest Sportarénában mutatja be eddigi legnagyobb zenei show műsorát, a HAVASI Symphonic Arena Show-t.
A színpadi produkcióban több mint 150 művész vesz majd részt, és a szimfonikus tételek mellett az estét a magyar festőművész munkássága előtt tisztelgő Munkácsy Ecset és Zongora produkció, a Hangszerek Csatája, a Drum and Piano,
vagy az elmélyült kamara pop zenét jegyző The Unbending Trees zenekar produkciója teszi majd teljessé. A HAVASI Symphonic Arena Show különleges zenei világának köszönhetően 2013-ban európai és ázsiai sportcsarnokokban is bemutatásra kerül majd, így Magyarország első számú kulturális exportcikke lehet a jövőben.
Ez a szimfónia, amely 1773-ban Salzburgban született, voltaképpen nyitány: három összefüggő tételből áll. A művet – nyilván Mozart beleegyezésével – Johann Böhm színtársulata nyitányként alkalmazta a „Lanassa” című színdarab előtt. (Ugyanennek a műnek utolsó felvonásában megszólaltatták a Thamos kísérőzenéjét is, természetesen a körülményeknek megfelelő, leegyszerűsített összeállításban.) A darabbal egy időben keletkezett még néhány hasonló szerkezetű mű, amely ismét sinfonia, azaz olasz stílusú nyitány, és nem a bécsi klasszikus értelemben vett négytételes szimfónia műfajába tartozik. Ezeket a műveket nyilván megbízásból írta Mozart, amit olaszországi útján kapott egy sorozat sinfonia komponálására, és amely megbízásnak Salzburgba visszatérve tett eleget.
Az Esz-dúr nyitányszimfónia miniatűr drámának is beillenék, olyan mozgalmas, „cselekményes” és tervszerűen felépített a három tétel egymásutánja. Lassú tételében az olaszoktól tanult ellenpont technikáját alkalmazza a zeneszerző, hangszerelésében azonban Joseph Haydn példáját követi. Ez a tétel (a kis g-moll szimfóniával ellentétben) nem lírai pihenő, hanem izgatott és szenvedélyes deklamáció: karakterét egyébként c-moll hangneme is meghatározza.
A Ceremony of Carols („Karácsonyi szertartás”) című gyermekkórusra és szóló énekhangra írt tizenegy rövid, hárfakíséretes kórusművét Britten 1942-ben komponálta annak a hajónak a fedélzetén, amelyen Amerikából hazatért Nagy-Britanniába. A dalszövegek Gerald Bullett versgyűjteményéből származnak. A gyermekhangok Britten örökre elveszett gyermekkorára emlékeztetnek, a szövegek a gyerekek téli magányosságról, a születésről és az elmúlásról szólnak, a hárfa azonban a megújulást, a közeledő tavaszt idézi.
Csajkovszkij Diótörőjének részleteivel, valamint a Riederauer Richárd hangszerelte karácsonyi dalfüzérrel kívánunk békés karácsonyi ünnepeket budafoki hallgatóinknak!
A Dohnányi Zenekar és a Klasszik Rádió tavaly decemberi, nagy sikerű Cinemusic hangversenyének folytatása, új zenékkel, új filmekkel, sztárvendégekkel.
Ez esetben azonban a kedves közönségünk is részt vehet a műsor alakításában, hiszen a Klasszik Rádió honlapján szavazhatnak arra a zeneszámra, amit a fentieken kívül szívesen hallanának.
A felvilágosodás kora után az európai kultúrában egy lényeges új elem jelenik meg: az egzotikum fogalma. A zárt európai keresztény gondolkodás meglepett érdeklődéssel szemléli az eddig ismeretlen, más kultúrákat, tradíciókat. A romantikus korra kialakuló műveltségi területek sokszor hasonlóan hatnak egymásra: különösen az éghajlati sajátosságok miatt sajátos életmódú, hagyományú és tradíciójú mediterráneum lesz vágyott célpontja Európa szinte minden művészének. Így a XIX. században fokozatosan megsokasodnak a spanyol illetve olasz tematikájú művek – idegen zeneszerzők tollából. Az élet különös fintora, hogy a spanyol illetve az olasz folklórt feldolgozó darabok közül pont ezen idegen szerzők tollából származnak a leghíresebb, legismertebb alkotások.
A mai este nyitószáma Weiner népszerű, magyaros hangú kompozíciója a szerző első művei közül való. A klasszikus formák kiváló ismerője, a későbbi évtizedek legendás hírű tanítómestere, a hangszeres szólisták és kamarazene együttesek nemzetközi hírű professzora zenekari műveiben virtuóz módon alkalmazta a verbunkoszene, a “jó, alapos csárdás” magyaros fordulatait.
Zenekarunk 20 éves jubileuma alkalmából kiváló klarinét szólamvezetőnk, Szepesi Bence mutatkozik be Ante Grgin klarinétversenyében. A szerb zeneszerző és klarinétművész sziporkázó virtuozitású versenyműve igazi kikapcsolódást nyújt a koncertlátogatóknak.
