Don Giovanni PASTICCIO – ingyenes közvetítés

A jelenlegi helyzetben az opera szcenírozott megvalósítása túl nagy kockázatot jelentett volna, ezért azt későbbi időpontra halasztjuk, amikor a művet már biztonságosan elő lehet adni. Mégis szerettük volna, hogy ez a nap ne maradjon Don Giovanni nélkül, ezért kalandra hívjuk a kedves nézőket.

A Don Giovanni nem egyszerűen Mozart egyik operája, hanem többi operájához hasonlóan a szerző zenei gondolkodásának tárháza. E tárház alapelemei leginkább operaszereplőinek zenei-érzelmi megformálásában érhetők tetten, melyek a Don Giovannit megelőzően és azután is jelen vannak zongoraversenyeiben, szimfóniáiban, kamaraműveiben. Az előadás célja, hogy a Don Giovannihoz kapcsolódó zenei gondolatok világába vezesse be a közönséget egy pasticcio formájában. A pasticcio a 18. századi zene egy kedvelt műfaja volt, amelyben a szerzők különböző művekből állítottak össze egy új alkotást. Több olyan opera ismert, amelyben az áriák adott esetben öt-hat különböző zeneszerzőtől származnak (a szót egyébként fordíthatjuk pástétomnak, rendetlenségnek, illetve konkrétan egy olasz rakott tésztaételre is utal).

A hangverseny stílusosan a Don Giovanni nyitányával indít. Az ezt követően felcsendülő hét mű pedig az operában megjelenő jellegzetes zenei karakterekhez kapcsolódik. A Rivolgete a lui lo sguardo kezdetű hangversenyária – egy, a Così fan tuttéból kimaradt részlet – akár Don Giovanni hiányzó áriája is lehetne. A kicsapongó nemes alakjához két másik zenei részlet is kapcsolódik: a főhős erőt és magabiztosságot sugárzó karakterét, valamint a hölgyeket megbabonázó sármját jeleníti meg a Jupiter-szimfónia első tétele és a közvetlen közelében keletkezett Un bacio di mano hangversenyária – amelyek között tematikus rokonságot is felfedezhetünk. Az opera démoni hangulatával rokon a Così dunque tradisci kezdetű basszusária, illetve a d-moll zongoraverseny első tétele. Egyértelműen Leporello alakjához köthető Mozart C-dúr vonósötöse, Donna Anna zenei világát pedig a Davide Penitentéhez született Tra l’oscure ombre funeste kezdetű szopránária mutatja be. A hangverseny befejezéséül a Don Giovanni első felvonásának fináléja szólal meg, mely a mozarti életmű egyik legkomplexebb zárójelenete: egy tipikus „imbroglio” szituáció, magyar egyszerűséggel a totális zűrzavar pillanatai, egyúttal az érzelmek drámai összecsapása. E jelenet logikájából származó lezáratlansága egyben meghívás is az opera – reményeink szerint – nem túl távoli, teljes egészében való előadására.

 

DON GIOVANNI JEGYVISSZAVÁLTÁS

Akár a későbbi időpontban megtekinthető előadást, akár a jegyvisszaváltást választja, kérjük, az alábbi űrlapot töltse ki és jelezze számunkra szándékát: https://form.jotform.com/203222986849971

