ANGYALOK ÉS PÁSZTOROK
A karácsonyi gondolat és ennek hangulatában született művek szólalnak meg, a közönség számos dalban együtt énekelhet a közreműködőkkel.
A karácsonyi gondolat és ennek hangulatában született művek szólalnak meg, a közönség számos dalban együtt énekelhet a közreműködőkkel.
Egy este, a Tankréd előadásáról hazatérve, barátai kórusban dicsérték Rossini zenéjét, különösképpen a nyitányt. Schubert, aki túlzottnak érezte a dicséretet, kijelentette, hogy ő bármikor tud írni ilyen nyitányt. A társaság egy pohár jó bort ajánlott fel neki, ha bebizonyítja. Schubert azon nyomban megkomponált egy zenekari nyitányt, aztán egy másikat, és a Nyitány olasz stílusban címet adta nekik. Valójában Schubert művében egy Rossini-nyitány felépítésére és fő témájában Rossini dallamvezetésére ismerünk rá, de összességében inkább saját késői műveire ismerhetünk rá.
Dvorák cseh szvitjével a cseh népzene kulisszatitkaiba nyerünk bepillantást A mű a cseh népzene széles palettáját mutatja be a pasztorális hangvételtől, a gyengéd, romantikus dallamokon keresztül egészen a vérpezsdítő furiantig.
Vivaldi számos Gloriája közül a leghíresebb hangzik fel, amelyben hol a hagyományos egyházzenei gondolkodásra, hol Vivaldi virtuóz concertóinak világára, hol az éppen első virágzását élő olasz opera világát ismerhetjük fel.
Lajkó Félix mindig is egy volt a lélekre különleges érzékenységgel ható zenészek közül, közvetítőként használva hangszereit önmaga és a külvilág között. Mindegy, mihez nyúl, kikkel lép színpadra: a végeredmény mindig kristálytiszta, valamilyen ismeretlenül mély forrásból táplálkozó, ösztönös, zsigeri lélek-zene egyveleg. A hegedűs zenei világa önálló műfajt teremt, amelyet különleges érzékenységgel és érzékkel vegyít gyakorlatilag bármilyen, hozzá hasonlóan igényes zenei együttállással.
Rachmaninov zongoraversenyei az előadóművészet határán egyensúlyoznak. Nagyon sok kitűnő zongorista számára is megvalósíthatatlan vállalkozás zongoraversenyének előadása. Különösen igaz ez a III. zongoraversenyre, amelyben a szerző bőven kihasználta a saját átlag feletti testi adottságait is (az átlagnál jelentősen nagyobb arasszal rendelkezett). Az elképesztő technikai nehézségek mellett rendkívüli érzelmi dimenziókba repít minket a mű. A Ragyogj című film is hitelesen érzékelteti egy traumatikus találkozás történetét ezzel a művel.
A mai este egy túra a Mount Everest-re! Ha nem is mindenkinek, de a Rachmaninov zongoraversenyt előadó Balog József számára biztosan, hiszen ebben a műben a zeneirodalom egyik legrettegettebb, legigényesebb versenyművét köszönthetjük, nemcsak a zongoraszólam elképesztő technikai követelményei, hanem a gazdag zenei szövet ritmikai bonyolultsága, s a szólista és a zenekar együttjátszásának nehézsége miatt is. Ezt a tényt igazolja, hogy Josef Hoffmann a kor akkori egyik legnagyobb zongoristája sohasem játszotta el a művet, bár Rachmaninov neki ajánlotta.
Rachmaninov első amerikai hangversenykörútjára komponálta harmadik zongoraversenyét. A legendák szerint a szerző a hajón fejezte be művét, ahol – zongora nem lévén – papírból kirakott billentyűkön memorizálta a szólamát. A mű bemutatója november 28-án hangzott el New Yorkban, majd Rachmaninov 1910 januárjában újra eljátszotta, ezúttal Gustav Mahler vezényletével – aminek hatására az addig rivalizáló két zenésóriás szoros barátságot kötött.
Dohnányi első szimfóniája a késő romantikus stílus egyik legjelentősebb alkotása, az öt tételes szimfónia mind előadóapparátusában, mint pedig zenei tartalmában a legnagyobb Mahler szimfóniákkal vetekszik. A Dohnányira jellemző pazar hangszereléssel, a súlyos mondanivalóból is árad a szerző mesterségbeli tudása, és egyfajta könnyedség.
A Klasszik Rádió és a Budafoki Dohnányi zenekar filmzene koncertje
Az előző évek sikerére való tekintettel, a Klasszik Rádió 92.1 immáron ötödik alkalommal rendezi meg a CINEMUSIC koncertet, amelyen idén is a filmzene-irodalom legjavából csendülnek fel dallamok, méghozzá a Budafoki Dohnányi Zenekar előadásában.
Színvonalas válogatás a filmzenék világából, egy kiváló zenekar és természetesen számos sztárvendég várja az érdeklődőket. Az elmúlt CINEMUSIC rendezvényekhez hasonlóan meglepetésekből sem lesz hiány…
A Budafoki Dohnányi Zenekar ezúttal is Hollerung Gábor vezényletével lép színpadra.