A hangverseny második felében César Franck d-moll szimfóniáját hallhatják. Franck élete utolsó éveiben (1886-88-ban) írta egyetlen szimfóniáját. Ez a mű – bár szerzője egész életén át a hagyományok őrzőjének bizonyult – nem a klasszikus négytételes formát, hanem Liszt szimfonikus költeményeinek formavilágát tekintette mintaképnek. Három, meglehetősen lazán formált tételét tematikus rokonság kapcsolja össze. Az első tétel – ugyancsak Liszt nyomdokain haladva – igen érdekesen mutatja be ugyanannak a zenei gondolatnak többféle megjelenési formáját. A második tétel a szimfóniák hagyományos scherzóját és lassú tételét egyesíti. A hangulatos darabot szép hangszerszólók jellemzik. A finálé az előző két tétel zenei anyagát dolgozza fel mozgalmasan, színesen és hatásosan.
„Az operák operája” – így szerepel a köztudatban az a „játékos dráma” (dramma giocoso) megjelölésű mű, amelyet Mozart Lorenzo da Ponte szövegére 1787-ben írt. A nyitány komponálása – Mozart szokása szerint – ezúttal is utoljára maradt: épp a bemutatót megelőző éjjel írta a zeneszerző. A nyitány zenei anyagáról szólva: vitatott kérdés, összefügg-e magával a drámával. Hangulata, atmoszférája viszont minden vitán felül azonos az operáéval.
Az 1806-os esztendő a remekművek egész sorával gazdagította a zeneirodalmat. Ekkor keletkezett Beethoven Harminckét zongoravariációja, G-dúr zongoraversenye, Hegedűversenye, a III. Leonóra-nyitány és a Razumovszkijnak ajánlott három vonósnégyes. Ami a szimfóniatermést illeti, csaknem három év telt el az Eroica megalkotása óta. Ezen idő alatt Beethoven több vázlattal foglalkozott, megvalósításra azonban az a szimfóniaterve került, amely mintegy ellentétpárja a Harmadiknak és könnyed, vidám hangulatát tekintve inkább a Másodikhoz áll közel. Így kívánta ezt az alkotás ritmusa, a belégzés feszültségét szükségképpen feloldó, megkönnyebbült kilégzésé, a várakozásteljes disszonanciára törvényszerűen következő megnyugtató konszonancia esztétikai folyamata. Ennek a folyamatnak a szükségességét nyilván maga a zeneköltő is átérezte, mikor váratlanul félbeszakította c-moll (V. „Sors”) szimfóniájának komponálását, és szinte egyvégtében írta meg a IV., B-dúr szimfóniát. A finálé mozgalmas tizenhatod menetei Haydn hasonló hangnemű londoni szimfóniájának hatásáról vallanak, nemcsak azért, mert perpetuum-mobileszerű egyenletes lüktetésük úgyszólván mindvégig betölti a tételt. A befejezés humoros ötlete is Haydnra vall: felnagyított kottaértékekben, lassítva és apró részleteikre bontva a főtéma zenei anyagának karikatúráját halljuk.
Ezek után mi más lehetne a hangverseny zárószáma, mint egy Haydn-mű. A mesternek méltán legismertebb zongoraversenye, e műfajban valóban legremekebb alkotása nyomtatásban 1784-ben jelent meg. A szólóhangszer technikája és hangzási effektusai a modern kalapácszongorára utalnak. Az első tétel szonátaformájú szerkezete módot nyújt a komponistának a szimfóniákban mesteri tökélyre fejlesztett motivikus technika alkalmazására. De ragyogóan él ezzel az eljárással a lassú tételben is, ahol a kezdet jelentéktelennek tűnő kopogó motívumából fejleszti ki a szólóhangszer és a zenekar párbeszédét. A finálé népszerű, „magyar módra” írt rondójában két érdekes moll-epizódot hallhatunk, ezek közül a másodikat méltán tekinti Karl Geiringer a beethoveni zenei gondolkodás előhírnökének.
Új ZenePlusz bérletünk műsorába kimondottan olyan műveket válogattunk, amelyeknél a megszólaló zenékhez valamely társművészet (film, tánc, színház, homokanimáció) társul. A sorozatból természetesen nem maradhat ki a film: az első előadás a zene és film kapcsolatára helyezi a hangsúlyt. A hangverseny első felében Händel Izrael Egyiptomban című oratóriumának I. részét, azaz a 10 csapást hallhatják, mely részlet képszerűségével jól egészíti ki a filmzenés második részt.
Az oratórium műfaja lényegében színpad és szcenika nélküli opera, melynek középpontjában emberi konfliktusok, drámai szituációk állnak. A händeli oratórium hihetetlen magasságokba emelte ezt a műfajt, kiemelt szerepet kapott bennük a képszerűség. A bibliai 10 csapás történetét Händel a korszak nyelvezetéhez képest szokatlanul plasztikus drámaisággal, szinte megelevenedő képszerűséggel ábrázolja. Ebben persze minden akkor ismert hatásos eszközt felhasznál: a kétkórusos hangzást, hangutánzó effektusokat, és a modern filmtechnikából ismert vágástechnikán alapuló drámai váltásokat.
A hegedű, a brácsa, a gordonka és a nagybőgő.