ZENEÉRTÓ LESZEK – ISMERKEDÉS A BILLENTYŰS ÉS A PENGETŐS HANGSZEREKKEL

Bemutatkozik a zongora, a harmonika, a hárfa és a gitár.

MEGÉRTHETŐ JUNIOR – A MAGYAR NÉPDAL

MESKÓ/CHOPIN/KODÁLY

Mai hangversenyünk első számaként Meskó Ilona „Eszmélet” c. zenekari szvitjét hallgathatják meg, mely filmszerű, modern alkotás, nagyzenekari mű, több szólisztikus epizóddal (fuvola, hegedű, hárfa), mely olyan, a szimfonikus zenekarban nem megszokott hangszereket is felvonultat, mint a harmonika.
Chopin e-moll zongoraversenye a legismertebb művei közé tartozik. Hangversenyen, hanglemezen, vagy elektronikus médiákban viszonylag gyakran hallgatható darab. A második tételt (Romance -Larghetto) utcai muzsikusok előadásában (hegedű, mélyhegedű, gitár) felhasználták a Splash című film zenéjeként, továbbá szerepel a mű a The Truman Show című filmben, valamint Leonyid Zorin Varsói melódia című színdarabjában. Chopin számara a zenekar csak másodrendű szerepet játszik, minden gondolatát zongorára fogalmazza. Versenyműveinek tutti szakaszai úgy hatnak, mintha a zongorán fogant gondolatokat a komponista mintegy kényszerűségből vitte volna át az együttes hangszereire.
Az első tételt impozáns tutti vezeti be, amint a zongora belép, szinte nem szorul a zenekar támogatására. A lassú tételt áthatja a zeneszerző magánéletét ez idő tájt felkavaró szerelmi szenvedély, gyengéd, ábrándos muzsika. A záró tétel megőrzött valamit a Mozart zongoraversenyek csillogó társalgási tónusából, de Chopin lengyel népzenei élményei is karakterisztikus színeket kölcsönöznek a tételnek.
A Fölszállott a páva című népdalra írott variációkat Kodály az amszterdami Concertgebouw zenekar fennállásának ötvenedik évfordulójára írta. A művet a jubiláns együttes 1939 novemberében mutatta be Willem Mengelberg vezényletével. Két évvel korábban Kodály már feldolgozta Ady – ugyancsak népköltészettől inspirált – hasonló című költeményét, férfikarra. Az ötfokú ősrégi magyar dallam és Ady versének harcos keserűsége azonban a második világháború küszöbén fokozott mértékben vált időszerűvé: fokozott feladat hárult a magyarságot reprezentáló zeneszerzőre is, aki új kompozíciójával lépett a világ elé. Ezt a feladatot, az emberiesség szavának messze hangzó hallatását, Kodály úgy vélte, akkor oldja meg leghatékonyabban, ha az ősi magyar dallam és a haladó magyar költészet találkozását a variáció klasszikus formájában fejti ki.
Változatai a romantika idején kialakult összetettebb értelmű karaktervariációk mintájára készültek, nem írják körül a témában megadott modellt, hanem annak belső tartalmát tárják a hallgató elé, mondanivalójának minden gazdagságával. Ugyanakkor arra is gondot fordít a zeneszerző, hogy a változatok a nagyforma logikája szerint kövessék egymást és hangulataik meggyőző lélektani egésszé álljanak össze. Így követi a mű elején összecsapó szenvedélyeket a megtorpanás jajszava a variációk első csoportjában, majd a természet és a népi vigasság szabadabb levegőjét így borítja be a gyász komor viharfelhője, hogy a mű befejezéséhez közeledve ismét kivilágosodjék a horizont, és a népdal apoteózisa: a magyar nép sorsába vetett hit oldja fel a darab súlyos hangulatát.

