LISINSKI/BUJTÁS/HAYDN/BEETHOVEN

Vatroslav Lisinski Ignatius Fuch néven született német zsidó családba, később nevét azonban horvátosította, és munkásságával a horvát nemzeti kultúra szószólója lett. Porin című operája is a horvát nemzeti opera egyik példája. Ma esti hangversenyünket ezen opera nyitányával indítjuk.
Haydn ma este felcsendülő, rendkívül népszerű versenyművet hosszú ideig az Esterházy-zenekar gordonkásának, Anton Kraftnak tulajdonították, mivel az eredeti kézirat csak néhány évtizeddel ezelőtt került elő. Gordonkaszólama egyaránt igényli a muzikalitást és a virtuozitást, ugyanakkor a forma épületének is fontos tartópillére. Az első tételt terjedelmes tutti vezeti be, amely bemutatja a témákat, a főtéma azonban megtartja a barokk versenyművek ritornelljének funkcióját, emlékeztető, mottó jellegét. Ennek a témának jellegzetes fordulatát használja fel a lassú tétel tematikája is, a finálé pedig táncos-népies rondó. A versenyművet zenekarunk szólamvezetőhelyettese, Helecz Dániel szólaltatja meg.
Beethoven II. szimfóniáját 1803 áprilisában mutatták be a bécsi Theater un der Wien-ben, Beethoven vezényletével. Ha tekintetbe vesszük, hogy 1802. október 6-án kelt a zene történetének egyik legtragikusabb dokumentuma, az úgynevezett Heiligenstadti végrendelet, amelyben Beethoven – reménytelen fülbajának tudatára ébredve – mindörökre búcsút mond a boldogságnak, sőt, magának az életnek is, úgy a D-dúr szimfónia keletkezésének körülményeit éppenséggel nem nevezhetjük derűseknek. Pedig a mű csak úgy szikrázik az életörömtől, humortól és az optimizmustól! A mű harmadik tétele ezúttal már nyíltan viseli a Scherzo címet, a szerző valóban tréfát űz a villanásnyi motívumokkal, amelyeknek megmegszakadó menetét váratlan piano-forte, sőt, piano-fortissimo meglepetésekkel tetézi. A fináléban még fokozni tudja ezt a dallamforgácsokkal való szellemes játékot, itt azonban a féktelen vidámság mögött olykor ijesztő mélységek is feltárulnak: felhívja figyelmünket, a komédia közvetlen közelében rejtező tragédia örök lehetőségére is.

A PORT.HU BEMUTATJA: FILMHARMONIKUSOK 2014

A nagysikerű filmzene produkció ezúttal a Port.hu rendezésében látható-hallható a Művészetk Plaotájában. A 2013-as telt házas koncert sikere ismétlést követelt, így a Budafoki Dohnányi Zenekar ismét a Müpa koncertpódiumára idézi a legnépszerűbb filmzenéket. A hangverseny- és vetítőtermek világának gyümölcsöző egymásra hatása voltaképpen annak köszönhető, hogy a filmgyártás felemelkedésének időszaka a nagyzenekari színekben rejlő lehetőségek már-már szemérmetlenül fantáziadús kiaknázásának korára esett. Hollywood szinte kiapadhatatlan inspirációs forrásra lelt az előző századforduló szimfonikus alkotásainak dús hangzásában. Áradó melódiákban és a hangszerelésben rendkívül hatásos módon alkalmazzák a klasszikus repertoártól örökölt elemeket a filmek tartalmához és látványához egyaránt, nem is beszélve a konkrét zenei idézetek atmoszférateremtő hatásáról, amelynek lehetőségeivel a mozgókép szintén szívesen játszik, otthonossá, könnyen érthetővé és tetszetőssé varázsolva a mozi élményét a közönség számára. A Budafoki Dohnányi Zenekar és vezetője, Hollerung Gábor régóta kiváló érzékkel mutatja fel ennek a különleges kapcsolatnak a szépségét.

