A VÉGTELEN MÉRTÉKEI – HIT ÉS KÉTELY ÖRÖK CSATÁJA

A hit az ember legerősebb támasza a világmindenség és az emberiség megválaszolhatatlan kérdéseiben. A keresztény európai művészet meghatározó forrása a Biblia, illetve maga a hit. A művészet ugyanakkor mindent ellentmondásaiban ábrázol, így a hit érzése is kifejezhetetlen a bizonytalanság, a kétely, helyenként a tagadás jelenléte nélkül. Bach művészete sok szempontból a keresztény kultúra egyik tetőpontja, egyrészt mert a szerző az egyik utolsó, erős önazonossággal rendelkező egyházi közösség kántora, másrészt mert az ellentétes gondolatok és az érzelmek rendkívüli kifejező erejével operál. Bach életművének e legnagyobb szabású kantátájában a kételytől a hit erejéig építkezik, a síró hangulatú nyitó tételtől a táncos léptű végső dicsőítésig. Bach szinte valamennyi tételben felvillantja az ember meg-megtorpanását, elbizonytalanodását, az egyik tételben pedig egy magával ragadó szerelmi évődésként fogalmazza meg a hívő és Jézus párbeszédét.

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Zenedoboz – Jazz

30. rész
JAZZ

A Zenedoboz JAZZ című epizódjában Hollerung Gábor beszélgetőtársa Sárik Péter jazz-zongorista, zeneszerző. A két zenész arról beszélget, hogyan alakult ki a jazz műfaja, hogyan és hol találkozott az európai hangszeres zene és az afrikai ösztön-zene. Sorra veszik a ragtime, a dixieland, a swing és a latin jazz kialakulását, természetesen izgalmas zenei részletekkel segítve a megértést. Kiderül, hogy a jazz egy nagyon egyszerű műfaj, de közben zseniálisan bonyolult is, és hogy Sárik Péter szerint éppen most a legjobb jazz zenésznek lenni a zenetörtélem eddigi szakaszait vizsgálva.

AZ EPIZÓDBAN ELHANGZIK:
Scott Joplin: The Entertainer
I Got a New Babe – jazz sztenderd
Gershwin: A Foggy Day in London Town
Antoni Carlos Jobim: Aqua de March
Annie Lenox – David Allan Stuart: Sweet Dreams

KÖZREMŰKÖDIK:
BDZ Big Band
Swing à la Django
Sárik Péter Trió
Micheller Myrtill
…………………………………………………………………………………………………………
Hollerung Gábor ismeretterjesztő zenetanodája epizódonként egy-egy zenei témát taglal, felölelve a zenetörténet teljes spektrumát. A tizenkét perces részekből álló előadás-sorozat negyven epizódon keresztül, akár tízéves kortól élvezhető, színes, változatos módon avatja be nézőit a zene teljességébe.
A sorozat egész nyáron, augusztus végéig friss részekkel várja az érdeklődőket. Az egyes részek a meghirdetett premierek után is megtekinthetők.
A sorozatról további információkat itt talál:
https://bdz.hu/zenedoboz/

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Zenedoboz – Elektronikus hangszerek

29. rész
ELEKTRONiKUS HANGSZEREK

A Zenedoboz ELEKTRONIKUS HANGSZEREK című epizódjában Hollerung Gábor az elektronika és a zene kapcsolatáról beszél. Természetesen a zene sem kerülhette el a „technológiai” fejlődést. Az akusztikus hangzás mellett megjelentek az áram, a különböző programok és mechanizmusok által képzett hangokat használó megoldások. Ma már tudjuk, hogy a zene fejlődésének nem ez a fő iránya, de csodálatos, fület gyönyörködtető, izgalmas és elgondolkodtató, valódi akusztikai élményt nyújtó alkotások születtek. Az pedig nem is kérdés, hogy a populáris zene nem is lenne meg az elektronikus hangszerek adta lehetőségek nélkül.

AZ EPIZÓDBAN ELHANGZIK:
Stockhausen: Az ifjak éneke
Simkó-Várnagy Mihály: Variációk egy magyar népdalra
Gyöngyösi Levente: I. szimfónia – III. tétel
Vangelis: Tűzszekerek
Szörényi – Bródy: Amikor én még kissrác voltam

KÖZREMŰKÖDIK:
Simkó-Várnagy Mihály – elektromos cselló
Szörényi Levente, Bródy János
Budafoki Dohnányi Zenekar, vezényel: Hollerung Gábor
……………………………………………………………………………………………………….
Hollerung Gábor ismeretterjesztő zenetanodája epizódonként egy-egy zenei témát taglal, felölelve a zenetörténet teljes spektrumát. A tizenkét perces részekből álló előadás-sorozat negyven epizódon keresztül, akár tízéves kortól élvezhető, színes, változatos módon avatja be nézőit a zene teljességébe.
A sorozat egész nyáron, augusztus végéig friss részekkel várja az érdeklődőket. Az egyes részek a meghirdetett premierek után is megtekinthetők.
A sorozatról további információkat itt talál:
https://bdz.hu/zenedoboz/

