BEETHOVEN/HORVÁTH/MOZART/ CSAJKOVSZKIJ

A mai hangverseny kezdőszáma, bár egy táncjáték nyitánya, önálló műsorszámként is gyakran hangzik fel. A Prometheuszról szóló darab cselekményefelkeltette Beethoven érdeklődését, és így izenhat tételben fogalmazta meg Prometheusz történetét. Horváth Márton Levente (1983) Forrástól kristályig című alkotása afféle Weöres-szimfónia, amely a költőnek A teljesség felé című kötetéből veszi a zene által kifejezni kívánt kulcsfogalmakat (Forrás, Kard, Fészek, Szárny, Kristály). Maga a hangzó matéria a ma sokak által művelt visszatekintő eklektika hangján szólal meg: a hangvételek, a harmóniák a 20. század első felét idézik.
Mozart a mai estén felcsendülő hangversenyáriáit meghatározott énekesek számára írta (Aloysia Weber, Catarina Cavalieri), így az áriákban hallható futamokból – melyek helyenként az Éj királynőjét idézik – következtethetünk a Mozart-korabeli énekesek hangi adottságaira és képességeire is.
Az ezt követő V. szimfóniát Csajkovszkij depreszsziós kedélyállapotban, testileg-lelkileg kimerülten írta. A mű – amely a maga nemében éppúgy „sors szimfónia”, mint a negyedik és mint Beethoven moll szimfóniája – egyetlen alapgondolatra épül: a sorssal vívott küzdelem győzelmét hirdeti.

HEGYVIDÉKI ÜNNEPEK

Mozart 40. szimfóniáját legszemélyesebb vallomásának tartják. Míg az egy hónappal a g-moll előtt elkészült Esz-dúr szimfónia (KV 543) az élet fényesebb, derűsebb oldalát mutatja, addig az „Nagy”
g-mollban a „Kis” g-mollban már előrevetített melankólikusabb, tragikusabb hang szólal meg, panaszos sírómotívumokkal. Bár az egész szimfóniát ez a szomorkás hangulat uralja, a darabot egy esteri fúga zárja le.
A Halottak napja ünnepéhez Mozart Requiemjével próbálunk kapcsolódni, amely mű sajnos a tragikusan fiatalon elhúnyt szerző hattyúdala is volt egyben.

KERESZTUTAK

A ZenePlusz sorozat ez évi előadásai kulturális kapcsolódásaink négy, a művészetben jól megragadható fajtáját járják körül: a kereszténység alapgondolatának két elválaszthatatlan pólusához, az istenihez és az ördögihez való viszonyunkat, valamint az európai lét két egymást feltételező arcát: viszonyunkat közös kulturális múltunkhoz, illetve nemzeti gyökereinkhez. Az előadásokon karmesteri magyarázatok segítenek tájékozódni a témában és a művek között.
Amennyire meghatározó a keresztény gondolat, illetve az ehhez kapcsolódó tradíció a legtöbb művészetben, annyira sajátos a zenében a keresztény tradíciók érvényesülése. A gregorián mint a keresztény Európa első ezer éve zenéjének egyetlen általunk ismert eleme a második ezer esztendő egyre kevésbé közösségi és egyre inkább individualizálódó műfajaiba nem tudott integrálódni. A klasszikus vokálpolifónia motetta-technikájában, de különösen a romantikus korszak szakrális kifejezőeszközeiben a gregorián egyre inkább szimbolikus tartalmú és utalásszerű, külső elem, miközben a zenei fejlődés saját, felhangrendszerre épülő útján halad tovább. E folyamat sajátos betetőzése Orff Carmina Buranája, amely a benediktbeureni diákok/barátok profán, helyenként frivol szövegére épít, és a gregorián zenétől a gregorián paródiájáig ívelő zenei nyelvezetével a 20. századi zenei nyelv popularizálódásának mérföldkövévé vált.

Zeneértő leszek – A VONÓSOK

BEMUTATKOZIK A VONÓS CSALÁD

A hegedű, a brácsa, a gordonka és a nagybőgő

Megérthető JUNIOR – CARMINA BURANA

Ki ne ismerné és szeretné a zeneirodalom egyik legnépszerűbb darabját, a Carmina buranát? De vajon mi a sikerének titka?

