BDZ 25 – A BUDAFOKI DOHNÁNYI ZENEKAR SZÜLETÉSNAPI HANGVERSENYE
A Budafoki Dohnányi Zenekar hivatásossá válásának negyedszázados évfordulóját ünnepli 2018-ban. A kezdetben mintegy másfél tucat főiskolásból és fiatal muzsikusból alakult együttes mára kilencvenfős szimfonikus zenekarrá, az ország egyik meghatározó együttesévé nőtte ki magát. A stílus- és műfajgazdagságáról ismert zenekar jubileumi koncertjén is változatos programot kínál a közönségnek. A Jean-Philippe Rameau operáinak szimfonikus részleteiből összeállított „képzeletbeli szimfónia”, valamint Beethoven II. szimfóniája a zenekar interpretációjában a modern hangszerek használata ellenére is az autentikus előadásmódhoz áll közelebb. A koncert második részében ősbemutatót hallhat a közönség: Vajda János erre az alkalomra, a zenekar számára komponált darabja csendül fel, melynek címe zenei kapcsolatot sejtet a szerző nagy sikerű, Karnyóné című operájával. A hangverseny zárásaként az együttes névadója, Dohnányi Ernő virtuóz darabját szólaltatja meg.
AZ ÖRÖKKÉVALÓSÁG PILLANATAI – 2
ZOMBOLA/STRAUSS/BEETHOVEN/MANCUSI
MEGÉRTHETŐ ZENE – A ROMANTIKA ESSZENCIÁJA
MOZART/HÄNDEL/HOLLERUNG
BEETHOVEN/RACHMANINOV/ HEGEDŰS/WERNER
AZ ÁLLATOK BARLANGJA
Róka, dongó, medve, kakukk, kanári, bika, ló, szamár – a sort elnézve el lehet tűnődni, vajon miért pont ezek az állatok ihlették meg történelmünk legnagyobb zeneszerzőit?Ennek a rejtélynek ered a nyomába ez a műsor, ahol Weiner Leó Rókatáncától Bartók Béla Medvetáncán át Georges Bizet Carmenben szereplő bikájáig a leghíresebb zeneszerzők legkiválóbb darabjait hallgathatjuk meg. Az állatkerti séta végére azonban nemcsak azt tudhatjuk meg, hogyan képes a zene „festeni”, hanem azt is, milyen jellegzetességei vannak a fúvós hangszereknek. Az előadást ugyanis a legnagyobb budapesti szimfonikus zenekarok művészeiből csak a BonBon Matiné felkérésére összeállt Brassimum Fúvósegyüttes tolmácsolásában hallatjuk. A zenekar vezetője Ambrus Károly, kürtművész, aki értő és kiváló átirataival semmit nem von le az eredeti darabok értékéből, ugyanakkor kiváló lehetőséget ad a fúvós hangszerek minden tulajdonságát bemutatni. Ebben szolgál segítségül Lukácsházi Győző, aki játékos műsorvezetésével irányítja a gyerekek figyelmét, felhívja figyelmüket az egyes jellegzetességekre. Reményeink szerint az előadást követően jelentősen megemelkedik majd a fúvós hangszereken tanulni akarók száma!
HORVÁTH/DEBUSSY/POULENC/BORBÉLY/ WERNER
Mai hangversenyünkön elsőként Horváth Márton Levente 2015-ben készült Viivre című darabja csendül fel. „Címe egy i-vel írva a francia “élni” szó, így viszont a kanadai francia avantgarde zeneszerző, Claude Vivier vezetéknevének anagrammája. Épp idén 35 éve, hogy Vivier-t 35 évesen Párizsban megölték. Bár zenémből ez nem feltétlenül hallatszik, a komponálás évében nagy hatást tettek rám darabjai, így a mű egy neki ajánlott hommage is. A Viivre formája öt egymásba komponált részből: bevezetőből, gyors-lassú-gyors tételből és rövid epilógusból áll, hangzásvilágában egyebek mellett sok tradicionális zenei hatás is érződik.”
A mai estén Debussy két legismertebb kompozíciója hangzik fel.
Az 1880-as években Mallarmé kedd délutáni művészeti szalonjában gyűlt össze a párizsi értelmiség. Debussy ennek hatására kezdett el dolgozni egy három tételes szimfónián Mallarmé versére, melyből azonban csak egy tétel készült el, melyet ma Egy faun délutánja címen ismerünk. A faun egy teljesen új útra tért, elvetette az addigi formákat, elszakadt az akadémikus szabályoktól, egy fura, éteri, erotikus zene volt ez, amilyet még nem hallott a világ, és sikert hozott a zeneszerzőnek. A szerző az 1889. évi párizsi világkiállításon ismerkedett meg a jávai és Bali szigeti gamelán zenével, ami mély hatást gyakorolt művészetére, ebből merítette szokatlan harmóniáit. A kompozícióról a költő így írt a muzsikusnak: „Az Ön illusztrációja a zene finomságával, komolyságával és gazdagságával felülmúlja az én költeményem minden vágyódását és ragyogását…”
A tenger című művének megírásáat a keresztszüleinél Cannes-ban töltött nyarak ihlették. Az Arosa-házban, keresztapja gyűjteményében ismerkedett meg az impresszionista festők képeivel, ami nagy hatással volt művészetére. Maga Debussy így beszél tenger-élményéről, az alkotás folyamatáról: „A tenger morajlása, a horizont hajlata, a szél a levelek között, egy madárkiáltás sokrétű impressziókat kelt bennünk. És egyszerre anélkül, hogy az ember a világon bármit is tett volna érte, emlékeink közül az egyik elválik tőlünk és zenei alakot ölt. Harmóniáit magában hordja…” A zenemű a tenger arcait mutatja be a napfelkeltétől a hullámok szelíd játékán át az elemek mindent elsöprő harca által keltett mélysége morajlásig.
Debussy és Horváth Márton Levente művei mellett felhangzik még Poulenc zongoraversenye, melyet a Boston Symphony Orchestra megbízásából írt, melynek célja a francia-amerikai kapcsolatok javítását szolgálta a II. világháború után. A művet a szerző elmondása szerint Saint-Saëns zongoraversenyei ihlették, de erősen emlékeztet Sosztakovics II. zongoraversenyére is.
– A HAZUGSÁGOK HÁLÓJA – KÁLMÁN IMRE: MARICA GRÓFNŐ
Zenekarunk szcenírozott formában, koncerttermi jelmezes játék keretében, díszlettel, egyedi rendezéssel mutatja be Kálmán Imre talán legnépszerűbb és legizgalmasabb operettjét, melyben a saját maguk gyártotta hazugságok hálójában vergődő szerelmesek végül egymásra találnak. Előadásunk sallangmenetesen, teljes zenei pompájában szólaltatja meg ezt a rendkívül sokféle zenei stílust felvonultató nagyoperettet. Hallhatunk majd amerikai foxtrottot, shimmy-t, bécsi keringőt, magyar csárdást és hamisítatlan cigányzenét is. Bár a történetnek komoly tanulsága is van, mégis az olyan ismert dallamoknak köszönheti népszerűségét, mint a Szép város Kolozsvár, a Hej, cigány; a Szent Habakuk, vagy a Ringó vállú csengeri violám…