A CAFe Budapest 2015 bemutatja: A Magyar Nemzeti Táncegyüttes és a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertje

Hogyan fér össze szilajság és szigorúság? Disszonanciából hogyan varázsol harmóniát a nagy zene? Ehhez hasonló művészi és etikai kérdéseket feszegetett Illyés Gyula híres Bartók-versében. A Magyar Nemzeti Táncegyüttes és a Budafoki Dohnányi Zenekar estjén szilaj tánccal, szigorú költészettel és nagy zenéket hallgatva eredhetünk Illyés, Bartók és a bartóki gondolkodásmód követőinek nyomába.

 

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Zenedoboz – A modern populáris zene kialakulása

28. rész
A MODERN POPULÁRIS ZENE KIALAKULÁSA

A komolyzenét művelők számára a „populáris zene” egy nem túl kedves szóösszetétel. Mára ugyanis már élesen szétszakadt a közkedvelt (populáris) és a „szomorú” (komoly) zene – tudhatjuk meg Hollerung Gábortól a Zenedoboz A MODERN POPULÁRIS ZENE KIALAKULÁSA című epizódjából.
Régebben ezek a zenék egymás mellett éltek, ugyanazon szerzők tollából születtek. Ma már azonban éles a határ, és nem tagadható, hogy a populáris zene, különösen a jazz nagy hatással van a komolyzenére is. Epizódunkban Rossinivel, Händellel, Bartókkal és Bach-hal is összekacsintunk.

AZ EPIZÓDBAN ELHANGZIK:
Händel: Vízizene: Bourrée
Beethoven: VII. szimfónia – IV. tétel
Bartók: Concerto – Párok tánca swing stílusban
Rossini: Kis mise – Cum Sancto (a Talamba átiratában)
Bach: 147. korál – Jesus bleibet meine Freude (Sárik Péter átiratában)

KÖZREMŰKÖDIK:
Talamba Ütőegyüttes
Budapesti Akadémiai Kórustársaság
Nyíregyházi Cantemus Kórus
Sárik Péter Trió
Budafoki Dohnányi Zenekar, vezényel: Hollerung Gábor
………………………………………………………………………………………………..
Hollerung Gábor ismeretterjesztő zenetanodája epizódonként egy-egy zenei témát taglal, felölelve a zenetörténet teljes spektrumát. A tizenkét perces részekből álló előadás-sorozat negyven epizódon keresztül, akár tízéves kortól élvezhető, színes, változatos módon avatja be nézőit a zene teljességébe.
A sorozat egész nyáron, augusztus végéig friss részekkel várja az érdeklődőket. Az egyes részek a meghirdetett premierek után is megtekinthetők.
A sorozatról további információkat itt talál:
https://bdz.hu/zenedoboz/

SZENTPÁLI/MOZART/BARTÓK/HOLLERUNG

Évadnyitó hangversenyünket Szentpáli Roland kitűnő tubaművész és zeneszerző eredetileg tubára és szaxophonra írt, majd zenekarunk kérésére zenekarra átírt 3 táncával nyitjuk.

Ezt követően Mozart Haffner szimfóniáját hallhatják, mely valójában szerenádként látott napvilágot. Mozart Siegmund Haffner felkérésére írt két szerenádot is, az első, K 250-es Köchel jegyzékszámút Elisabeth Haffner esküvőjére komponálta. A másodikat Haffner nemesi rangra emelésének megünneplésére rendelte, melyet Mozart a bemutatója után visszakért és jelentősen átdolgozott: kihagyta belőle a szerenád tételeket és egy menüettet is, és Bécsben szimfóniaként mutatta be. Hogy mennyire elégedett volt az így újragondolt művel, apjához írt levele is bizonyítja:  „Az új Haffner-szimfónia egészen meglepett, mivel abból egyetlen szóra sem emlékeztem már. Egészen hatásos darab lehet.”

Hangversenyünk második felében Bartók muzsikáját hallhatják. Bartók Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című művét Paul Sacher és az általa vezetett Baseli Kamarazenekar felkérésére írta. Bartók válaszlevelében azonnal rámutatott, hogy vonós és ütőhangszerekre írt műre gondol, tehát a vonósokon kívül zongorára, cselesztára, hárfára, xilofonra és ütősökre lesz szükség. Azt is hozzátette, hogy bár igyekszik – Sacher kérésének megfelelően – technikai szempontból aránylag könnyen előadható művet írni, de a ritmikai nehézségeket nem fog tudni elkerülni. Újnak számított több ritkán alkalmazott vonós játékmód, a fogólapra csapódó – ütőhangszeres hatású – vonós pizzicato vagy például pengetett hangok glissandója. Ezek a különleges eszközök sohasem kizárólag színelemként kapnak szerepet, hanem mindig dramaturgiai funkciót látnak el. Témáiban a kelet-európai folklórból merítkezik. A darab Baselben hangzott el először 1937 elején, óriási, a huszadik századi modern zene történetében szinte páratlanul nagy sikert aratva.