CINEMUSIC 2020 – RÁADÁS

CINEMUSIC – MÜPA TÁJÉKOZTATÁS
Kedves Vendégeink!
A november 3-án bejelentett kormányrendelet értelmében a november 7-i és november 8-i Cinemusic koncerteken a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermének nézőterén a rendelet szerinti távolságtartással lehet helyet foglalni, így a koncerten való részvételi létszámot csökkentenünk kellett, mivel eredetileg “két üres – két elfoglalható szék” rendszerben értékesítettük a jegyeket.
Az új szabályozás következtében közönségünket a jegyvásárlás időpontja szerinti sorrendbe állítottuk, és azon vendégeink számára, akik így az esti előadáson a létszámkorlátozás miatt nem tudnának részt venni, átfoglalást ajánlunk fel a november 7-i, szombat 11 órás előadásra.
Az érintett vendégeinket a jegyvásárlásnál megadott e-mail címen értesítjük a további teendőkről, információkról.
Azoknak az érintett vendégeknek, akik az esti előadásra megvásárolt jegyüket nem tudják, vagy nem szeretnék felhasználni a délelőtti koncerten, jegyvisszaváltási lehetőséget biztosítunk. Kérjük, hogy visszaváltási igényüket a Müpánál jelezzék! A visszaváltás menetéről az alábbi oldalon érdeklődhetnek.
Megértésüket és együttműködésüket köszönjük.

CINEMUSIC 2020

CINEMUSIC – MÜPA TÁJÉKOZTATÁS
Kedves Vendégeink!
A november 3-án bejelentett kormányrendelet értelmében a november 7-i és november 8-i Cinemusic koncerteken a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermének nézőterén a rendelet szerinti távolságtartással lehet helyet foglalni, így a koncerten való részvételi létszámot csökkentenünk kellett, mivel eredetileg “két üres – két elfoglalható szék” rendszerben értékesítettük a jegyeket.
Az új szabályozás következtében közönségünket a jegyvásárlás időpontja szerinti sorrendbe állítottuk, és azon vendégeink számára, akik így az esti előadáson a létszámkorlátozás miatt nem tudnának részt venni, átfoglalást ajánlunk fel a november 7-i, szombat 11 órás előadásra.
Az érintett vendégeinket a jegyvásárlásnál megadott e-mail címen értesítjük a további teendőkről, információkról.
Azoknak az érintett vendégeknek, akik az esti előadásra megvásárolt jegyüket nem tudják, vagy nem szeretnék felhasználni a délelőtti koncerten, jegyvisszaváltási lehetőséget biztosítunk. Kérjük, hogy visszaváltási igényüket a Müpánál jelezzék! A visszaváltás menetéről az alábbi oldalon érdeklődhetnek.
Megértésüket és együttműködésüket köszönjük.

BDO DAY 2020 – BEETHOVEN/HOLLERUNG

To close BDO DAY 2020, and to pay tribute to the 250th anniversary of Beethoven’s birth, one of the composer’s best-known works, Symphony No. 5, will be performed, the opening motif of which was commented on by Beethoven himself as follows: “This is the sound of fate knocking at the door.” The symphony itself depicts the desperate struggle of man and the ultimate triumph of human will.

BDZ DAY 2020 / SCHUBERT – PUBLIC REHEARSAL AND STAGED TALK

Our visitors can follow the very first rehearsal of the symphony to be performed by the orchestra at the Music Academy next week, with all its excitement, novelty, pitfalls and discoveries. It is a rare and exciting musical and human process that audiences very rarely, or better say almost never experience.

Anna Novotny talks to Gábor Hollerung.

Gábor Hollerung’s performances are famously exciting, informative and entertaining. This time, however, we won’t listen to him talking about a piece of music, but instead, with the help of his interlocutor, he will give us an insight into his life and that of his orchestra.

This is your chance to ask our conductor about what you’ve been wanting to know, what you don’t understand, what’s always kept your mind occupied. We welcome you to send us your question(s) in advance by filling in the form below:

I AM SUBMITTING A QUESTION

BDO Day 2020 / CHAMBER CONCERT – DVORAK/MENDELSSOHN

When Dvořák was visiting in Vienna in 1878, he was so impressed by Mozart’s wind serenade that he composed his own wind serenade in less than two weeks after returning home. Using Mozart’s piece as a model, he made only minor changes to the instrumentation, adding a cello and a double bass to the wind section.

