A mai hangverseny kezdőszáma, bár egy táncjáték nyitánya, önálló műsorszámként is gyakran hangzik fel. A Prometheuszról szóló darab cselekményefelkeltette Beethoven érdeklődését, és így izenhat tételben fogalmazta meg Prometheusz történetét. Horváth Márton Levente (1983) Forrástól kristályig című alkotása afféle Weöres-szimfónia, amely a költőnek A teljesség felé című kötetéből veszi a zene által kifejezni kívánt kulcsfogalmakat (Forrás, Kard, Fészek, Szárny, Kristály). Maga a hangzó matéria a ma sokak által művelt visszatekintő eklektika hangján szólal meg: a hangvételek, a harmóniák a 20. század első felét idézik.
Mozart a mai estén felcsendülő hangversenyáriáit meghatározott énekesek számára írta (Aloysia Weber, Catarina Cavalieri), így az áriákban hallható futamokból – melyek helyenként az Éj királynőjét idézik – következtethetünk a Mozart-korabeli énekesek hangi adottságaira és képességeire is.
Az ezt követő V. szimfóniát Csajkovszkij depreszsziós kedélyállapotban, testileg-lelkileg kimerülten írta. A mű – amely a maga nemében éppúgy „sors szimfónia”, mint a negyedik és mint Beethoven moll szimfóniája – egyetlen alapgondolatra épül: a sorssal vívott küzdelem győzelmét hirdeti.
Beethoven: Prometheus-nyitány
Horváth Márton Levente: Forrástól kristályig (szimfónia) – ősbemutató
Mozart: Hangversenyáriák, K.419, K.418, K.384
Csajkovszkij: V. szimfónia
Kolonits Klára – ének
Vezényel: Dinyés Dániel