Introduction

A keresztény hit egyik alapkérdése a kárhozat és megdicsőülés, ami a romantikus korszak művészetének és magának a romantikus alkotói létnek kérdésévé válik. Goethe Faust-ja vagy Mozart Don Giovannija óta az elkárhozás a korszak társadalmi normáinak erkölcsi büntetéseként fogalmazódik meg.

Csajkovszkij Francesca da Riminijében az Isteni színjáték egy részlete elevenedik meg, ahol a házasságtörést elkövető Francesca meséli el történetét, szerelembe esését Paolóval, majd férje bosszúját. A történet végeztével a szerző a pokolba kalauzolja a hallgatót, ahol a szerelmesek örök büntetése, az örök szélviharban való sodródás egy sodró lendületű, nagyzenekari fináléban elevenedik meg.

Bartók II. zongoraversenye két szálon is kapcsolódik a hangverseny témájához: egyrészt a műben megjelenik stravinsky imént említett fináléjának témája, másrészt a mű sajátos helyet foglal el Bartók életében: a motorikus, drámai, helyenként ördögi erejű zárótétel a két másik művel szemben éppenhogy nem tartalmazza a feloldás-megdicsőülés esélyét, ez Bartók kései műveire marad.

A hangverseny szólistája a Rubinstein Verseny győztese, a zenekarral itthon már többször fellépett Roman Rabinovich.

Stravinsky tűzmadár című balettjében a mesejáték két főszereplője, a pokoli Kascsej és a tisztaságot szimbolizáló tűzmadár küzdelme a zenetörténet egyik leginkább magával ragadó megdicsőülést megfogalmazó fináléjában teljesedik ki.

Stravinsky művéhez Juhász Zsolt készített új koreográfiát, amelyben a történet meseszerűségét a Duna Művészegyüttes a folklór és a modern tánc elemeinek ötvözésével jeleníti meg.

műsor

Csajkovszkij: Francesca da rimini
Bartók: II. zongoraverseny
Stravinsky: Tűzmadár

előadók

Roman Rabinovich – zongora
Duna Művészegyüttes
Koreográfus: Juhász Zsolt
Vezényel: Hollerung Gábor

2016-04-30 - 19:30
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem - 1095 Budapest, Komor M. u. 1.
AZ ÖRÖKKÉVALÓSÁG PILLANATAI – 4
Add to the calendar