Mendelssohn composed his Octet for Strings in 1825, shortly after he and his family moved to a large, imposing house on Leipzigerstrasse in Berlin. The greenhouse in the courtyard was spacious enough to accommodate the audience of the family’s morning concerts. It was at these that young Felix acquired much of his musical knowledge.  Besides the piano, he played the violin and the viola, and often took part in performances of the string symphonies he had composed himself. It was undoubtedly the experience of writing these works that led him to compose the String Octet at the very young age of sixteen.

This work was also impressive because nothing like it had ever been written in chamber music. There were two double quartets by Louis Spohr from 1823, but in this case there are two string quartets that keep responding to each other. Mendelssohn knew what he wanted and left precise instructions in the score: “This Octet must be played by all the instruments in symphonic orchestral style. Pianos and fortes must be strictly observed and more strongly emphasised than is usual in pieces of this kind.”

Mendelssohn not only dedicated the work to his esteemed violin teacher Eduard Rietz, but also intended it for him as a birthday present. He certainly had his teacher in mind when he wrote the soaring violin phrases of the first movement. The Scherzo was inspired by Walpurgis Night from Goethe’s Faust. According to his sister Fanny, Mendelssohn wanted the Scherzo to be played staccatto and pianissimo, as “everything is new and strange, yet at the same time utterly persuasive and enchanting.  One feels very near to the world of spirits, lifted into the air, half inclined to snatch up a broomstick and follow the aerial procession. At the end the first violin takes flight, light as a feather—and all is blown away”.

KOLDUS ÉS KIRÁLYFI – ZENÉS ÁRNYJÁTÉK GYEREKEKNEK

Ki ne próbált volna különböző figurákat vetíteni a falra úgy, hogy a kezeit hátulról egy lámpával világítja meg? Nagyjából ez az alapja az árnyékszínház műfajának. Ezen egyszerű trükkhöz azonban számos, jóval bonyolultabb is kapcsolódik ezen az előadáson.
A Koldus és királyfi című mese, Mark Twain regénye, mint minden remekmű, egy örök történet. Végső soron azt kutatja, az ember mitől, kitől az, ami. És elbeszéli azt is, amit már sokszor és sokan elárultak, hogy legkevésbé sem a külsőségektől. Nem véletlen, hogy keletkezése óta számtalanszor feldolgozták történetét, azonban a BonBon Árnyékszínház előadásához hasonlóan, tudomásunk szerint még soha. Különleges ez az előadás több szempontból is:
Egyrészt, mert zeneszerzője, Alpár Balázs az előadás zenéjének témáit 14 évesen szerezte, így szó sincs arról, hogy valamiféle felnőtt darabot próbálnánk a gyerekekre erőszakolni. Sokkal inkább egy, a gyerekek világát belülről ismerő zenemű felcsendüléséről van szó. Fontos azonban megjegyezni, hogy a darab újrakomponálását, áthangszerelését már érett és sikeres zeneszerzőként végezte el, így a darab a klasszikus zene legmagasabb művészi kritériumainak kíván megfelelni.
Másrészt különleges ez az egész estés előadás azért is, mert egy olyan árnyékszínházi technikával készült, mellyel korábban nemigen találkozhatott a magyar közönség. Ennek az árnyékszínházi technikának ugyanis az a lényege, hogy a színészek egy speciális maszk segítségével, egy vetített háttér előtt mozognak. Így bábjáték, vetítés és színészet kölcsönösen kiegészítik egymást. Ennek köszönhetően az előadás egyszerre bír a színház és a film művészeti kifejezőeszközeivel, egy olyan különleges látványvilágot eredményezve, amely egyrészt közel áll a gyerekek vizuális kultúrájához, ugyanakkor soha nem látott színházi élményt is jelent.
Harmadrészt különleges ez az előadás abból a szempontból is, hogy zene, látvány és szöveg a zeneszerző, a szövegíró-rendező Tarr Ferenc és a látványtervező Dobos Emőke szoros együttműködésének köszönhetően egymással párhuzamosan készült. Ennek köszönhetően az előadás három alkotóeleme felváltva beszéli el a történetet. A zene alapvetően szimfonikus hangzású klasszikus zenei műként, de sok helyen mint aláfestő zene, effekt, könnyűzenei számnak is beillő zenei epizód vagy éppen mint filmzene funkcionál. A szöveg élőbeszédhez közelítő verses narrációként mesél, míg az előadás látványa animációval, vetítésekkel kiegészített filmszerű képekben, melyeket professzionális bábszínészek segítenek életre kelteni. A végeredmény tehát bábozás, vetítés és színészi munka összehangolt eredménye.

