TOLCSVAY-MÜLLER-MÜLLER: MÁRIA EVANGÉLIUMA

A magyar könnyűzene ikonikus alakjának bibliai témájú, Európa-szerte ismert alkotását a magyar zenés színpadok sztárjai adják elő a Müpában. Sokszoros versenygyőztesek, mint Miksch Adrienn, a kiváló drámai szoprán vagy Haja Zsolt, a sikeres bariton; a Jászai Mari-, Simándy- és Melis-díjas tenor, Nyári Zoltán, a folyamatosan teltházas musicalek (Macskák, Jézus Krisztus szupersztár, Mary Poppins) közönségkedvenc énekese, Serbán Attila szerepelnek az exkluzív stáblista élén, de József szerepében maga a szerző is színpadra lép, legkedvesebbnek tartott műve 25 éves jubileumi előadásán, Böhm György vadonatúj rendezésében.

Tolcsvay László Erkel Ferenc- és Magyar örökség-díjas zeneszerző alapító tagja volt a Tolcsvay Triónak, valamint a Fonográf együttesnek. Előbbi ötvözte elsőként a rockzenét a magyar népzenével, s vált immár a Fonográffal együtt a hetvenes évek Kelet-Európájának legnépszerűbb formációjává. Tolcsvay László monumentális Magyar miséje (1987), valamint első musicalje, a Doctor Herz (1988) után Müller Péterrel és Müller Péter Sziámival közösen készítette Mária evangéliuma című alkotását, amely a világon az evangélisták által ismertté tett bibliai történetben az anya és az anyaság szerepét állítja a középpontba. Az 1991-ben bemutatott rockopera az elmúlt huszonöt évben közel ezer előadást ért meg itthon és külföldön, számos jelentős színházban játszották angol, német, olasz, szlovák és cseh nyelven is, valamint CD-n is kiadták, és filmre is vették.

MEGÉRTHETŐ ZENE – AZ EMBERI LÉLEK REZDÜLÉSEI – A LÉLEK HARMÓNIÁJA

„Nem tudok költői módon írni – nem vagyok költő. Nem tudom a szófordulatokat fény és árnyék segítségével művészien megjeleníteni – nem vagyok festő. Még arcjátékkal és
mozdulattal sem tudom gondolataimat és érzelmeimet kifejezni – nem vagyok táncos. De mindezt tudom hangok útján – mert muzsikus vagyok.”
Mozart, 1777

Mindazt, ami az embert emberré teszi, a lelkének szoktuk tulajdonítani. Lelkünk felel érzelmeinkért, örömünkért, bánatunkért, félelmeinkért és reményinkért, hitünkért és kétségeinkért, a bennünk rejlő szeretetért és gyűlöletért. A művészet – leegyszerűsítve – a lelkünk tükre, különösen igaz ez a zenére, ami nem használhatja a szavak erejét, a
fény és a színek játékát, és nem lehet térben sem körbejárni. Cserében pontosan azon az apró rezdülések, és az ezekből keletkező ellentétek felmutatására képes, amit lelkünk és érzelmeink sajátjának tartunk. Így rövidebb és hosszabb hangok, gyorsabb és lassabb tempók, magas és mélyebb hangok szembeállításával, összecsengő és ütköző harmóniákkal operál, egyfolytában feszültséget teremt, azt többé vagy kevésbé feloldja, pontosan összefoglalva az emberi érzelmek teljes skáláját.
Mozart a zenetörténet talán legnagyobb zsenije. elsősorban azért irigylésre méltó, mert tökéletesen ismeri érzelmeit, a legellentmondásosabb érzelmi gesztusokat is azonos értékűnek tekinti, ezeket a műveiben tökéletes egyensúlyban tartja. emellett tökéletes harmóniában van önmagával, érzelmeivel sosem küzd, hanem azokat a maguk természetes
módján fogalmazza meg. ezért, bár Mozart hol drámaibb, hol játékosabb, hol bensőségesebb alapkaraktert mutat fel, műveit mégis érzelmei egyensúlya és harmóniája jellemzi.
A-dúr zongoraversenye e kiegyensúlyozott életműben is az egyik legsokszínűbb, leginkább szeretetreméltó és legharmonikusabb alkotások egyike.

