MAKROKOZMOSZ

Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára Bartók életművének egyik központi alkotása. Művében egyértelműen tetten érhető az évszázados zenei tradíció hagyománya: a mű négytételes szerkezete, a tételek formája, zenei szerkesztésmódja. Másrészt a mű a saját zenei nyelvének is egyfajta betetőzése, hiszen a bartóki nyelv egyfajta esszenciáját ismerhetjük meg benne. Találkozhatunk a Bartókra oly jellemző aranymetszéses szerkesztéssel, a kromatika és diatónia világával, az éjszaka zenével. Különleges a mű hangszerelése is, a központi szerepet elfoglaló zongora-ütők-cseleszta szekciót két vonószenekar egészíti ki.

BOROGYIN/LISZT/DAN-HUNG/ BARTÓK/CHANG

Az Igor herceg Borodin posztumusz operája. A művet, saját szövegére, 1869-ben kezdte el komponálni, befejezése azonban Rimszkij-Korszakovra és Glazunovra maradt. A bemutató 1890-ben, Pétervárott zajlott le. Az opera harmadik felvonása a látványos Polovec táncokkal fejeződik be: a rabul ejtett Igor herceg felvidítására mutatják be a táncokat. Mint önálló táncszám, és mint hatásos zenekari darab egyaránt közismert és népszerű kompozíció.
A Magyar rapszódiák Liszt Ferenc tizenkilenc darabból álló zongorasorozata, amelyben magyaros témákat dolgozott fel. A sorozat néhány darabjából zenekari változat, egyből zongoraverseny is készült. A mai estén a XIV. zongora rapszódiából átírt I. magyar rapszódia szólal meg. Az előadás érdekessége, hogy a zongora szólam kínai cimbalmon szólal meg.
Dan-Hung Wang kínai cimbalomra és zenekarra komponált Rapszódiája jazz elemekkel gazdagítja a rapszódia műfaját. A popzene egyedülálló harmónia készlete és ritmikája friss életerőt ad a tradicionális kínai hangszernek, a hangzás romantikus, dinamikus és szabad stílusát létrehozva.
A Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára Bartók Béla egyik legismertebb zenekarra írt kompozíciója, és a 20. század egyik legeredetibb műve, nemcsak a hangszerelésében, hanem az antifonális effektusok alkalmazásában is.
A harmincas évek derekán kevés zeneszerző vállalkozott szimfónia írására, és ha komponáltak is nagyobb szabású ciklikus zenekari műveket, bizonyos tartózkodással óvakodtak ezeket szimfóniáknak nevezni. Úgy látszik, Bartók is azt gondolta, többet mond a semleges „Zene” elnevezés, mint a klasszikus-romantikus örökségre utaló „szimfónia”.
A Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára komponálására Paul Sacher kérte fel Bartókot egy 1936-ban kelt levelében. Bartók válaszában már jelzi, hogy vonós és ütőhangszerekre írt műre gondol, tehát a vonósokon kívül zongorára, cselesztára, hárfára, xilofonra és ütősökre lesz szükség. Azt is hozzáteszi, hogy bár igyekszik – Sacher kérésének megfelelően – technikai szempontból aránylag könnyen előadható művet írni, de ritmikai nehézségeket nem fog tudni elkerülni. A mű újdonsága persze nem csak ritmikai természetű lesz. Újnak számít majd több ritkán alkalmazott vonós játékmód, a fogólapra csapódó – ütőhangszeres hatású – vonós pizzicato vagy például pengetett hangok glissandója. Ezek a különleges eszközök sohasem kizárólag színelemként kapnak szerepet, hanem mindig dramaturgiai funkciót látnak el.
Kai-Chuan Tang, a mai este szólistája Taipeiben született, Berlinben él, számos díjat nyert, és gyakran hívják meg a tengerentúlra kínai cimbalom szólistaként.
Az est karmestere a 2016-os Bukaresti Nemzetközi Ifjúsági Karmesterverseny első helyezettje, Yu-An Chang tajvani karmester, aki a Dohnányi Zenekar 2016-os karmester kurzusa alkalmával nyerte el a meghívást.

MOZART/MANCUSI/BEETHOVEN/BAZSINKA

Ezen az esténaz idei évadtól hivatalosan is első vendégkarmesterünkké kinevezett Guido Mancusi vezényli zenekarunkat. A műsor összeállításakor első darabként Mozart Linzi szimfóniájára esett a Maestro választása. Könnyebben játszható, könnyebben hallgatható Mozart-szimfóniák közül való ez a mű, így remek kiindulópontnak tartja a zenekarral tervezett, hosszútávú, közös munkához. Másodikként saját, 2006-ban komponált fagottversenye csendül fel, amelyet kifejezetten szívesen tár a magyar közönség elég. A koncert második felében pedig Beethoven III., Eroica szimfóniája hangzik el, amelyet bátran nevezhetünk a zenetörténet egyik fordulópontjának. Ezzel a művel tépte szét Beethoven végképp azt a köteléket, amely őt a régi formákhoz és művészethez kötötte.
Az izgalmas, sokszínű este külön érdekessége, hogy a Mozart műben (és részben a Beethoven műben is) úgynevezett “natúr” vagy “barokk”, azaz a korabeli hangzást visszaadó hangszert használ a rezes és az ütős szekció.