NEMZETKÖZI KÓRUSÜNNEP – ÉNEKEL AZ ORSZÁG 2015

A Művészetek Palotája első alkalommal ad otthont többnapos, nemzetközi kórusfesztiválnak. A rendezvény ötletét és alapját az idén harmincadik évfordulóját ünneplő „Énekel az ország”  kórusprojekt hagyománya adta, melynek keretében évről évre sok száz amatőr énekes ad elő együtt nagyszabású oratorikus műveket. Az esemény ezúttal azonban nemzetközivé bővül, a koncertek keretprogramok egészítik ki, ahol minden műfaj és minden zenetörténeti korszak legjelentősebb, legérdekesebb alkotásai is felcsendülnek. Az eseménysorozat középpontjában az együtténeklés öröme áll: a hazai és külföldi kórusok hangversenyein kívül, workshopok és interaktív gyerekprogramok is szerepelnek a programban, a közönséget pedig több ízben is megpróbáljuk dalra fakasztani. A rendezvényeket ajánljuk családoknak, iskolásoknak, illetve a kóruszene szerelmeseinek, hiszen itt garantáltan mindenki megtalálja az érdeklődésének megfelelő zenei csemegéket.
Az „Énekel az ország” elnevezésű kezdeményezés az 1986-ban indult Fővárosi Középiskolások közös hangversenye projektből nőtte ki magát országos rendezvénnyé. A sorozat lényege, hogy a kóruséneklés szerelmeseinek lehetőséget ad arra, hogy közösen, egy monumentális együttest alkotva adják elő a zeneirodalom legerőteljesebb, nagy előadó apparátust igénylő műveit. Az idén 30. születésnapját ünneplő sorozat azzal ünnepli az évfordulót, hogy tovább bővül: az országos szereplőgárdán túl az idén külföldi együttesek is csatlakoznak a magyar kórusénekesekhez. Az előzetes jelentkezések alapján a résztvevők száma meghaladja az ezer főt, így – hogy mindenki színpadra kerülhessen – a hangverseny kétszer is szerepel a fesztivál programján.Május 24-én és 25-én a mintegy ezer külföldi és hazai kórusénekes két alkalommal szólaltatja meg a hagyományt egykor útjára indító Carmina Buranát, valamint Szentpáli Roland jazz stílusban komponált Magnificatját a Budafoki Dohnányi Zenekar közreműködésével. Az est karmestere: Hollerung Gábor, aki már világszerte ismert a különféle kultúrájú és nemzetiségű kórusok részvételével megrendezett koncertek betanításában és kivitelezésében.

A SZERELEM ARCAI – 4

A szerelemnek sokféle arca van – a tematikus műsorairól, társművészeteket szívesen vendégül látó koncertjeiről nevezetes, Hollerung Gábor vezette Budafoki Dohnányi Zenekar ezúttal olyan alkotásokat szólaltat meg, amelyek a téma feldolgozásának módjában, hangvételében kapcsolódnak egymáshoz. A közreműködő nyíregyházi énekkarokról bátran állítható, hogy a nem hivatásos kórusok között világviszonylatban is az élbolyhoz tartoznak: ha elindulnak egy versenyen, azt biztosan fölényesen meg is nyerik. Fantasztikus hangzáskultúrájukat Szabó Dénes Kossuth-díjas karnagy és zenepedagógus évtizedes munkájának, valamint a jelenleg is folyó, rendkívül intenzív műhelymunkának köszönhetik, amelybe már fia, Szabó Soma is vezetőként kapcsolódott be. A másik énekkar, a Budapesti Akadémiai Kórustársaság évtizedek óta szimbiózisban él a Dohnányi Zenekarral, s oratorikus koncertjeinek állandó szereplője.
Hollerung Gábor régóta ösztönzi a kortárs zeneszerzőket új művek írására, a két népszerű, klasszikus mű mellett felhangzó szimfónia is az ő felkérésére született, ő is mutatta be zenekarával 2009-ben. A komponista, Gyöngyösi Levente így vall a kompozícióról: „Személyes vonatkozásokban bővelkedő szerelmi történetet dolgoz fel, amelynek íve egy nagy szerelem születésétől
annak elmúlásán át az új szerelem születéséig tart. Az első három tétel előtt mottóként egy vers áll, amely a tétel hangulatát érzékelteti. A IV. tételben megjelenik az énekhang, itt
a mezzoszoprán szólista és a kórus meg is szólaltatja a költeményeket. A műben többek közt Kosztolányi Dezső, Paul Éluard, Christian Morgenstern, Dsida Jenő, Pilinszky János, Rainer Maria Rilke, József Attila versei szerepelnek.” A záró tétel a dramaturgiai funkciója és az énekhang megjelenése okán értelemszerűen Beethoven IX. szimfóniáját juttatja eszünkbe. Ebben a műben is a zárótétel jelenti a megoldást. Ahogy Beethoven a szeretet és a testvériség kozmikus gondolatát a zenetörténet egyik legmonumentálisabb fináléjában csúcsosítja ki, úgy Gyöngyösi páratlan bátorsággal az új szerelem intimitását és egyszerűségét fogalmazza meg a szimfonikus irodalomban eddig példa nélküli befejezéssel: a diadalmas finale elcsendesedik, és a testi-lelki újjászületés a kórus a cappella (kíséret nélküli) énekében, egy József Attila Áldalak búval, vigalommal kezdetű versére írott, ősi magyar énekbeszéd hangulatára rímelő imában cseng ki.