BRAHMS/FAURÉ/WERNER

Johannes Brahms 47 évesen, egy nyaralás alkalmával komponálta tragikus (Op.81) nyitányát, párban az Akadémiai ünnepi (Op.80) nyitánnyal. Egyik barátjának úgy emlegette ezeket, hogy „amíg az egyik sír, a másik nevet”. A vidámabb hangvételű Akadémiai nyitányt fenségesen hangzó nevének ellenére német kocsmadalok ihlették, míg a másik nyitányról nem tudjuk biztosan, minek a hatására íródott. Brahms nem utalt konkrét tragédiára, nem történt haláleset ezidőtájt környezetében, a szerző sem volt különösebben szomorú. Maga a „tragikus” jelző sem tetszett neki annyira, a drámai vagy melankolikus jobban illett volna hozzá, de fele ennyire sem hangzott volna jól. „Melankolikus természetemtől nem tagadhattam meg, hogy írjak egy nyitányt egy tragédiához” – mondja a szerző.
1873-ban a Münchenhez közeli starnbergi tónál töltött ideje alatt írta koncertünkön elhangzó másik művét, a Variációkat egy Haydn-témára. Két zongorás és zenekari verzió is született belőle. Brahms korábbi variációs műveiben a dallam volt a legfontosabb, később azonban máshonnét közelítette meg a variálás kérdését; a dallam helyett az
alapmotívum szerkezetére és a harmóniákra helyezte a hangsúlyt, a Bach goldberg-variációhoz és a Beethoven Diabelli-variációihoz hasonlóan. „St. Anthony” – variációknak is hívják a művet, egy burgenlandi dallam, a „St. Anthony korál” után. Ez a dallam az alapja a régebben még Haydnnak jegyzett hat Divertimento első darabja második tételének. Ma azonban köztudott, hogy Haydn tanítványa, Ignaz Pleyel volt a szerző. A mű formailag a téma bemutatásából, nyolc variációból és egy befejező tételből áll. A darab vége előtti kódában a brácsák és a csellók Haydn óra-szimfóniájának második tételéből idéznek. Ironikus módon ez lehet az egyetlen köze a darabnak a nagy osztrák elődhöz.
Az 1845-ben született francia zeneszerző Gabriel Fauré 1887 és 1890 között írta d-moll Requiemjét (Op.48). „A Requiemem megszületésének semmi különösebb oka nem volt-kedvtelésből írtam, ha szabad ilyet mondani.” –mondja róla a szerző. „Azt mondják, ez a Requiem nem fejezi ki a haláltól való félelmet, valaki a halál altatódalának nevezte. De ez
az, ahogy én a halált látom: egy boldog megszabadítás, vágyakozás a boldogságra odafenn, nem egy fájdalmas élmény. Gounod zenéjét kritizálták amiatt, hogy túlságosan az emberi érzékenység felé hajlik. De őt az ő természete tette hajlamossá, hogy így érezzen: a vallásos indulata ilyen formát öltött benne. Nem szükséges, hogy elfogadjuk egy művész természetét? Talán én is ösztönösen keresem a menekülési lehetőséget abból, ami mások szerint volt illő vagy helyénvaló, miután ennyi éven át orgonáltam temetéseken. Ismerem az egészet. Valami mást akartam írni.”

Szerkezetileg hét tételre osztható, de a hagyományos requiemmel ellentétben a Dies irae tétel egészében kimaradt, csak egy része, a Pie Jesu szerepel benne. A mű végén, szintén
rendhagyó módon a temetési szertartásból kivett In Paradisum hallható. Fauré többször átírta a művet, többféle verziója létezik a mai napig, a kisebb létszámú együttestől a nagyzenekarig. 1924-ben a szerzőt e szerzeményével kísérték utolsó útjára.

MEGÉRTHETŐ JUNIOR – A FORRADALOM

A hangverseny egyaránt tiszteleg az ’56-os magyar forradalom évfordulója és Liszt születésnapja előtt.
Programján a szabadság gondolatát megfogalmazó művek szólalnak meg. A Rákóczi-induló már régóta a forradalom vagy szabadságharc szimbóluma volt, az Egmont-nyitány egy szabadsághőst, annak küzdelmét és áldozatvállalását állítja a középpontba, az ’56-os forradalomról készült nagyhatású film zenéje pedig a magyar himnusz dallamait fogalmazza újra. Sajátos módon kapcsolja össze a két évfordulót az a tény, hogy az 56-os forradalom alatt Beethoven egmont-nyitánya mellett Liszt Les préludesjének hangjai voltak a leggyakrabban hallható művek, és így a forradalom szimbólumává váltak.