ÉNEKEL AZ ORSZÁG 2018 – RÁADÁS

Az „Énekel az ország” kezdeményezés az 1986-ban indult fővárosi középiskolások egyesített énekkari projektjéből nőtte ki magát országos rendezvénnyé.
Évről évre több, mint 400 kórusénekes gyűlik össze az ország minden tájáról és határainkon túlról is, akik több hónapos készülést és egy intenzív kórushétvégét követően a zeneirodalom legjelentősebb alkotásait szólaltatják meg Hollerung Gábor vezetésével. A koncert során maradandó zenei élménynyel gazdagodnak mind a résztvevők, mind pedig a
közönség.

ÉNEKEL AZ ORSZÁG 2018

Az „Énekel az ország” kezdeményezés az 1986-ban indult fővárosi középiskolások egyesített énekkari projektjéből nőtte ki magát országos rendezvénnyé.
Évről évre több, mint 400 kórusénekes gyűlik össze az ország minden tájáról és határainkon túlról is, akik több hónapos készülést és egy intenzív kórushétvégét követően a zeneirodalom legjelentősebb alkotásait szólaltatják meg Hollerung Gábor vezetésével. A koncert során maradandó zenei élménynyel gazdagodnak mind a résztvevők, mind pedig a
közönség.

SCHUMANN/RODRIGO/DVORÁK

Mai hangversenyünkön a 2017-es nemzetközi karmesterkurzus az zenekar által legtehetségesebbnek tartott résztvevője, Yaniv Attar vezényel.
ElsőkéntBalogh Máté Schumann Dichterliebe című darabjára írt metamorfózisai kerülnek bemutatásra.
Az 1939-ben íródott Concierto de Aranjuez (Aranjuezi versenymű) című gitárverseny messze Rodrigo legismertebb szerzeménye. A művet a gyönyörű, XVI. században épült aranjuezi királyi palota ihlette, itt írta ezt a művét „érezvén a magnóliák illatát, hallgatván a madarak énekét és szökőkutak csobogását”. A zene a hallgatóját egy másik időbe éstérbe repíti a természet hangjai által. A mű második tételét rengetegen feldolgozták, többek között olyan művészek mint Miles Davis, Chick Corea, André Rieu, Dalida és Carlos Santana, hogy csak a legismertebbeket említsük.
Hangversenyünk második részében Dvořák IX. szimfóniáját hallhatják. Dvořák a New York-i Filharmonikus Zenekar felkérésére írt IX. (Újvilág) szimfóniájában az amerikai kontinens különféle típusúi zenéit, köztük az ősi amerikai és az afroamerikai zene elemeit használja fel, amelyeket saját hazája zenei hagyományaival kever, ilyen módon teljesen új, sajátosan amerikai szimfonikus stílust teremtve.

MÚLT ÉS JÖVŐ HARMÓNIÁJA

Bartók életműve önmagában is világító mérföldkő a XX. század kétségbeejtő útkeresésében. Zenei nyelvében képes volt megőrizni az európai zene fejlődésének alapvető mechanizmusait, nevezetesen a zenei hang objektív törvényeiből következő felhang-alaphang viszonyt. Emellett zenei gondolkodásának tágításhoz nem logikai utat választott,
hanem egy addig ismeretlen népzenei nyelvet integrált művészetébe. Életművén belül a Fából faragott királyfi is sajátos mérföldkő: ez a mű elsőként talál utat a szélesebb közönséghez.

BDZ JUNIOR

A közel 60 perces mesejáték, amelyben a hányatott sorsú zenekari tag, Tuba viszontagságaival ismerkedhetünk meg, kiváló lehetőséget kínál – kicsiknek és nagyoknak egyaránt – bepillantani a szimfonikus zenekarok hangszereinek életébe. Sok humorral és kitűnő zenével találkozhatnak azok a családok, akik velünk töltik ezt az órát.

ÉNEKEL AZ ORSZÁG – 2019

Az „Énekel az ország” elnevezésű kezdeményezés az 1986-ban indult Fővárosi Középiskolások közös hangversenye projektből nőtte ki magát országos rendezvénnyé. A vállalkozás a magyar zenei életben egy párját ritkítóan sikeres kezdeményezés, amelyben a legkülönbözőbb korú és képzettségű zenebarátok gyűlnek össze a határon innen és túlról, hogy az oratóriumirodalom legnagyobb alkotásait közösen előadhassák. A koncert során maradandó zenei élménnyel gazdagodnak mind a résztvevők, mind pedig a közönség.

BUDAFOKI TAVASZI FESZTIVÁL

A Budafoki Dohnányi Zenekar állandó résztvevője a Budafoki Tavaszi Fesztiválnak. Idén két csemegével is szolgál a rendezvényen: Végre elkészült a Budafoki Dohnányi Zenekar és Hollerung Gábor sokszínű, lendületes hétköznapjait, ünnepi pillanatait és zenészeit bemutató SZIMFONIKUS DOKUMENTUMFILM. Sólyom András és Élő Nóra mozifilmje a kulisszák takarásából, beszélgetésekkel és sok zenével mutatja be „BDZ-műhely” titkait, ellesett pillanatait. E film premier előtti vetítésének lehet tanúja minden érdeklődő, míg a koncert második részében Beethoven V. szimfóniája csendül fel.