MEGÉRTHETŐ ZENE – FRICSAY FERENC

Fricsay Ferenc a zenekarnevelő karmester generáció egyik legnagyobb alakja, a második világháború utáni Németország zenei doyen-je. Számos felvétel őrzi próbáit, ahol a legaprólékosabb precizitással mutatja meg egy zenemű felépülését az első próbától a koncertig. Egyik leghíresebb felvétele Beethoven V. szimfóniája, melyben már kérlelhetetlenül megmutatkozik a szerző romantikus arca, és a korszakra jellemző monumentális zenei építkezése is.

REGER/DOHNÁNYI/ELGAR/LIPKIND/ARP

A Dohnányi bérlet májusi koncertjén a német Klaus Arp dirigálja a Dohnányi Zenekart és Gavriel Lipkind izraeli csellóművészt. Arp gyermekkora óta számos hangszeren játszott már, a csembalótól kezdve a bőgőn és kürtön át a klarinétig, a szitárról nem is beszélve. A világ számos operaházában és koncerttermében megfordult mester nagy szeretettel működik együtt fiatal zenekarokkal, zenészekkel. Közéjük tartozik a tel avivi születésű „üstökös” Gavriel Lipkind, aki fiatal kora ellenére már muzsikált együtt többek között a Concertgebouw, a Berlini Filharmonikusok muzsikusaival, és olyan mesterekkel, mint Zubin Mehta, Yehudi Menuhin vagy Mstislav Rostropovich.
Max Reger nem mondható az igazi Romantika zeneszerzőjének, de a művészetek és irodalom iránti szeretete mégis ide helyezi őt. A „Négy szimfonikus költemény Arnold Böcklin nyomán” Böcklin svájci festő négy festménye alapján született, melyeken kerúbok által kilesett hegedülő remete, úszkáló pocakos kentaurok és ezt mérsékelt lelkesedéssel fogadó sellők, a Halál Szigete, és tivornyázó rómaiak láthatók. A piktor fantasztikum és morbid ihlette képeit az orgonakompozícióiról elhíresült Reger festi újra, ezúttal hangszínekkel.
A koncerten felhangzó Dohnányi-mű egyes feltételezések szerint búcsú édesapjától, Dohnányi Frigyestől, aki 1909-ben hosszú szenvedés után hunyt el. A darab tonalitása – D-F – is erre enged következtetni. A szerző életében meghatározó szerepet játszó édesapa gondoskodó szeretete mellett a korholó szigor is jelen volt, az apa és fia közötti feszültségeket vélhetjük felfedezni a zenében, ahol a cselló recitativójában a fiú kétségbeesését és negatív érzéseit érezhetjük a főtéma által képviselt melegség, a szeretetteljes kapcsolat mellett.
Elgar Enigma-variációi hozták meg a szerző számára az áhított megbecsülést és ismertséget hazájában és világszerte. Egy nyáresti beszélgetést idéz a zene, melynek a főtémája egy fáradságos nap után egy szivarra gyújtva született a zongora mellett. A szerző felesége, Clara buzdítására készültek el aztán a variációk, melyeket barátai ihlettek. A cím „Enigma” talányt, rejtélyt jelent, amit sosem magyarázott meg a szerző felettébb felboszszantva ezzel a kritikusokat. A barátok – a feleség, egy építész, egy kritikus, zenészek, és még egy kutya is – annál inkább szórakoztatónak találták és egymást kérdezgették, vajon a másik egy variáció-e avagy maga a téma. A leghíresebb, kilencedik variációt a „Nimród”-ot egy Jaeger nevű jóbarát ihlette, aki depressziós időszakaiban segítette a szerzőt.