A koncertet 16 éven felülieknek ajánljuk.
A Müpa és a Budafoki Dohnányi Zenekar közös sorozata az emberi lét és a művészet egyik legnagyobb kérdését, az örökkévalósághoz való viszonyt helyezi középpontjába. A késő romantika jellegzetes alakjaként Gustav Mahler hétköznapi létünk és az örökkévalóság konfrontációját fogalmazza meg alkotásaiban, eszközrendszerében egyre táguló dimenziókkal. Életműve és egyúttal a késő romantika egyik tetőpontja VIII. szimfóniája, amely valójában a zenetörténet legmonumentálisabb oratóriuma. A két nagy létszámú vegyeskarra, gyermekkarra, hét szólistára és több mint száztagú zenekarra elképzelt mű felépítésében és gondolatiságában is talányos alkotás.
A kéttételes kompozíció szövegeinek párosítása igen szokatlan: a Veni creator középkori himnusza látszólag nem illik a Faust második részének zárójelenetéhez. Valójában az alkotó ember áll a mű középpontjában, a világmindenség, a teremtés és az emberi lét dilemmáival. Mahler, mint a romantika korában sokan, önmagát Faust alakjával azonosítja, akiben a teremtő és alkotó embert látja. Némileg leegyszerűsítve az első tétel az alkotóerő végtelenségének dicsőítése, míg a második az alkotó emberi lét dilemmájára adott goethei válasz zenei megfogalmazása, mely az örök nőiség megváltó erejét mintegy isteni beavatkozásként hirdeti.
A gyermekek játékai, dalai az emberi lét legfontosabb tükre, egyszerűségükben is ott rejlik a világ teljessége. Nagyon sok zeneszerző alkotásaiban találkozunk a gyermekjátékok és dalok világával, ezek egy része a gyermekek dalait és játékait fogalmazza újra, más művek pedig a gyermekek nyelvén igyekeznek megszólalni.
Mai hangversenyünk első felében a gyermekéveket idézzük: Csemiczky Miklós a Lyra Szimfonikus Zenekar számára komponálta Gyermekjátékok című darabját. A zenemű jól ismert magyar gyermekdalok fordulatait használja fel.
Sosztakovics a II. zongoraversenyét (F-dúr, Op. 102.) kisfiának, Makszim Dmitrijevics Sosztakovicsnak ajánlotta. Az első tétel induló jellegű témája, a harmadik tétel kisdobpergései, a zongora motorikus futamai, az ütemváltások, a jól adagolt hemiolák teszik szerethetővé a művet. A második tétel érzelmes, személyes hangvétele szinte a filmzenéket idézi.
A hangverseny második részében a Mahler bécsi operaigazgató-éveiben keletkezett IV. szimfónia csendül fel, melynek bemutatóját maga a szerző vezényelte 1901-ben, Münchenben. A mű hangulata mindvégig derűs, terjedelme és zenekari apparátusa Mahler többi szimfóniájához képest kisebb, formálása tömörebb. A természetélmény és a népdal-inspiráció mellett itt felfigyelhetünk a bécsi klasszikus szimfóniák nyilvánvaló hatására is.
Száztíz éve született és tizenöt éve halt meg Farkas Ferenc, a XX. századi magyar zene egyik meghatározó személyisége. A furfangos diákok című balettben a szerző kitűnően jellemzi a XVIII. századbeli debreceni kollégium diákjait, és a kedves történethez illő, vonzó patriarkális légkört teremt. A zene enyhén archaizáló, népi dallamokat, táncdarabokat, verbunkos muzsikát idéz fel.
Robert Schumann négy kürtre és nagyzenekarra komponált F-dúr versenyművét az 1848-49-es európai forradalmi hullámot követően komponálta, amely életének egyik legtermékenyebb időszaka volt: további 26 mű – életművének csaknem egyötöde! – született ebben a periódusban. Bár akkortájt csalódások is érték, ebben a csaknem 20 perces versenyműben ennek nyomait nem lelhetjük, hiszen napfényes hangszerelés és derűs melódiák fedik el a Schumann életében ezidőtájt már jelentkező búskomorságot.
A hangverseny második felében Brahms IV. szimfóniája csendül fel. „Itt fekszik néhány közjáték, amit együttesen általában szimfóniának neveznek … egyre csak arra gondolok, milyen szíves-örömest kezdeném nálatok a mű próbáit. Egyúttal azt is remélem, hogy a nagyközönség tetszését elnyeri majd. Bár tartok tőle, hogy túlságosan árad belőle a mi hűvösebb éghajlatunk … mert nálunk bizony nem érnek édessé a cseresznyék, Te nem is kóstolnál belőlük!” Így írt Brahms készülő IV. szimfóniájáról barátjának, Hans von Bülow-nak. A szerző aggodalma azonban alaptalannak bizonyult, a szimfóniát hatalmas sikerrel mutatta be Bülow zenekara Meiningenben, 1885-ben.