FEKETE/STRAUSS/SCHUBERT/ PATERNOSTRO

Fekete Gyula Liszt-operájának (Excelsior!) hangversenytermi változata a darab remekbeszabott sűrítménye. A szvit – fogalmazott egy kritikusa – a teljes mű „zenedrámai ívének vetülete. A darab Szent Erzsébet pasztorális zenéjével indul, majd Liszt inasának burleszkszerű jelenetével folytatódik. Utolsó előtti állomásként Liszt imáját hallhatjuk, a befejezés pedig egy káprázatba tűnő, földi perspektívából szürreálisnak ható apoteózisban teljesedik ki. A szvitből feltűnően hiányoznak a mellékszereplőket – a pápát, a bíborost, Carolyne hercegnőt, Wagnert és Cosimát – megidéző zenei részletek”. Áttételesen ugyan, de Cosima mégiscsak jelen lesz a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertjén. Ő volt ugyanis az, aki éles szemmel meglátta, hogy Richard Strauss szimfonikus Költeményének hőse maga Strauss: „úgy érzem, hogy Don Juanjában több van az Ön személyéből, mint amit a szereplők Önnek mondanak”. S vajon ki lehet a „hőse” Schubert korszakos
szimfóniájának, ha nem maga a szerző, aki a darab bemutatásának legkisebb reményétől nem zavartatva olyan döbbenetes dimenziókba álmodta elődei – Haydn, Mozart és Beethoven – kedves műfaját, mint őelőtte senki. E dimenziókba a későbbiekben sem sokan merészkedtek. A koncert karmestere a bécsi születésű Roberto Paternostro. Hans Swarowsky, Ligeti György, Christoph von Dohnányi egykori növendéke és Herbert von Karajan berlini asszisztense a legutóbbi időben a formabontó rendezéseiről elhíresült Wagner-dédunoka, Katharina Wagner közeli munkatársa.

MEGÉRTHETŐ ZENE – GYÖNYÖR ÉS GYÖTRELEM BIRODALMA

A Don Juan történet számtalan értelmezésében egy dolog feltétlenül közös: Don Juan az örök emberit, a világmindenség birtoklásának vágyát szimbolizálja, egyben a férfiúi szerelem parttalanságát jeleníti meg. Érdekes, hogy valamennyi igazán kiemelkedő Don Juan-megfogalmazás bizonytalanságban hagyja a hallgatót a főhős elkárhozását illetve megdicsőülését illetően.

ZENEÉRTŐ LESZEK – A VIRTUÓZ FAFÚVÓSOK

Bemutatkozik a fuvola, az oboa, a klarinét és a fagott

Megérthető JUNIOR – CARMEN

Zemplén Festival Closing Concert: Mozart – Don Giovanni

Wolfgang Amadeus Mozart’s two-act Don Giovanni was premièred in Prague more than 220 years ago, but the Don Juan theme itself had been on the agenda for a good four centuries, with dozens of writers attempting to adapt it. But the most enduring, and of all, the most outstanding version is that of Lorenzo Da Ponte’s libretto and Mozart’s music. Although the original storyline is full of unexpected twists and turns, András Hábetler, the director of this staged production, has twisted the story a little further, setting the opera in the decadent world of the 1920s. And if the world of Don Giovanni, rich in unscrupulousness, lies and deceit, wasn’t enough for some, there is more eyewash to be seen: Anikó Ungár’s magic tricks will surely add some colour to the performance. The excellent soloists and the Budafok Dohnányi Orchestra will be conducted by Guido Mancusi.

Zemplén Festival: Comprehensible Music – Handel: Messiah, Part II

In this concert, you will hear the second part, the Passion from George Friedrich Handel’s Messiah, which is his most popular work until our day and one of the most frequently performed oratorios in the world. It was first performed in Dublin on 13 April 1742, and its ‘triumphal march’ continued with concerts in London the following year. For Handel, it was extremely important that all the texts were performed at the concerts he conducted, as he was perhaps the only composer in the history of music to work exclusively from verbatim quotations from the Bible (the libretto was compiled by his friend and collaborator Charles Jennens). This afternoon, the audience will hear it interpreted by the Budapest Academic Choral Society, a regular performing partner of Budafok Dohnányi Orchestra.

THE CONCERT IS FREE OF CHARGE!

Bécsi klasszikusok a Rákóczi-várban

BÉCSI KLASSZIKUSOK

Beethoven: Egmont-nyitány
Haydn: G-dúr szimfónia (“Üstdob”)
Mozart: 40., g-moll szimfónia

HEGYVIDÉKI ÜNNEPEK – ÚJÉVI KONCERT 2014

A MOM Kulturális Központban is folytatódik a hagyományteremtő újévi koncertsorozat, amelynek különlegessége, hogy a műsort szavazatukkal Önök  is befolyásolhatják.