ONLINE KÖZVETÍTÉS! Zenedoboz -Rock

31. rész
ROCK

A rockzene a 20. század egyik legprogresszívebb művészi irányzata. Hollerung Gábor arra hívja fel a figyelmet a Zenedoboz ROCK című epizódjában, hogy a rockzene segítségével újra lehetősége nyílt minden generációnak és társadalmi rétegnek a zenélésre. Az epizódban a műfajt teremtő Bill Haley-től, Elvisen át a világörökség számára is maradandót alkotó The Beatles-ig és Queenig megvizsgáljuk a kemény ritmus, a leegyszerűsített harmóniák és a fontos, gondolatébresztő szövegek világát. Természetesen a magyar „alapzenekar”, a Hungária sem maradhat ki a felsorolásból és a példakánt említésből.

AZ EPIZÓDBAN ELHANGZIK:
Bill Haley: Rock Around the Clock
Elvis Presley: A Little Less Conversation
The Beatles: A Hard Day’s Night
Queen: Mama
Hungária: Csavard fe la szőnyeget! (a Made in Hungária című filmből)
…………………………………………………………………………..
Hollerung Gábor ismeretterjesztő zenetanodája epizódonként egy-egy zenei témát taglal, felölelve a zenetörténet teljes spektrumát. A tizenkét perces részekből álló előadás-sorozat negyven epizódon keresztül, akár tízéves kortól élvezhető, színes, változatos módon avatja be nézőit a zene teljességébe.
A sorozat egész nyáron, augusztus végéig friss részekkel várja az érdeklődőket. Az egyes részek a meghirdetett premierek után is megtekinthetők.
A sorozatról további információkat itt talál:
https://bdz.hu/zenedoboz/

CAFÉ BUDAPEST 2016

Ha szívesen hallgatnak meg egy Beethoven IX. szimfóniát, egy patetikus Csajkovszkij-művet, vagy szeretik a zenében a monumentális ellentéteket, élvezik az iróniát, megérinti önöket a nosztalgia, ugyanakkor nyitottak annak megismerésére, hogy a XXI. század zeneszerzői hogyan ábrázolják a pátoszt, az iróniát és a virtuozitást, akkor itt a helye a
Kortárs romantikusok címet viselő hangversenyünkön. Az előadáson három olyan zeneszerző műveit hallhatják, akik a kifejezőeszközeikben nem ijednek meg a túlzásoktól, egyértelműen érzelmeket jelenítenek meg, és nem áll tőlük távol a romantikus korszak alapkérdéseinek újrafogalmazása, a szakrális és diabolikus, a groteszk és patetikus szembeállítása.
Orbán zenei nyelvezete nagyon is közérthető, gyönyörű színekkel, dzsezzes, blues-os elemekkel operál, IV. szerenádja pedig azért is igazán élvezetes, mert kicseng belőle Stravinsky, Sosztakovics, vagy akár Nino Rota hangja.
Dubrovay zongoraversenyének már a műfaja is megkívánja a klasszikus kereteket, hiszen ezek túllépésével a szólista és zenekar viszonya értelmetlenné válna. Dubrovay zenei nyelvére jellemző az erős karakterizálás, a groteszk, a lírai, a patetikus hangvétel erőteljes jelenléte.
Gyöngyösi Levente pedig a XXI. század egyik legragyogóbb zeneszerzője, karakteres, nagyon is érthető, egyéni zenei nyelvezettel. Istenkép című műve számunkra egy kiemelkedő alkotás – melyet az 1956-os forradalom 50. évfordulóján mi mutathattunk be, és most, a 60. évfordulón is előadjuk. A zenemű igazi programzene, kifejezőeszközeiben
teljesen klasszikus, üzenetében pedig abszolút örökérvényű, hiszen ennyi évvel a történések után már képes a történelmi és emberi tanulságok levonására, az események sommázására.

ZENEÉRTŐ LESZEK

A Liszt-díjas művészekből álló trió a legismertebb, állatokkal kapcsolatos klasszikus slágereket szólaltatja meg sok játékkal, humorral. Így találkozhatunk a tengelicével, a dongóval, a szöcskével és az elefánttal, de egyebek mellett lesz pillangó és macska is a műsorban olyan szerzőktől, mint Vivaldi, Rossini vagy gossec. Az előadást Dobos Emőke digitálisan készített illusztrációja gazdagítja, amelyet a közönség a zenehallgatással együtt élvezhet.

MEGÉRTHETŐ JUNIOR – A ZENE VILÁGNAPJA

A zene világnapján felcsendülő hangverseny a zene legvonzóbb arcait vonultatja fel: a humort, a szeretetet, a játékosságot és a magával ragadó lendületet.

Rossini nyitánya az életet habzsoló örömöt fogalmazza meg, amiben szinte minden tréfának tekinthető.

Mozart híres zongoraversenyének lassú tétele a gyengéd szeretet, két egymást szerető ember öszszetartozásának legszebb megfogalmazása.