ZENEPLUSZ SOROZAT – KÍSÉRTÉSEK

A sorozat utolsó előadásának központi gondolata az emberiség vágya a lehetetlen birtokba vételére. A lehetetlen, mint ördögi kísértés ugyanakkor a tudás és a fejlődés egyik záloga. Tallis és Mozart műve a maga szempontjából két kompozíciós-technikai nonszensz: a Tallis-mű egy 40 szólamú kompozíció, amely leginkább csak 3 hangot használhat, a Mozart szimfónia utolsó tételét betetőző quodlibet pedig egy senki által soha sikerrel meg nem írt négyes fúga tetőponti pillanatát idézi. Bach a zenetörténet azon kivételes zsenijei közé tartozik, akik ténylegesen birtokolták a lehetetlent. A chaconneja azon művek egyike, amelyek az utókor számára sokáig birtokba vehetetlen kísértésnek tűntek. Sokáig kételkedtek abban, hogy a mű valóban egy szólóhegedűre íródott, zenei és technikai nehézségei pedig valóban túlszárnyalják a romantikus korszak ördöginek tűnő virtuozitását. Mahler a fausti gondolat határokat nem ismerő újrafogalmazásának előjátékaként írta a Veni creator spiritust, amelyben az élet és halál, a hit és kételkedés, elkárhozás és megdicsőülés kozmikus méretű dimenzióit tárja elénk.

MEGÉRTHETŐ ZENE – HALÁL ÉS MEGDICSŐÜLÉS

Az egyik legjelentősebb nem latin nyelvű halotti mise, a szerző megrendítő emberi természetességgel ábrázolja a halált, a haláltól való félelmet, ugyanakkor a zenetörténet egyik legmonumentálisabb tetőpontjára emeli a megküzdött megdicsőülést, az öröklétbe vetett hitet.

BRAHMS: NÉMET REQUIEM

Nem lehet pontosan tudni, mi ihlette Brahmsot e mű megírására. Az egyik lehetséges indíték édesanyjának halála, a másik feltevés szerint Robert Schumann elhunyta. Mint minden nagy művet,
Brahms ezt is sokáig érlelte. 1866-ban Becsben meg csak az első három tételt mutattak be, majd 1869-ben a lipcsei Gewandhausban hangzott fel a teljes mű először. A cím arra utal, hogy ez a mű nem a katolikus gyászmise latin szövegére íródott, mint a zeneirodalom sok nagy Requiemje, hanem anyanyelvi szövegre. Szövege nem is a mise latin szövegének fordítása, a mű alapjául a szerző által válogatott Ó és Újszövetségi szövegek szolgálnak. Ami nemcsak szövegében, de eszmeiségében is különbözik a hagyományos requiemektől. Míg a latin miseszöveg a végítélet fenyegető vízióját vetíti elénk, addig Brahms a halálban a megnyugvás es a hazatalálás érzését találja meg.

A Harmonia Garden lemezbemutató koncertje

A Harmonia Garden lemezbemutató koncertje sztárvendégekkel

UNGARESCA

A hangverseny első fele a magyar zene európai zenekultúrában való megjelenésének jellegzetes pillanatait villantja fel. Az eredendően cigánybandák által terjesztett magyaros motívumok különösen a
verbunkos térhódításával az európai zene egyik fontos, egzotikus koloritjává váltak. A hangverseny második részében az autentikus magyar népzenéből kinövő jelentős alkotások szólalnak meg. Az előadás különlegessége a zenekar tagjaiból alakult autentikus népzenét játszó együttes közreműködése, amely külföldi és hazai koncertjeinken hatalmas sikerrel mutatta már be azt az eredeti népzenét, amely Bartók, Kodály, Dohnányi művészetében hangversenyművekké nemesedett. A zenei programot a hangszerismertető és a néptánc teszi még izgalmasabbá.

ZENEÉRTŐ LESZEK – FÉNY ÉS ÜNNEP – A RÉZFÚVÓSOK

Bemutatkoznak a rézfúvósok: a trombita, a kürt, a harsona és a tuba.

MEGÉRTHETŐ JUNIOR – VERSENGŐ HANGSZEREK

Ezen a hangversenyen a versenyműveket vesszük górcső alá. A versenyműveket a zenekar tehetséges muzsikusai szólaltatják meg.