A tárogató klarinétos
Zarándy Ákos: Rákóczi-concertójának tárogató szólistája Horváth Marcell lesz, a BDZ klarinét szólamának és a BDZ egyik Varázsfutoda félmaraton-csapatának (valamint a futóverseny egyéni induló gárdájának) oszlopos tagja.
Szöveg: Kurta Klaudia
Beszélgetésünkkor a legaktuálisabb téma a Wizzair Budapest Félmaraton, amelyen belüli részversenyen, a Varázsfutodán nevezettek között volt interjúalanyunk is. Az egyéniben és váltóban is induló fiatal muzsikust pályája indulásáról, BDZ-hez és az előadandó concertóhoz fűződő kapcsolatáról, szabad idejéről kérdezgettük.
Hány éve zenélsz a zenekarban?
Több, mint huszonhárom éve játszom itt. Próbajáték akkoriban még nem nagyon volt ebben a zenekarban. Akkortájt jóval kisebb létszámban működött a zenekar, mint az utóbbi években.
Akkor milyen módon kerültél be?
Konkrétan emlékszem erre a tulajdonképp véletlen pillanatra. Szepesi Bencével (a Budafoki Dohnányi Zenekar klarinét szólamának vezetője) futottam össze a Zeneakadémia lépcsőjén és megkérdezte, ráérek-e kisegíteni a BDZ-ben. Petrovics Emil egyik művében kellett basszusklarinétozni; természetesen elvállaltam. Ez 1998-ban volt…
Milyen érzés BDZ-snek lenni?
Szeretem ezt a közösséget, hiányzott a karantén alatt is. Ráadásul több lehetőséget is kaphatunk zenészként, mint kizárólag a zenekari szólam eljátszása.
Erről beszélnél bővebben?
Például arra a koncertre gondolok, amely apropóján most beszélgetünk, nevezetesen Zarándy Ákos: Rákóczi-concerto című, tárogatóra és szimfonikus zenekarra írt alkotásának megszólaltatására, melyre a nyár folyamán kért fel Hollerung Gábor, zenekarunk igazgatója. De említhetném azt is, hogy egy alkalommal én játszottam Gershwin: Rhapsody in Blue című mű részletének zongoraszólamát. {Marcell végzett zongorista is – Szerk.}
Milyen a BDZ klarinétszólama?
Még a 2000-es években is volt fluktuáció, de Bencével 1998 óta játszom itt együtt, és mostanra egy állandó, erős, összetartó szólamot hoztunk létre, melyben minden pozícióra megvan a megfelelő ember. (A szólam tagjai még Ablonczy Keve és Sándor Balázs.)
Mit javasolnál fiatal zenészeknek, hogyan készüljenek fel egy próbajátékra?
A zene egy szubjektív műfaj, nem lehet például időhöz mérni, így olykor igazságtalannak is érezhető egy verseny, vagy próbajáték. A jelentkező legyen képességeinek teljesen birtokában, emellett a rugalmasság és az alkalmazkodóképesség az, amit elsőként figyelembe veszünk.
Hogyan gyakorolsz, fejleszted magad?
Szeretem tágítani a határaimat, illetve nehezen fogadom el a korlátaimat. Azt vallom, hogy vagy fejlődünk, vagy visszaesünk. Nem hiszek a stagnáló állapot eredményességében. Két éve zongoratanári diplomát szereztem a győri Széchenyi István Egyetemen, és bár ezen a hangszeren vannak lemaradásaim, a klarinét és szaxofon gyakorlása mellett igyekszem kiélvezni a zongorairodalom sokszínűségét.
Kik hatottak rád zeneileg?
Zeneszerzők közül Bach, Wagner, Richard Strauss, modern magyar, cseh és orosz komponisták. És szívesen hallgatom Richter, Arcadi Volodos, David Ojsztrah, Ian Bostridge előadóművészetét, vagy Pierre Boulez Sztravinszkij-felvételeit a Cleveland Orchestrával.
Milyen műfajt hallgatsz még szívesen?
A rockzenéig bezárólag mindent, különös tekintettel a big-band műfajra az 1940-es évektől.
Mit csinálsz, amikor nem a zenekarban játszol?
Nagykovácsiban tanítok klarinétot, zongorát és szaxofont, valamint tagja vagyok a Budapest Saxophone Quartetnek. Szabadidőmben pedig sokat kirándulunk, kutyázunk, kerékpározom, futok és olvasok.
Mit tanácsolsz azoknak a szülőknek, akik klarinétra (szaxofonra) szeretnék íratni a gyereküket?
Bátorítom őket, hiszen a zene segít a gyerekeknek kibontakozni, a hangszeren való jártasság is egyfajta önkifejezési lehetőség, és a kamarazenélés ennek a csúcsa. Mint egy drámajátékkal egybekötött csapatépítő tréning.
Mit szeretsz legjobban a tanításban?
Amikor a növendék megtalálja a saját hangját az adott hangszeren, és elkezdi élvezni a zenélést.
Legemlékezetesebb élményed a tanítással kapcsolatban?
Bármelyik kamaraóra.
Melyik volt az eddigi legemlékezetesebb előadás számodra a zenekarral?
Richard Strauss: Hősi élet – Művészetek Palotája, 2010 tájékán. Vagy Mozart Don Giovannija tavaly Sárospatakon.
Kedvenc mű, amit már játszottál, illetve amit szeretnél játszani?
Klarinétosként nincs lehetőségem játszani Bartók: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című művében, de remélem, egyszer valamelyik billentyűs szólamot megszólaltathatom.
Mesélj egy kicsit a családi hátteredről!
Két csodálatos gyermek boldogítja életünket, a szó szoros értelmében. Mindkét gyermekem zongorázik, Zsombort a dzsúdó mellett a biológia és a kémia érdekli, Mira pedig – jelenleg – állatorvos szeretne lenni.
Mit kell tudni a versenyműről, (Zarándy Ákos: Rákóczi-concertoja) amelyben szólistaként állsz a BDZ mellett?
Izgatottsággal vegyes izgalommal tölt el ez a lehetőség, mert, bár játszottam már korábban tárogatón, ez a mű komoly kihívások elé állítja az előadót; nem elégszik meg a megszokott, a hangszeren könnyen megszólaltatható dallamokkal. Bátran feszegeti a hangszer technikai határait. A műben fontos szerepet kap egy másik, szintén népzenében népszerű hangszer, a cimbalom.
És egyáltalán mi fán terem az a tárogató?
A tárogató – a klarinéthoz hasonlóan – egy nádnyelves fúvós hangszer. A mai tárogató felépítése a 19. század végén alakult ki, népi és népies dallamokat szólaltatnak meg rajta, ahogy Zarándy Ákos concertójában is felcsendülnek Rákóczi-korabeli dallamok.
Horváth Marcell tárogató játékát 2021. november 24-én 19.30 órakor hallhatja közönségünk a Zeneakadémián, Dohnányi-bérletsorozatunk 2. hangversenyén. A koncerten elhangzik: Haydn: 82. C-dúr (A medve) szimfónia, Zarándy Ákos: Rákóczi-concerto, Mozart: Prágai szimfónia KV 504. Vezényel: Halász Péter