Bartók Concertojának II. tétele pazar játék, ahol minden hangszercsoport jellegzetes arcát ismerhetjük meg: hol nehézkes, hol táncos, hol ironikus, hol kissé félelmetes karakterben.

A hangverseny befejező két száma két magyar tánc, mindkettő a verbunkos hagyományából merít.

Kodály Háry Jánosának intermezzoja a jellegzetes magyar népi hangszer, a cimbalom megszólaltatásával és feszes ritmusával az egyik leghíresebb verbunkos.

Brahms V. magyar tánca pedig egyike azon alkotásoknak, melyek az egész világon megismertették a világgal a romantikus korszakban jellegzetesen magyarnak tartott verbunkos zenét.

SAINT-SAËNS/MOZART/SZABÓ/HOLLERUNG

Mai hangversenyünk nyitánya Saint-Saëns: Sámson és Delila című operájának híres balettbetétje, mely szinte mindenki számára ismerősen cseng, hiszen a fülbe mászó, keleties dallamok ihlették szinte valamennyi keleties tárgyú film zenéjét. A bacchanáliát követő Mozart-zongoraverseny is több filmből lehet ismerős számunkra. A versenymű csodálatos, II. tétele megihlette a rajzfilmkészítőket csak úgy, mint a híres 007-es sorozat vagy az Elvira Madigan alkotóit is. Spongyabob Kockanadrág házi kedvencével, Csigusszal beszélget Mozart muzsikájának kíséretében, míg James Bond 1977-es, A kém, aki szeretett engem című opuszában a főgonosz, Stromberg víz alatti támaszpontjának bemutatása közben, mikor a négylábú, békára hajazó fémtákolmány kiemelkedik a habok közül, szintén az említett műrészlet csendül fel. A tétel egyik legihletettebb filmtörténeti feldolgozása az Elvira Madigan című filmhez köthető.
A francia zeneszerző, Camille Saint-Saëns 18 éves korában remek orgonista állást kapott a párizsi Saint-Merri templomban, de szabadidejében folytatta a komponálást, és megszületett az opusz 2-es számot viselő I. szimfónia. Mint ahogy azt a fiatal zeneszerzőknél megszokhattuk, ez a mű is számos más komponista jellemzőit viseli magán, ámde
büszkén. Beethoven, Mendelssohn, Berlioz szelleme ugyanúgy átjárja, mint ahogy találunk benne egy kis Wagnert, schumannt vagy gounod-t is. A mű konvencionális, négy tételes kompozíció. Az első, tradicionális szonáta-formát követő tétel után a „Marche-scherzo” címkével ellátott második tétel könnyed és dallamos, talán a legkevésbé agresszív
induló, amit elképzelni lehet. Inkább pásztorköltemény, mint harcias menetelés. A harmadik tétel merő varázslat, a szerző által valaha írt egyik legszebb, legérzékenyebb zene, holdvilági muzsika egy kiváló komponistától, aki a mű komponálásakor még nem volt húsz éves. Szünet nélkül lebegünk át a zárótételbe, hogy aztán a mű és a koncert is egy
pompázatos Esz-dúr fúgával érjen véget.

DOHNÁNYI/SCHUMANN/FÜLEI/HOLLERUNG

Az idei évadot névadónk, Dohnányi Ernő I. (emoll) zongoraversenyével nyitjuk. Az 1897-98-ban íródott versenymű a klasszikus három tételes formát követi, bár az első tételt egy allegro maestoso vezeti be, melynek témája végigvonul az egész művön, visszacseng az első tétel végén, a második tételben, majd a harmadik tételben éri el drámai kiteljesedését. A moll versenymű végül egy győzedelmes É-dúrban ér véget.
A II.szimfóniát Schumann 1846-ban fejezte be. Nem sokkal azután kezdte meg komponálását, hogy betegsége egyre nyomasztóbb tünetekkel jelentkezett: idegesség, kedélybetegség, álmatlanság és kínzó halálfélelem gyötörte a zeneszerzőt ezekben a hónapokban,sőt, olykor fülbántalmak, hallási zavarok, hallucinációk is megjelentek. A betegséggel való szembenézés és küzdeni akarás jellemzi a művet. Ugyanakkor a mű egészét átitatja Bach művészi örökségének birtokbavétele. Az első tétel gigászi küzdelmet és hősi erőfeszítést sugall, ezt követi egy ragyogó scherzo, melynek első ütemeit a Magyar televízió régi Híradójának főcímzenéjeként ismerhetünk, ezután egy költőien kifinomult lassú tétel következik, a szimfóniát végül egy szenvedélyes tétel zárja.