E hangversenyünkön megpróbálunk betekinteeni a zenetörténeti kulásszák mögé.

FILMZENÉK – vetítéssel

A nagysikerű filmzene produkció ezúttal Pécsett mutatkozik be, Magyarország egyik legsikerültebb hangversenytermében.

DVORÁK/BOURGEOIS/WALTON/SÜTŐ /WERNER

Évadnyitó hangversenyünk szerkezete nem követi a hagyományt, azaz a nyitány, versenymű, szimfónia sorrendet, hanem a zeneművek éppen fordított sorrendben követik egymást.
A hangversenyen elsőként felcsendülő Hetedik szimfóniáját Dvorák rendkívül rövid idő, mindössze három hónap alatt írta 1885-ben. A londoni ősbemutatót ugyanebben az évben ő maga vezényelte.
A mű első tétele komor küzdelem és válság színtere. Zenekari hangzásából a komponista száműzött minden öncélú fényt és színt, valósággal aszkétikusan kopár muzsikát írt ezúttal. A második tétel megnyugvásról, harmóniáról tesz tanúságot, itt már a romantikusan daloló kürtöt is megszólaltatja a zeneszerző. A scherzo nem vidám, inkább feszült muzsika, csak középrészében csendülnek fel a természet derűs hangjai. A zárótételben a komponista végre szabadjára engedi sodró temperamentumát, izzó hangszín-fantáziáját.
Ezt követően Derek Bourgeois, brit zeneszerző harsonaversenyét hallhatják, szólamvezetőnk, Sütő András előadásában. A szerző, számítva arra, hogy Harsonaversenyét a klasszikus zene és a jazz világában egyaránt érdeklődés kíséri majd, mindkét igényt kielégítő 3 tételes concertot komponált. Az alkotás szimfonikus zenekari kíséretét fúvós zenekarra és kizárólag rézfúvósokra is átdolgozta, így még szélesebb körben terjedhetett el.
A Johannesburg fesztivál nyitány William Walton angol szerző műve, amelyet Johannesburg fennállásának 70. évfordulójának alkalmából komponált 1956-ban. A felkérés úgy szólt, hogy az ünnepi mű dolgozzon fel eredeti Afrikai dallamokat is. Walton az African Music Society gyűjteményéhez nyúlt inspirációért. Ennek hatása hallható a 11 különböző hangszeren megszólaló ütőkarban. A szerző Jean Bosco Mwenda’s „Masangá”-ját is beleépítette a műbe, amelyet egyébként ő maga úgy jellemzett, hogy „megállíthatatan vágta…kissé bolondos, őrült és vugáris…”.

BRAHMS/CANTEMUS/SZABÓ

Nem lehet pontosan tudni, mi ihlette Brahmsot e mű megírására. Az egyik lehetséges indíték édesanyjának halála, a másik feltevés szerint Robert Schumann elhunyta. Brahms nagyon szerette és tisztelte Schumannt, mélyen megrázta annak 1856-ban bekövetkezett tragikus halála és a Német Requiem egyes részei, előtanulmányai valóban ebből az időből származnak. Mint minden nagy művét, Brahms ezt is sokáig érlelte. 1866-ban Bécsben még csak az első három tételt mutatták be. 1868-ban Brémában hat tételt vezényelt maga a zeneszerző, majd  az utoljára komponált ötödik tétellel kiegészítve, 1869-ben a lipcsei Gewandhausban hangzott fel a teljes mű először.

A cím arra utal, hogy ez a mű nem a katolikus gyászmise latin szövegére íródott, mint a zeneirodalom sok nagy Requiem-je, hanem anyanyelvi szövegre. Szövege nem is a mise latin szövegének fordítása, a mű alapjául a szerző által válogatott Ó- és Újszövetségi szövegek szolgálnak.

Ám nemcsak szövegében, de eszmeiségében is különbözik a hagyományos requiemektől. Míg a latin mise szöveg a végítélet fenyegető vízióját vetíti elénk, addig Brahms a halálban a megnyugvás és a hazatalálás csodálatos vízióját látja meg.

 

SZABADOS/HAYDN/BARTÓK/BERÁN

BDZ ÜTŐEGYÜTTESE/HARMONIA GARDEN

A ritmustól a tánczenéig