A Budapesti Nemzetközi Kórusverseny nyitó hangversenye egy különleges előadás, Bach János passiójának tavaly nagy sikerrel bemutatott színpadi változata lesz. A zeneszerző e művében a színpadi művekből, az operából és színművekből ismert drámai időtechnikát alkalmazza: a reális időt felgyorsítva az evangélista foglalja össze az eseményeket, miközben
a szinte operai dramaturgiájú egyes jelenetek, amelyeknek a korabeli tömeget szimbolizáló énekkar a főszereplője, valós időben játszódnak. Az időt megállítva szólalnak meg a szólisták, akik az eseményeket kommentálják és a korabeli hívő érzelmeit jelenítik meg. Mindemellett pedig megjelenik a művekben az időtlenség, pontosabban a mindenkori jelen,
ami a mű mindenkori hallgatóinak reflexióit mutatja be. Az így megszólaló korálok egyrészt az örökkévalóságot, másrészt a legnemesebb közösségi öszszetartozás élményét jelenítik meg.
Az előadás a műben rejlő operai dramaturgia mentén szcenikusan kelti életre a passió történéseit, az áriákban megszemélyesülnek a cselekmény szereplői. A színpadon a tömeget megszemélyesítő Nyíregyházi Cantemus Kórus mellett a Budapesti Akadémiai Kórustársaság a közönség soraiban szólaltatja meg a történetet az időtlenségbe emelő korálokat.
Bach János passiója nem véletlenül a zenetörténet egyik legnépszerűbb oratóriuma. Ez az előadás egy operaelőadás izgalmával, Bach drámai kifejező erejének határtalan dimenzióival és a legmagasztosabb humanizmus-élménnyel igyekszik megajándékozni hallgatóit.
Bach: János passió – szcenikus előadás
Evangélista: Kálmán László
Jézus: Cser Krisztián
Pilátus: Kovács István
Péter: Horváth István
Mária Magdolna: Szemere Zita
Mária: Megyesi Schwartz Lúcia
Ancilla: Földesi Ildikó
Nyíregyházi Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karigazgató: Tőri Csaba)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Gábor Sylvie – rendező
Szendrényi Éva- díszlettervező
Árva Nóra – jelmez
Nádasdy András – színpadi mozgás
Vezényel: Hollerung Gábor