MOZART/STRAVINSKY/CSAJKOVSZKIJ/ WERNER

A Béres Alapítvány jótékonysági koncertje a leukémiás gyermekek gyógyulásáért

A Béres Alapítvány széleskörű társadalmi tevékenységének egyik legfontosabb alappillére az egészség védelméért való munkálkodás, az egészségtudatosság fejlesztése, a betegség-megelőzés lehetőségeinek feltárása, a betegek gyógyulásának elősegítése.
Az immáron 25 éve tartó munkában kiemelkedő szerepet szánnak a daganatos betegek gyógyulásának támogatására.
A Béres Alapítvány a koncert teljes bevételét a Magyar Gyermekonkológiai Hálózat részére ajánlja fel. Az adománynak köszönhetően egy olyan diagnosztikai módszer kerülhet bevezetésre Magyarországon, amely leukémiás gyermekek gyors és egyénre szabott terápiáját teszi lehetővé, ezáltal jelentősen növeli gyógyulási esélyüket.

CSAJKOVSZKIJ/KODÁLY/HOLLERUNG

Budafoki Tavaszi Fesztivál Nyitóhangversenye
Mai hangversenyünk első száma a zeneirodalom talán legnépszerűbb zongoraversenye. A Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét a következő lesújtó kritikával adta vissza a komponistának a híres zongoraművész, Nyikolaj Rubinstein: „Ki kell irtani belőle a banalitásokat, és játszhatóvá kell tenni néhány lejátszhatatlan részt”.  A felháborodott komponista kijelentette, hogy egyetlen hangjegyet sem módosít, s áthúzta a Rubinsteinnek szóló ajánlását is. Miután Hans von Bülow Európában és Amerikában megtörte a jeget, a zongoraversenyt Moszkvában a fiatal Szergej Tanyejev játszotta el először, aki a szerző tanítványából őszinte barátjává vált.
Bülow dicsősége kellemetlenül hatott Nyikolaj Rubinstein művészi becsvágyára. Felvette a repertoárjára és mind Oroszországban, mind pedig külföldön diadalról diadalra vitte. Amikor Csajkovszkij félénkségből és tartózkodásból nem volt hajlandó vállalni az orosz küldöttség vezetését az 1878-as párizsi világkiállításon, Nyikolaj Rubinstein számos egyéb tisztsége mellett ettől sem riadt vissza, és nagy sikerrel mutatta be a b-moll zongoraversenyt a francia fővárosban. Csajkovszkij később mégis elkészítette a második változatát, amelyben néhány változtatást eszközölt, hogy a zongora és a zenekari részek még harmonikusabbak legyenek.
Kodály Galántai táncok című kompozíciójának különleges előadását hallhatják ezen az estén. Vérbő népzene csendül fel, amit virtuóz zeneszerzői technika és széleskörű zenei műveltség birtokában emelt Kodály a magasrendű szimfonikus alkotások színvonalára. A nagyszabású táncköltemény ezer arcot villant fel, ezer színt, hangulatot, ízt kínál a hallgatónak, bemutatva a magyar népi mulatságok gazdagságát, vidámsággal váltakozó mélabúját. Ezen az estén a népi dallamok a zenekar tagjaiból alakult népzenei együttes előadásában a megfelelő helyeken úgy is megszólalnak, ahogy azokat Kodály hallhatta.
Koncertünk végén az idén 25 éves évfordulóját ünneplő Budafoki Dohnányi Zenekar vidám zenei csemegével örvendezteti meg a hangversenylátogatókat.